صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

برف وضعیت اردبیل را قرمز کرد

تداوم بارش برف و باران در 23 استان کشور

 هرچند شرایط آب و هوایی کشور ما در ماه‌های اخیر بسیار چالش‌برانگیز شده بود و نگرانی از کاهش بارش‌های پاییزی و بحث بارش برف در منطقه مرزی ایران و ترکیه در فضای مجازی ترند شده بود؛ اما سرانجام باران و برف از آسمان بارید و ادعای غیرعلمی «ابردزدی» را شست و با خود برد. استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، قزوین، البرز و تهران این روزها سفیدپوش و حتی با کولاک مواجه شده‌اند. سازمان هواشناسی تداوم بارش‌ها را در 23 استان کشور پیش‌بینی کرده است. با توجه به شدت بارش‌ها و هشدار وقوع برف‌ و کولاک‌ و احتمال رخداد بهمن، امدادگران جمعیت هلال‌احمر در ۱۱ استان کشور، در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.
 مسدود شدن ۶ محور مواصلاتی اصلی کشور
بارش برف و باران به حدی است که می‌تواند در محورهای مواصلاتی بین استانی مشکلاتی از جمله اختلال در ناوگان حمل‌ونقل عمومی، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، انسداد این محورها بویژه در مناطق سردسیر و اختلال در انتقال نهاده‌های انرژی از جمله برق و گاز ایجاد کنند. در همین زمینه جانشین پلیس راه کشور به مسدود شدن ۶ محور مواصلاتی در کشور اشاره کرد و گفت: سازمان راهداری در حال ایمن‌سازی این محورهاست و به محض ایمن‌سازی، بازگشایی این محور‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد. به گفته سرهنگ سیاوش محبی، محور‌های مواصلاتی اصلی آزادراه تهران - شمال در استان تهران، محور چالوس در استان‌های مازندران و البرز، گردنه حیران در استان اردبیل، محور میاندوآب - سرچم در استان آذربایجان غربی، پونل - خلخال در استان گیلان و هشتگرد - طالقان در استان البرز به علت بارش سنگین برف، کولاک شدید و مه غلیظ مسدود هستند.
وضعیت قرمز در اردبیل
به دنبال بارش سنگین برف در شهرهای مختلف استان اردبیل، در برخی از شهرها وضعیت قرمز اعلام شد.
بارش سنگین برف که از عصر روز یکشنبه هفته جاری در اردبیل و سایر شهرهای استان آغاز شد، تا زمان تنظیم این خبر با شدت ادامه دارد و در شهر اردبیل بیش از 70 سانتیمتر برف باریده و امکان تردد داخل شهر را از هموطنان گرفته است.
 سنگینی برف به حدی است که بسیاری از اهالی شهر اردبیل نه تنها از خانه‌هایشان بیرون نیامدند بلکه امکان تردد روزانه و باز شدن برخی از معابر اصلی نیز وجود ندارد.
با‌وجود درخواست شهرداری از رانندگان تاکسی برای راحتی تردد مردم، این رانندگان نیز به‌دلیل سختی مسیرهای باز نشده، وسایل نقلیه عمومی خود را بیرون نیاورده و مردم به معنای واقعی در تردد روزانه دچار مشکلات عدیده‌ای شدند.
 نه تنها در اردبیل بلکه در سایر شهرها نیز شدت بارش به حدی است که ارتفاع برف بین نیم متر تا 80 سانتیمتر می‌رسد و وضعیت حادی را در سطح شهرهای استان شاهد هستیم.
 علاوه بر تعطیلی مدارس، روز گذشته همه ادارات اردبیل، نیر، نمین، سرعین، مشگین‌شهر، بیله‌سوار، انگوت و گرمی به غیر از مراکز امدادی و خدمات‌رسانی تعطیل بودند.
 اما امدادرسانان جمعیت هلال احمر نیز به یاری هموطنان خود در جاده‌های روستایی و مناطق صعب‌العبور پرداخته و شب گذشته با وجود کولاک شدید در مسیرهای مختلف به گرفتارشدگان در مسیر آبی‌بیگلو و گردنه حیران امدادرسانی کردند.
 اعلام وضعیت قرمز در شهرستان نمین نیز از دیگر مواردی است که از سوی ستاد بحران اعلام شد به طوری که تمامی راه‌های ارتباطی در نمین مسدود شده است.
فراخوان ‌بسیجیان برای برف‌روبی در ‌استان اردبیل
فرمانده سپاه حضرت عباس علیه‌السلام استان اردبیل گفت: تمام تجهیزات لجستیکی سپاه برای پشتیبانی از ارگان‌های امدادرسان در مناطق حادثه‌خیز به‌صورت آماده‌باش درآمده‌اند.
سردار غلامحسین محمدی‌اصل اظهار داشت: تمامی گروه‌های جهادی سپاه و بسیج استان از آغازین ساعات نزولات رحمت الهی در کنار دستگاه‌های خدمات‌رسان با بسیج کردن پرسنل و دستگاه‌های مهندسی در خدمت مردم بوده و در ضمن نانوایی‌های شبانه روزی نیز به‌صورت 24 ساعته در حال پخت نان و ارسال به روستاها هستند.
 فرمانده سپاه حضرت عباس علیه‌السلام اردبیل از آمادگی و در اختیار قرار گرفتن توان رزمی مهندسی تیپ 37 سپاه حضرت عباس(ع) استان و همچنین تجهیز خودرو‌های تاکتیکی رزمی جهت امداد‌رسانی به مردم خبر داده و اعلام کرد تمامی مقرها و حوزه‌های سپاه و بسیج جهت خدمت‌رسانی به مردم تجهیز و در حال آماده‌باش هستند.
 امداد‌رسانی آفرودسواران
مهدی خدمتی مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل با اشاره به اینکه ارتفاع برف در برخی از مناطق به ۸۰ تا ۹۰ سانتیمتر رسید، گفت: نه تنها نمین بلکه تمام شهرهای استان در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و از اهالی انتظار می‌رود با پرهیز از ترددهای غیرضروری اجازه دهند تا شهرداری و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان نسبت به برف‌روبی و پاکسازی مناطق شهری اقدام کنند.
وی با قدردانی از تلاش آفرودسواران برای جابه‌جایی ضروری مردم در سطح شهر تصریح کرد: ارتفاع برف در برخی از مناطق به 80 تا 90 سانتیمتر رسیده و واقعاً کار خدمات‌رسانی با سختی تمام در مسیرها و جاده‌های اصلی در حال انجام است.
خدمتی افزود: اکثر راه‌های روستایی استان اردبیل مسدود شده و با توجه به ضرورت بازگشایی روستاهای پرجمعیت، راهداری تلاش خود را آغاز کرده تا این مسیرها را بعد از اولویت راه‌های اصلی و فرعی شروع کند.
 آذربایجان شرقی و غربی
بر اساس اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی، در برخی از مناطق ارتفاع برف دو متر هم گزارش شده و این برف سرمای شدید خود را به برخی شهرها منتقل کرده و لوازم گرمایشی و لباس‌های گرم را در آذربایجان شرقی به مدار مصرف وارد کرد.
در آذربایجان غربی بارش برف در چند روز گذشته موجب شد ‌تمامی مدارس مقطع ابتدایی در سطح شهرستان شوط و مدارس تمامی مقاطع تحصیلی بخش سیلوانا شهرستان ارومیه و شهرستان اشنویه غیرحضوری و آموزش در بستر شاد صورت بگیرد.
وضعیت محورهای مواصلاتی لرستان
مرتضی شیروانی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان با اشاره به اینکه بارش برف موجب مسدود شدن 360 روستای لرستان در روزهای اخیر شده بود، با اعلام اینکه این محورها توسط راهداران بازگشایی شده است، اعلام کرد: جاده‌های اصلی و فرعی این استان هم‌اکنون باز و تردد برقرار است. این مسئول با تأکید به اینکه برقراری تردد در محورهای اصلی و شریانی در هنگام بارش سنگین برف در اولویت راهداران بود، عنوان کرد: محورهای روستایی در شهرستان‌های بروجرد، سلسله و دلفان بازگشایی شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی