صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

دست رد شرکای غربی بر سینه امریکا

زهره صفاری
خبرنگار


پافشاری امریکا بر تداوم حملات به مواضع انصارالله در یمن، عمر ائتلاف غربی را به کمتر از یک هفته رساند و در همان ابتدای کار ایتالیا، اسپانیا و فرانسه نه تنها حاضر به امضای حمایت‌نامه واشنگتن و لندن برای این عملیات نشدند که در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای مشارکت در این حملات را نیز رد کردند.
به نوشته رویترز، چهار کشور بحرین، هلند، استرالیا و کانادا حمایت همه‌جانبه خود را از اقدام عملیاتی امریکا و انگلیس در موشکباران یمن مورد حمایت قرار دادند و آلمان، دانمارک، نیوزیلند و کره‌جنوبی نیز با پیوستن به آنها، حتی انصارالله را تهدید به پاسخ سخت‌تری کردند. در این بین اما دفتر جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا در بیانیه‌ای از امتناع این کشور در امضای بیانیه حمایتی و فاصله گرفتن آن از این حملات خبر داد. منابع دولتی این کشور نیز ضرورت صدور مجوز پارلمان برای مداخله رم در این عملیات و ترجیح ایتالیا بر پیروی از سیاست آرامش در دریای سرخ را به عنوان دلایل این موضعگیری اعلام کردند.
در عین حال دولت ملونی ساعاتی بعد با بیانیه‌ای دیگر مواضع خود را تعدیل و تأکید کرد:«ایتالیا از عملیات متحدانی که از کشتی‌های خود دفاع کرده‌اند، حمایت می‌کند.» مارگاریتا روبلس، وزیر دفاع اسپانیا نیز موضعی مشابه ایتالیا پیش گرفت و این مقام در جمع خبرنگاران گفت:«هر کشوری توضیحی برای اقدامات خود دارد و اسپانیا نیز همواره بر صلح و رایزنی پایبند است.»
گرچه فرانسه از اظهارنظر صریح در این‌باره اجتناب کرد اما یک مقام فرانسوی با شرط ناشناس ماندن گفت:«پاریس نگران آن است که پیوستن به حملات تحت هدایت امریکا، نقش این کشور را در مذاکرات کاهش تنش‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل تحت‌تأثیر قرار دهد.»

اصرار بر استراتژی شکست‌خورده
عمده‌ترین دلیل شکاف میان ائتلاف غربی آن است که بسیاری از کشورها سیاست حمله و تهاجم علیه یمن را ناکارآمد می‌دانند. به نوشته گاردین، در واقع بایدن چهارمین رئیس‌جمهور امریکا به شمار می‌رود که دستور حمله مسلحانه به یمن را صادر کرده است اما شواهد تاریخی نشان می‌دهد در دو دهه گذشته سیاست بمباران یمن در قالب عملیات‌ ضدتروریسم از سوی امریکا و حامیان غربی‌اش محکوم به شکست بوده است، با این حال واشنگتن همچنان اصرار بر تکرار اشتباهاتش دارد.
از سوی دیگر به باور کارشناسان، تبعات تنش‌آفرینی در دریای سرخ محدود به خاورمیانه نخواهد بود و بدون شک فراتر از آن را درگیر خواهد کرد. کمترین تبعات آن طولانی شدن مسیر کشتی‌های تجاری با عبور از گذرگاه‌هایی کیلومترها دورتر از دریای سرخ و تحمیل هزینه‌های سنگین مالی است.
عبدالله باعبود، کارشناس ارشد سیاسی از عمان معتقد است:«یمن از سال 2014 در اوج بحران‌های سخت، زیرساخت‌های نظامی‌اش را تقویت کرده است. در عین حال با توجه به حملات ائتلاف عربی در طول سال‌های جنگ، این گروه اهداف باارزش زیادی برای امریکا و هم‌پیمانانش ندارد. بنابراین آنها از پاسخگویی با هر شدتی اجتناب نخواهند کرد.»

جستجو
آرشیو تاریخی