صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رسانه امریکایی بلومبرگ در تحلیلی مطرح کرد

حمله امریکا به یمن، به نفع ایران بود

رسانه امریکایی بلومبرگ در تحلیلی به قلم «مارک چمپیون» به تحولات تنش‌آمیز در دریای سرخ پرداخته که در نهایت با حمله نظامی امریکا و انگلیس علیه اهدافی در خاک یمن ادامه پیدا کرده است. بلومبرگ در این تحلیل نتایج این حمله نظامی را در نهایت به سود ایران دانسته و تصریح کرده که این تحولات آتش خشم مخالفان اسرائیل را شعله ‌ور‌تر کرده است.
«چمپیون» با اشاره به اینکه نسبت به تصمیم امریکا و بریتانیا برای حمله به اهداف حوثی‌ها در یمن دو دیدگاه مطرح است، گفته است: اگرچه این دو نگرش کاملاً متناقضند اما هر دو هم درست هستند. دیدگاه اول این است که این حمله اجتناب‌ناپذیر بود، هم از نظر سیاسی و هم برای حفظ بازدارندگی معتبر در برابر اقدامات خصمانه بیشتر از سوی ایران و نیروهای نیابتی‌اش. برای رئیس‌جمهور امریکا، دست روی دست گذاشتن، یک گزینه نبود. دیدگاه دوم و بدون شک دلیل تأخیر اولیه امریکا این است که احتمال موفقیت کم است همراه با یک ریسک قابل توجه تشدید تنش.
اگر اهداف استراتژیک ایالات متحده، بازگرداندن جریان آزاد تجارت از طریق دریای سرخ، جلوگیری از تبدیل شدن جنگ بین حماس و اسرائیل در غزه به یک درگیری منطقه‌ای و خنثی کردن تلاش‌های ایران برای متوقف کردن فرایند عادی‌سازی اسرائیل در خاورمیانه‌ای جدید، ثبات‌یافته و پررونق باشد، پس حملات به احتمال زیاد نتیجه‌ وارونه‌ای خواهد داشت. در واقع، نمی‌توان جلوی این احساس را گرفت که ایالات متحده، همانند اسرائیل پس از ۷اکتبر، به ‌سازی رقصیده که توسط یک گروه شبه نظامی (انصارالله) در یک نیمچه دولت ناکارآمد که چیز زیادی برای از دست دادن ندارد، نوشته شده است.
 توانمندی‌های سیار حوثی‌ها
این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه موفقیت را در اینجا نمی‌توان با میزان تخریب سنجید.، افزوده است: احتمال اینکه حوثی‌ها تمام توانایی‌های حمله‌ موشکی خود را یک شبه از دست داده باشند، قطعاً صفر است چرا که بخش بزرگی از این توانمندی‌ها سیار است و بنابراین بدون حضور قابل توجه نیروهای ائتلاف روی زمین، به سختی قابل هدف قرار گرفتن هستند. اگر چیزی تغییر کرده باشد، این است که دریای سرخ در حال تبدیل شدن به یک منطقه جنگی است.
این وضعیت، احتمال پیامدهای منفی بر بازارهای جهانی را افزایش می‌دهد. هرچند که نرخ‌های حمل کانتینر از زمانی که حوثی‌ها آزاررسانی خود را آغاز کردند، بشدت افزایش یافته اما آنها هنوز به نفتکش‌ها حمله‌ای نکرده‌اند. بازارهای نفت تا امروز که نفت برنت در لندن تا ۳.۵ درصد افزایش یافت و برای اولین بار در سال تازه به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه رسید، از این وضعیت تأثیر کمی گرفته‌اند. حالا امریکا، پس از حملات به تمام کشتیرانی‌های تجاری هشدار داده که در منطقه احتیاط کنند.
 
محور مقاومت ایران
مبارزه با «شیطان بزرگ» از نگاه آنچه که محور مقاومت ایران نامیده می‌شود، با پنهان شدن در پشت مبارزه برای فلسطین، بخشی از نقشه بازی حوثی‌ها خواهد بود. حوثی‌ها اکنون قول داده‌اند که تلافی خواهند کرد و تمام منافع امریکا و بریتانیا را اهدافی مشروع اعلام کرده‌اند و به قول خودشان احمقانه خواهد بود، اگر به حرف آنها شک کنیم. «بنیامین اچ. فریدمن»، مدیر بخش سیاست اندیشکده اولویت‌های دفاعی می‌گوید: رهبران حوثی، برای تأکید بر ادعای خود برای مبارزه با اسرائیل و حامیان امریکایی آن در دفاع از غزه، چه بسا که در واقع از حملات هوایی استقبال کنند و با تشدید حملاتشان به کشتیرانی، امریکا را به واکنش بیشتر فرا بخوانند.
 
ناممکن شدن همگرایی کشورهای عربی با اسرائیل
این گزارش در ادامه می‌افزاید: اگر تردید دارید که هدف اصلی ایران و نیروهای نیابتی‌اش برانگیختن خشم منطقه علیه امریکا است، به پاسخ حزب‌الله به اقدام امریکا گوش دهید. این گروه مستقر در لبنان، روز جمعه گذشته در بیانیه‌ای گفت: تجاوز امریکا بار دیگر تأیید می‌کند که ایالات متحده شریک کامل فجایع و کشتارهایی است که دشمن صهیونیستی در غزه و منطقه مرتکب شده است.
حماس، ایران و متحدان آنها در پی برافروختن بی‌اعتمادی و نفرت از اسرائیل و امریکا در سراسر خاورمیانه هستند، به گونه‌ای که هر ارتباطی با این دو به قدری سمی شود که رهبران منطقه، از عربستان سعودی تا مصر، مجبور به فاصله گرفتن از آنها شوند. خیابان‌های عربی از قبل نسبت به اسرائیل خشم‌آلود شده و از اقدامات حوثی‌ها در دریای سرخ به عنوان دفاع از جمعیت فلسطینی رنج‌دیده غزه حمایت می‌کنند. در چنان شرایطی است که آن‌گونه همگرایی‌های اقتصادی و امنیتی با اسرائیل که قبل از ۷ اکتبر در جریان بود، از نظر سیاسی غیرممکن می‌شد. نتایج یک نظرسنجی از هشت هزار نفر در ۱۶ کشور عربی که توسط مرکز تحقیقات و مطالعات سیاست عربی مستقر در دوحه در تاریخ ۱۰ ژانویه منتشر شد، ۳۶٪ به تعلیق روابط یا عادی‌سازی با اسرائیل به عنوان گزینه اصلی خود برای فشار بر اسرائیل برای پایان دادن به جنگ غزه پاسخ دادند. از بین هشت گزینه دیگر، محبوب‌ترین گزینه بعدی یعنی ارسال کمک به غزه بدون تأیید اسرائیل، کمتر از نصف این رقم را به خود اختصاص داد.
در همین حال، ۸۹٪ با به رسمیت شناختن اسرائیل مخالف بودند و ۷۷٪ امریکا یا اسرائیل را به عنوان بزرگترین تهدید امنیتی منطقه می‌دیدند. در مقابل، تنها ۷٪ ایران را که رقیب دیرین و کنونی اعراب است، به عنوان بزرگترین تهدید برای ثبات منطقه می‌دانستند. جنگ در غزه این ارقام را به شکل قابل توجهی به زیان امریکا تغییر داده است.
 
عدم دخالت ایران در تحرک حماس
بنا بر این گزارش، تاکنون هیچ مدرکی وجود ندارد که ایران حملات خشونت‌بار حماس در ۷ اکتبر را تحریک کرده باشد اما تا به این لحظه از پاسخ‌های اسرائیل و امریکا سود برده است. صرف‌نظر از حکم دادگاه لاهه، این واقعیت که اسرائیل - از میان همه کشورهای جهان - اکنون به اتهام نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری سازمان ملل متحد در لاهه محاکمه می‌شود، یک پیروزی دیگر برای مخالفان دولت یهودی است. البته که روی دیگر سکه این است که عدم اقدام نظامی امریکا و متحدانش در گذشته هم حاصلی به همراه نیاورده است.
حوثی‌ها در حملات خود به کشتیرانی بین‌المللی از جمله کشتی‌های نظامی امریکا و دیگران برای حفاظت از تقریباً ۱۲ درصد حجم تجارت جهانی که هر روز از طریق دریای سرخ عبور می‌کند، جسورتر می‌شدند و هرچند که حوثی‌ها خود را به عنوان یک نیروی جنگی فوق‌العاده تاب‌آور نشان داده‌اند اما آنها هم در برابر حمله آسیب‌ناپذیر نیستند.

جستجو
آرشیو تاریخی