صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایران‌در ایران

هشدار قرمز هواشناسی صادر شد
 بارش سنگین برف در 4 استان
معاون مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با اعلام هشدار قرمز برای بارش برف سنگین در برخی استان‌ها، گفت: شدت بارش برف در جنوب غرب آذربایجان غربی، شمال غرب کردستان، ارتفاعات آذربایجان شرقی و مناطق مرتفع اردبیل بسیار قابل‌توجه است.
«محمد اصغری» اظهار داشت: احتمال انسداد راه‌های روستایی، قطع برق و افت فشار گاز در این مناطق وجود دارد. همچنین در ارتفاعات تهران و استان‌های گیلان و مازندران، شدت بارش‌ها قابل توجه خواهد بود.
معاون مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، خطاب به افرادی که قصد حضور در شمال کشور را دارند توصیه کرد، تا امروز (یکشنبه) به مناطق فوق‌الذکرسفر نکنند، زیرا احتمال کولاک، برف و سقوط بهمن وجود دارد. وی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های کوهنوردی در این ایام ممنوع است، یادآور شد: دریای خزر مواج خواهد شد و ارتفاع موج در مناطق دور از ساحل حتی به ۴.۵ متر خواهد رسید و بر این اساس فعالیت‌های شیلاتی و صید باید ممنوع شود.

ارتفاعات مرزی ترکیه مانع ورود ابرهای بارشی به ایران
ایران‌زمین - رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو اصلی‌ترین دلیل تفاوت بارش در دو سوی مرز ایران و ترکیه را شرایط متفاوت توپوگرافی و تطبیق مرز سیاسی بر مرز طبیعی دانست و گفت: ارتفاعات سمت ترکیه بلندتر از ارتفاعات سمت ایران است و مانع عبور بارش و جریان ابر می‌شود.
مهدی رهنما درباره تفاوت بارش‌ها در ایران با برخی کشورهای همسایه و هم‌مرز اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل تفاوت ملموس بارش در دو سوی مرز ایران و ترکیه تطابق مرز سیاسی دو کشور با مرز طبیعی (جغرافیایی) است و حوضه‌های آبریز دو سوی مرز سیاسی قرار دارد.
وی افزود: حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و رود ارس دقیقاً در مرز سیاسی ایران و ترکیه بسته شده است، بنابراین ما با حوضه‌های آبریز متفاوت در دو طرف مرز مواجه هستیم، مرز حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و رودخانه ارس، هر دو روی مرز سیاسی ایران و ترکیه منطبق هستند. به عبارتی بارش درون حوضه‌ای آنها، چه به صورت باران یا برف با حوضه‌های مجاور واقع در کشور ترکیه متفاوت است.

جستجو
آرشیو تاریخی