رئیس پلیس راهور فراجا خبر داد:

روند کاهشی جانباختگان تصادفات در کشور

گروه حوادث/  رئیس پلیس راهور فراجا از مهار و توقف روند افزایشی جانباختگان تصادفات در برخی استان‌ها خبر داد.
سردار سید تیمور حسینی در جلسه قرارگاه کاهش تصادفات که با حضور سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده فراجا و رؤسای پلیس راه و راهور استان‌های سراسر کشور برگزار شد، گفت: یکی از مأموریت‌های ویژه پلیس راهور تأمین نظم در عبور و مرور و ترافیک و پیشگیری از وقوع تصادفات است. این موضوع حد و پایانی ندارد و از این رو ما در لحظه باید حضور داشته باشیم و نظم و امنیت ترافیکی را برقرار کنیم. در سه ماهه اول امسال با نزدیک ۱۵ درصد افزایش جانباختگان نسبت به سال قبل مواجه شدیم. بنابراین جلسات ویژه‌ای را برگزار کردیم و کمیته‌های مختلف تشکیل شد و در نتیجه امروز روند کاهشی داشته و از ۱۵ درصد به شش درصد رسیده است. در بسیاری از استان‌ها که روند افزایشی داشت، این روند مهار و متوقف شده است.
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه برابر یک پژوهش انجام شده سهم پلیس راهور در حوزه تصادفات ۱۹ درصد است، گفت: ما الان با درصد و آمار کار نداریم بلکه باید تمام تلاشمان را برای کاهش تصادفات بکنیم. همچنین تأکید کردیم که تمام طرح‌ها در حوزه راهور باید دارای پیوست ترافیکی و کاهش تصادفات باشد.
وی از اجرای طرحی برای برون‌سپاری بخشی از وظایف به جامعه خبر داد و گفت: بزودی پیش‌نویس این طرح آماده خواهد شد و براساس آن حوزه کنترل، پایش، نظارت و... را به شرکت‌های دانش‌بنیان و... واگذار می‌کنیم.
 رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه از ابتدای سال با افزایش ۱۵ درصدی جانباختگان تصادفات مواجه بودیم، گفت: ترمز روند افزایشی جانباختگان تصادفات رانندگی کشیده شد و اکنون با اقدامات فوری این میزان به ۶ درصد کاهش یافته است.
 سردار سید تیمور حسینی روز یکشنبه در قرارگاه کاهش تصادف کشور، اظهار داشت: مأموران پلیس راهور باید در هر ثانیه و لحظه در میدان و خیابان حضور داشته باشند.
وی برقراری امنیت محورها و جاده‌های کشور و نظم در عبور و مرور را مسئولیت ذاتی راهور دانست و افزود: پلیس باید با منابع اندک این مسئولیت را برعهده گیرد و لازم است دیگر نهادها نیز پلیس را برای تأمین امنیت سفر و تردد و جلوگیری از جان باختن در تصادفات کمک کنند.
رئیس پلیس راهور نیز با اشاره به افزایش نامطلوب تصادفات و جانباختگان از ابتدای سال‌جاری، گفت: با مجموعه اقدامات مناسب و کمک استان‌ها، میزان جانباختگان ناشی از تصادفات جاده‌ای به ۶ درصد کاهش یافته است.
به گفته سردار حسینی، بسیاری از استان‌ها که روند افزایشی داشتند امروز نمودار منفی در تلفات حوادث جاده‌ای دارند و بسیاری از استان‌ها که از لحاظ تصادفات در وضعیت نگران کننده بودند، اکنون به وضعیت ثابت و ‌رو به کاهش دست یافته‌اند.
رئیس پلیس راهور فراجا استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان را یکی از اهداف پلیس برای ایجاد انضباط ترافیکی دانست و گفت: کار علمی‌و برخورداری از جدیدترین پژوهش‌های دانشگاهی در کشور و در سطح بین‌المللی برای ایجاد بهترین شرایط در حوزه تردد در دستور کار پلیس راهور قرار گرفته است.

برخورد با پلاک‌های مخدوش
سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده فراجا نیز در این جلسه گفت:  باید با جدیت با پلاک‌های مخدوش برخورد شود،  نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم و انتظار داریم که این موضوع تا پایان امسال طی یک برنامه دو ماهه حل و فصل شود.
رضایی در مورد خدمات ترافیکی نیز اظهار کرد: باید پیچ و خم‌ها در خدمات دهی به مردم کم شود، نباید وقت مردم گرفته شود و این روند را باید کوتاه کنیم. راهبرد ما تسهیل در خدمات دهی قانونی به مردم است و هرچه بتوانیم خدمات را غیر حضوری کنیم باید این کار را انجام دهیم.
جانشین فرمانده فراجا درباره فوریت‌های پلیسی هم گفت: عنوان فوریت مشخص است، باید خدماتی در این حوزه ارائه شود که جزو خدمات فوریتی است و نباید این دو را باهم قاطی کنیم.

برای جرم مشهود خودروها باید
 اعمال قانون در نظر گرفته شود
رضایی در مورد قوانین و مقرراتی که باید در داخل خودرو رعایت شود، تأکید کرد: هرآنچه که جرم مشهود است، مأمور قانون باید اعمال قانون کند، ۹۹ درصد مردم رعایت می‌کنند؛ اما نیم درصدی ممکن است غفلت کنند یا عامدانه قوانین و هنجارها را رعایت نکنند، با این‌ها باید برخورد شود البته ما تذکر می‌دهیم.
جانشین فراجا همچنین بر ضرورت پذیرش پشیمانی و ابراز ندامت متخلفان نیز تأکید کرد و گفت: اگر در جایی راننده‌ای تخلفی را مرتکب شد؛ اما راننده نسبت به آن ابراز ندامت کرد، او را جریمه نکنید و ببخشید. این فرهنگ‌سازی است و اثر دارد و بار اخلاقی جامعه را مثبت می‌کند.
به گفته وی، برای این موضوع باید شیوه‌نامه تدوین شود و مطمئن باشید که اگر یک قدم به سمت مردم بروید ۱۰ قدم می‌آیند.

جستجو
آرشیو تاریخی