صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

اخبار

 تعرفه اینترنت ثابت افزایش یافت؟
در پی انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر افزایش تعرفه اینترنت ثابت، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد خبری که منتشر شده مربوط به همان خبر افزایش ۳۴ درصدی اینترنت است که در روزهای قبل هم اعلام شد و خبر جدیدی نیست.
به گزارش ایسنا، به‌تازگی خبری در برخی رسانه‌ها مبنی افزایش تعرفه اینترنت ثابت منتشر و گفته شد که یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ اینترنت ثابت با انتشار اطلاعیه‌ای، از مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و مجوز گرانی اینترنت ثابت خبر داده است.
 با گذشت زمان اندکی از انتشار این خبر، امیر محمد‌زاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با انتشار پستی در ویراستی در واکنش به این خبر اظهار کرد: خبری که در رسانه‌ها مبنی بر افزایش قیمت اینترنت ثابت منتشر شده مربوط به خبر افزایش ۳۴ درصدی اینترنت است که در روزهای قبل هم اعلام شد و خبر جدیدی نیست. افزایش قیمت ۳۴ درصدی اینترنت، شامل اینترنت ثابت و همراه بوده و البته مشمول ترافیک داخلی نیست.

دستگاه ایرانی پایش آلاینده‌های هوا
در راه بازارهای منطقه
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید دستگاه پایش ایستگاهی آلاینده‌های هوای محیط با یک‌دهم قیمت نمونه‌های مشابه خارجی شد که سالانه ۶ تا ۱۰میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد، این دستگاه ایرانی که با انرژی خورشیدی کار می‌کند، در راه بازارهای منطقه است.
به گزارش ایرنا، شرکت دانش‌بنیان فن پایا باتوجه به سوابق قبلی و ظرفیت اولیه توانست در مدت کوتاهی محصولات دانش‌بنیان خود را در حوزه پایش (اندازه‌گیری) آلاینده‌های محیط‌‌زیست بویژه در بخش هوا به تولید انبوه برساند و در حال حاضر ۱۱محصول دانش‌بنیان تجاری شده را تولید می‌کند. زمینه کاری اصلی فن پایا، تولید تجهیزات نمونه‌برداری و اندازه‌گیری آلاینده‌های محیط‌زیست است و از دیگر فعالیت‌های مرکز، انجام امور پژوهشی و مهندسی در نگهداری و راهبری تصفیه‌خانه‌ها و کنترل انتشار آلاینده‌های هوا و تولید بیوگاز از پسماندهاست.
به گفته سپهر حیدرعربی، مدیرعامل این شرکت، این محصول در مکان‌های عمومی، اماکن صنعتی، سایت‌های ترافیکی و هواشناسی و همچنین در شرایط متنوع محیطی کاربرد دارد. وی با بیان اینکه نمونه مشابه خارجی این دستگاه در کشور موجود است، گفت: مزیت این محصول عملکرد کاملاً خورشیدی آن است. در حالی که نمونه مشابه خارجی آن با برق شهر کار می‌کند اما محصول ما بی‌نیاز از برق است و از آنجا که کاملاً بومی‌سازی شده و منطبق با شرایط آب و هوای داخلی است، هر گونه ارتقا در آن در داخل شرکت انجام می‌شود. این دستگاه برای اولین‌بار در ایران تولید شده‌ است و با دستگاه‌های اروپایی و چینی رقابت می‌کند.

افزایش ۶برابری
مقاومت لاستیک خودرو با نانو
محققان با پیوند مقادیر مناسبی از نانوذرات به لاستیک، مقاومت آن را ۶ برابر افزایش دادند.
به گزارش ایرنا، پژوهشگران در یک بررسی نشان دادند که ذرات سفت و سخت در اطراف زنجیره‌های درهم تنیده پلیمری می‌توانند آستانه فرسودگی آن را ۶ برابر افزایش دهند. این راهبرد برای طراحی لاستیک‌های مقاوم مناسب بوده و می‌توان از آن در بخش‌هایی نظیر لاستیک خودرو یا روبات‌ها استفاده کرد. یک لاستیک پُرشده با ذرات، کامپوزیتی است که در آن ماتریس زنجیرهای پلیمری الاستیک توسط ذرات سفت و سخت مانند کربن سیاه یا سیلیس سفت‌شده و در کنار هم قرار گرفته است. ماده پُرکننده می‌تواند ساختار الاستیک لاستیک را از نظر اندازه چندین برابر افزایش دهد و مواد کامپوزیتی را برای کاربردهایی مانند لاستیک بسیار مفید کند.

اینفلوئنسرها
در ایتالیا نقره‌داغ می‌شوند
اداره ارتباطات ایتالیا اینفلوئنسرها را هدف گرفته تا درباره پست‌های تبلیغاتی شفافیت بیشتری ارائه دهند.
به گزارش مهر، اداره ارتباطات ایتالیا قوانین سختگیرانه‌ای را تصویب کرده تا شفافیت درباره پست‌هایی که سلبریتی‌ها با انبوه تماشاچیان آنلاین خود به اشتراک می‌گذارند، افزایش یابد.این قوانین در حالی تصویب شده که چندی پیش آژانس آنتی‌تراست ایتالیا «کیارا فرانگی» یک اینفلوئنسر با حدود ۳۰ میلیون فالوئر در اینستاگرام را به دلیل فقدان شفافیت درباره یک سازمان خیریه، یک میلیون یورو جریمه کرد. گفته می‌شود قوانین جدید برای تمام اینفلوئنسرهایی اجرا می‌شود که به زبان ایتالیایی پست منتشر کرده و با برندهای ایتالیایی با بیش از یک میلیون فالوئر همکاری می‌کنند. هرگونه محتوای تبلیغاتی پست شده باید به طور شفاف و به شیوه‌ای برچسب بخورد که قابل شناسایی باشد، درغیر این‌صورت اینفلوئنسر مذکور احتمالاً با جریمه‌ای تا سقف ۶۰۰ هزار یورو روبه‌رو می‌شود.مقامات ایتالیا همچنین اعلام کردند اینفلوئنسرها باید به دستورالعمل مربوط به تمام رسانه‌ها احترام بگذارند.طبق این دستورالعمل باید از اخبار جعلی و پست‌های تبعیض‌آمیز یا ‌نژاد‌پرستانه اجتناب کرد. سال گذشته هم فرانسه قانونی ارائه کرد تا هرگونه تبلیغ محصولاتی مانند تنباکو توسط اینفلوئنسرها غیرقانونی اعلام و شفافیت بیشتری درباره محتوای پولی فراهم شود.

جستجو
آرشیو تاریخی