صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

مسیر امید، هم‌خواهی اوتیسم

دوماه بعد از نشست خانواده‌های اوتیسمی‌با معاون اول رئیس جمهور، مسئولان مرتبط در نشستی از کارهای انجام شده گفتند

 عصر بیست ونهم آبان ماه، وقتی هیأت مدیره و هشت خانواده عضو «انجمن اوتیسم ایران» با فرزندانشان که دارای اختلال اوتیسم بودند، در دفتر دکتر محمد مخبر- معاون اول رئیس جمهور- در پاستور دور یک میز نشستند تا از دردها و مشکلات خانواده‌ها و افراد دارای این اختلال بگویند، بیشترشان امید چندانی نداشتند مشکلاتی که سال‌هاست در کش و قوس نامه و نامه نگاری‌های اداری سرگردان مانده است، در مدتی کمتر از دو ماه با پیشرفتی غیرقابل باور به سمت حل شدن برود؛ اما درآن نشست که عکس‌های منتشر شده از آن و خصوصاً عکس کودکی که در میانه جلسه، دستمال کاغذی‌ها را با خوشحالی در اتاق پخش می‌کرد، به تمامی‌رسانه‌ها راه یافت، دکتر مخبر دستورات قاطعی برای حل مشکل خانواده اوتیسم صادر کرد و به همه مسئولان دولتی دستور داد پای کار بیایند واین طوری بود که «شد، آنچه باید می‌شد.»
 
نشستی در مسیر امید
شنبه، بیست و سوم دی ماه، انجمن اوتیسم ایران، میزبان نشست «مسیر امید، هم‌خواهی اوتیسم» بود، جلسه‌ای برای آنکه اعضای خانواده انجمن اوتیسم ایران و مسئولان مرتبط با این حوزه، از کارهای انجام شده و کارهایی که باید با سرعت پیگیری شود، بگویند و باردیگر نقشه راه برای حل مشکلات این خانواده را مرور کنند.
در این نشست که به میزبانی سعیده صالح غفاری - مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران - و جمعی از کارشناسان در محل مرکز انجمن اوتیسم ایران برگزار شد، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، محمدمهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، سیدحمید جمال‌الدینی سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، معصومه هداوندخانی رئیس اداره بیماران خاص وزارت بهداشت، سرهنگ محمدی معاون فاوای پلیس پیشگیری فراجا و جمعی دیگر از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی حضور داشتند و هر یک به تشریح اقدامات مجموعه خود برای کمک به خانواده اوتیسم پرداختند.
 
دستاوردهای یک دیدار
مدیرعامل انجمن اوتیسم در این جلسه با اشاره به جلسه مدتی قبل انجمن با معاون اول رئیس جمهور گفت: مسیر مطالبه‌گری اوتیسم، یک یا دو ساله نیست و بالغ بر شش سال است که حداقل 23 سازمان در این زمینه آگاه می‌شوند. در این مدت خلأهای زیادی داشتیم که تا حدودی در رفع آنها پیش رفته‌ایم. پس از جلسه با معاون اول رئیس جمهور، تلاش کردیم خدمات خود را تسهیل کنیم و عمق بخشیم. ما کلمه مطالبه‌گری را به هم‌خواهی تبدیل کردیم تا سایر سازمان‌ها هم کنار ما بایستند. فکر می‌کنم مهم‌ترین دستاورد جلسه با دکتر مخبر، آگاهی بیشتر مردم نسبت به این اختلال باشد.
 
بیماران اوتیسم، نشاندار شده‌اند
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، در نشست «مسیر امید، هم‌خواهی اوتیسم» با اشاره به دستور معاون اول رئیس‌جمهور در زمینه توسعه پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی بیماران صعب‌العلاج بویژه بیماران اوتیسم گفت: در مورد بیماری‌های خاص به شکل الکترونیکی، همه بیماران را نشاندار کرده‌ایم و در دو ماه گذشته این موضوع سرعت و قوت بیشتری پیدا کرده است تا بتوانیم از طریق وب‌گاه الکترونیکی تمامی‌خدمات را به این افراد ارائه کنیم.
موسوی افزود: تعرفه‌های دولتی رایگان را در تأمین اجتماعی بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه انجام خواهیم داد و 80درصد سقف بخش خصوصی را هم از طریق صندوق بیماران صعب‌العلاج خواهیم داشت که این شیوه، اقدام بسیار مهمی‌است که در دولت مردمی‌سیزدهم رقم زده شده است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: به‌طور متوسط، حدود ۵۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه درمانی تأمین‌اجتماعی هستند و این نسبت در بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص و بیماران اوتیسم هم وجود دارد. ما به شکل الکترونیکی، همه این بیماران را نشاندار کرده‌ایم و در دو ماه گذشته این موضوع، سرعت و قوت بیشتری پیدا کرده تا بتوانیم از طریق وب‌گاه الکترونیکی تمامی‌خدمات را به این عزیزان ارائه کنیم.
وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در مسیر خدمت‌رسانی به بیماران اوتیسم گفت: بخشی از مراکز ارائه‌دهنده خدمات توانبخشی مورد نیاز بیماران اوتیسم، کد سیام ندارند و یکی از مشکلاتی که سازمان‌های بیمه‌گر دارند این است که به علت نبود کد سیام نمی‌توانند با همه مراکز ارائه‌دهنده خدمات توانبخشی قرارداد همکاری منعقد کنند. این مراکز باید استانداردهای لازم را داشته باشند تا بتوانند از وزارت بهداشت کد سیام دریافت کنند. همه باید کمک کنیم تا این مراکز هم بتوانند به مجموعه ارائه‌دهندگان خدمات بپیوندند تا طیف وسیعی از خدمات توانبخشی، گفتاردرمانی، رفتاردرمانی و سایر کمک‌هایی که مورد نیاز و اولویت این بیماران است از این طریق ارائه شود.
 
پوشش بیمه توانبخشی اوتیسم
دکتر ناصحی، مدیرعامل بیمه سلامت، در این نشست با اعلام اجرایی شدن پوشش بیمه توانبخشی اوتیسم گفت: 9 هزار نفر دارای اختلال اوتیسم نشاندار شده و در سامانه بیمه سلامت، خدمت می‌گیرند که در این مدت 8 هزار خدمت ارائه شده است.
وی در ادامه گفت: در بخش دولتی صددرصد هزینه خدمات اوتیسم در حوزه توانبخشی و درمانی و در بخش خصوصی، 80 درصد هزینه‌ها با تعرفه مالکیت پرداخت می‌شود. افراد دارای طیف اوتیسم تا سن 12 سالگی، تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گرفته‌اند. تأکید ما بر این است تا مراکز معتبر از سوی انجمن اوتیسم ایران به این سازمان معرفی شوند تا خدمت مناسبی به خانواده‌ این افراد ارائه شود.
ناصحی افزود: امیدواریم بخش دیگری از هزینه‌ها که توسط بیمه تأمین نمی‌شود، توسط صندوق بیماران صعب‌العلاج تأمین شود تا فشار کمتری از نظر اقتصادی متوجه خانواده‌های دارای فرزندان اوتیسم شود.
 
بانکی برای تمام اطلاعات اوتیسم
در بخش دیگری از این نشست، سرهنگ محمدی، معاون فاوا پلیس پیشگیری فراجا، درباره سامانه بانک اطلاعاتی افراد اوتیسم گفت: «در صورتی که فرد دارای اختلال اوتیسم به یگان مراجعه کند، در مرحله اول ورود با کد ملی‌ای که اعلام می‌کند به کاربر اطلاع داده خواهد شد که فردمقابلش، اختلال اوتیسم دارد و در زمان تشکیل پرونده نیز، افسر پرونده از اینکه فرد (چه شاکی و چه متهم) اختلال اوتیسم دارد مطلع خواهد شد.
وی گفت: همچنین امکان استعلام در این بانک، برای دریافت اطلاعات، مشخصات و شماره تماس خانواده، برای اطلاع به خانواده فرد دارای اختلال اوتیسم وجود دارد.
سرهنگ محمدی درخصوص کار‌های در دست اقدام پلیس در این حوزه گفت: برگزاری کلاس آموزش با افسران گشت از طرف انجمن اوتیسم با هدف برخورد مناسب با این گروه را خواهیم داشت. وی همچنین از راه‌اندازی دست‌افزار‌ها به‌صورت برخط، برای تشخیص فرد بدون کد ملی و فقط با تصویر چهره خبر داد.
 
درکنار بیماران هستیم
در ادامه این نشست، دکتر سیدحمید
جمال الدینی، سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت گفت: ما به عنوان تولیت نظام سلامت سعی کردیم در همه ابعاد این حوزه، چه در شورای عالی بیمه و چه در صندوق صعب‌العلاج و اعتبارسنجی‌ها در کنار بیماران باشیم.
وی افزود: با همکاری انجمن اوتیسم، شناسایی و غربالگری بیماران در حال گسترش است. خوشبختانه بسته خدمتی به سن 12 سال ارتقا یافت و امیدواریم بسته‌ای برای سنین بالاتر از 12 سال هم تدوین شود. همچنین به صورت خاص به دنبال این هستیم که سند ملی اوتیسم را در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مطرح کنیم.
 
 حمایت از بزرگسالان اوتیسم
دکترهداوندخانی، رئیس اداره بیماران خاص وزارت بهداشت درباره حمایت از بزرگسالان اوتیسم گفت: ماده 2 بسته خدمت بزرگسالی که بر اساس ابلاغ اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در 27 شهریور 1401 تصویب شده، به محافظت مالی از بیماری‌های خاص و حوزه تأمین مالی هزینه‌های خدمات سلامت اشاره دارد.
وی افزود: تمام بسته‌های خدمتی گذشته وزارت بهداشت مورد بازبینی قرار گرفته و27 اسفندماه به همه مراکز ابلاغ شد. در سال جدید بسته خدمتی بزرگسالی اوتیسم با همکاری پزشکان کمیته علمی‌مشورتی و خود انجمن اوتیسم تدوین شده که شامل ویزیت، مشاوره خدمات توانبخشی این افراد، ارزیابی حسی- حرکتی، مداخلات مبتنی بر خانواده، خدمات پروتز و شنوایی و خدمات بستری و دندانپزشکی و سایر خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی است.
وی گفت: در سال آینده، بسته بزرگسالی بالای 12سال اوتیسم در دستور کار بیمه‌ها قرار خواهد گرفت و زیرساخت IT آنها هم فراهم خواهد شد. امیدواریم با تشخیص زودهنگام این اختلال، بتوانیم کمک شایانی به این افراد بکنیم.
در ادامه نشست، دکتر نوع پرست از سازمان بهزیستی کل کشور نیز وعده حمایت ویژه از خانواده‌های دارای دو یا سه فرزند اوتیسم را داد.

اختصاص وام 200 میلیون ریالی
 بدون کارمزد
مشاور بانک مهر ایران در این نشست گفت: راهکار ویژه‌ای برای اختصاص یکهزار فقره وام ۲۰۰ میلیون ریالی بدون کارمزد و سود برای خانواده‌های اوتیسم در نظر گرفته‌ایم که با همکاری انجمن اوتیسم ایران و معرفی خانواده‌های واجد شرایط در حال واگذاری است.

جستجو
آرشیو تاریخی