صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

سریال ماورایی مسعود ده‌نمکی
مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینما در تازه‌ترین استوری خود، تیزر کوتاهی از سریال «رستگاری» را با دنبال‌کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته است. مجموعه تلویزیونی «رستگاری» در مرکز سیمافیلم و در ۳۰ قسمت تهیه شده که قرار است روی آنتن تلویزیون برود. این سریال در گونه ماورایی، از سوی ده‌نمکی تولید شده، کارگردان و تهیه‌کننده‌ای که تا امروز سریال‌های «دارا و ندار»، «معراجی‌ها»، «دادستان» و «آزادی مشروط» را برای تلویزیون ساخته است. اواخر پاییز تصویربرداری این سریال به پایان رسیده و گروه سازنده مشغول انجام کارهای فنی پروژه هستند. در این سریال بیش از ۲۰ بازیگر سینما و تلویزیون ایفای نقش می‌کنند. برای ساخت این سریال از تکنیک‌های جدید بهره برده شده است.

نوشته عبدالحکیم بهار درباره کتابخانه رمین 
عبدالحکیم بهار، مروج کتابخوانی اهل روستای رمین سیستان و بلوچستان در تازه‌ترین استوری خود، درباره دیدار یکی از فعالان عرصه کتاب از کتابخانه این روستا مطلبی نوشته که در آن آمده: «محمداصغر امیری از مروجان درجه یک کتابخوانی منطقه نیکشهر و کتابدار روستای دوستدار کتاب اورنگ این شهرستان، جمعه‌ای که گذشت به کتابخانه روستای رمین سر زد.» بهار که در عرصه بین‌المللی موفق به چندین مرتبه نامزدی جوایز مشهور در زمینه کتاب و کتابخوانی شده در پست دیگری نوشته: «یکی از جذابیت‌های کتابخانه رمین و برنامه‌های کتابخوانی این روستا، حضور بزرگ‌ترها در کنار کودکان و نوجوانان است. بیش از 20 نفر از معتمدین، دانشجویان، معلمان و دیگر اقشار، اعضای گروهی هستند که عمده فعالیت آنها بر وضعیت آموزش، فرهنگ و هنر، بهداشت، کتابخوانی، رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان متمرکز است. این کارگروه هر پانزده روز تشکیل جلسه می‌دهد و پس از تبادل نظر و تصمیم‌گیری تلاش می‌کند نسبت به رفع مشکلات این گروه سنی قدم بردارد.» فعالیت‌های این تشکل مردم‌نهاد که مدت‌هاست به همت عبدالحکیم بهار در روستای رمین تشکیل شده به سبب موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اند الگوی خوبی برای دیگر تشکل‌های مردمی و حتی دولتی در سایر نقاط کشورمان به شمار می‌آید.
 
مرور کوتاه خسروشاهی بر تاریخ چالدران
حامد خسروشاهی، نویسنده و روزنامه‌نگار به بهانه سفر اخیر خود به شهر چالدران، مروری کوتاه بر یکی از وقایعی که این جغرافیا پشت سرگذاشته داشته و در همین خصوص نوشته: «چند هفته قبل سفری به شهرستان چالدران داشتیم. شهری که شهرتش بیشتر به خاطر محل وقوع یک جنگ است، همان جنگی که بین نیروهای شاه اسماعیل صفوی و سلطان سلیم عثمانی رخ داد و لشکر ایران با اندوه و تقدیم شهدای زیاد شکست خورد و با پیروزی عثمانیان در نبرد چالدران بخشی از آناتولی شرقی به قلمرو عثمانی ضمیمه شد و دیار بکر از دست رفت. ضربه‌ای که در چالدران بر شاه اسماعیل وارد آمد تأثیر عمیقی بر او گذاشت و تا پایان عمر از دخالت جدی در اداره امور حکومتی کناره گرفت و در هیچ جنگی شرکت نکرد، پس از چالدران کسی شاه را خندان ندید. قزلباش‌ها هم اعتقاد غلو‌آمیز به مرشد کامل را کاستند و تمرد افزایش یافت. اما عثمانی‌ها هیچ وقت نتوانستند ایران را ضمیمه قلمرو خود کنند و مردم را به دست برداشتن از مذهب تشیع وا دارند.»

پیشنهاد علی خدایی برای مطالعه 
علی خدایی، نویسنده اصفهانی کشورمان که در زمینه ادبیات داستانی از چهره‌های شناخته شده ادبیات معاصر فارسی محسوب می‌شود در تازه‌ترین فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی، مطالعه ترجمه‌ای از امیرمهدی حقیقت را به علاقه‌مندان پیشنهاد کرده است. این کتاب «عشق غریبه‌ها»، با عنوان فرعی «سرگذشت شش محصل ایرانی در انگلستان جین آستین» نام دارد؛ «نایل گرین» نویسنده این کتاب است که چندی قبل چاپ پنجم آن روانه کتابفروشی‌ها شده. این کتاب روایت اقامت چهارساله‌ شش محصل ایرانی در انگلستان قرن نوزدهم را پیش روی مخاطبان می‌گذارد. نایل گرین در کتاب «عشق غریبه‌ها» در پی کامل کردن تصویری است که میرزا صالح شیرازی، یکی از این شش دانشجو، در کتاب خاطرات خود از اقامتش در انگلستان ترسیم کرده است.

رمان‌هایی از فرهاد حسن‌زاده 
فرهاد حسن‌زاده، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان که از جمله نویسندگان جهانی محسوب می‌شود در استوری تازه خود تصاویر چند کتابی را که پیش‌تر روانه کتابفروشی‌ها کرده است به اشتراک گذاشته. «زیبا صدایم کن» و «هستی» عنوان این 2 رمان است که در زمان انتشارشان موفق به جلب نظر خوانندگان و البته اهالی کتاب شدند. رمان «زیبا صدایم کن» ماجرای زندگی دختری پانزده ساله را روایت می‌کند؛ این دختر در مؤسسه‌ای زیر نظر بهزیستی زندگی می‌کند. مادر معتادش ازدواج کرده و پدرش هم در آسایشگاه بیماران روانی بستری است. زیبا در روز تولدش به پدر کمک می‌کند تا از آسایشگاه فرار کند و... اما ماجرای رمان «هستی» درباره دختر ۱۲ ساله‌ای است که در آبادان زندگی می‌کند، دختری که روحیه عجیبی دارد. قصه از زمان جنگ شروع می‌شود و در این میان رابطه هستی با پدرش هم روایت می‌شود. این 2 رمان، هر دو موفق به کسب جوایز مختلفی شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی