صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

توثیق اوراق بهادار، سه برابر شد

وثیقه‌گذاری اوراق بهادار برای دریافت وام از 436 فقره درپاییز سال گذشته به 1468 مورد در پاییز امسال رسیده است

راه‌اندازی سامانه توثیق هوشمند، یکی از طرح‌های مهم وزارت اموراقتصادی و دارایی در دوره فعالیت دولت سیزدهم است که تکمیل آن شکل و شمایل اعطای تسهیلات در کشور را تغییر می‌دهد. با اتکا به این سامانه در کمترین زمان هر نوع دارایی می‌تواند به عنوان وثیقه و ضمانت برای دریافت تسهیلات و وام ارائه شود.  در فاز اول این طرح با توجه به همه‌گیری بازار سهام و اوراق بهادار، با کمک سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات)، زیرساخت‌ اتصال بانک‌ها به این سامانه ایجاد شد. بسیاری از بانک‌ها به صورت فنی اتصال خود را با این سامانه برقرار کردند و چند بانک نیز به صورت عملیاتی از این سامانه برای ارائه تسهیلات خرد به مردم استفاده کرده‌اند. با توجه به طراحی انجام شده مبنی بر سهولت دسترسی و فرایندهای کاملاً الکترونیکی مربوطه، همچنین فراگیری مطلوب بازار سرمایه در بین عامه مردم، دسترسی مردم به تسهیلات خرد به مراتب راحت‌تر و بیشتر خواهد شد، همچنین با تدارک این زیرساخت، نیاز مردم به تأمین مالی خرد از انحصار تسهیلات خرد بانکی خارج خواهد شد و ابزارهای دیگر مانند فروش اقساطی آسان، BNPL و... با سهولت بیشتر و هزینه کمتر در دسترس خواهند بود. در تازه‌ترین گزارش ارائه شده ازسوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، میزان توثیق سهام نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. درهمین خصوص، مدیر خدمات حقوقی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از افزایش سه برابری توثیق اوراق بهادار در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
علیرضا ترابی با بیان اینکه تعداد ۴۳۶ فقره درخواست توثیق اوراق بهادار در پاییز سال گذشته در مدیریت خدمات حقوقی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام شده، گفت: این عدد با رشد بیش از سه برابری به تعداد هزار و 468 فقره در پاییز امسال رسیده که حاکی از افزایش آگاهی و استقبال سهامداران از فرایند توثیق اوراق بهادار است. مدیر خدمات حقوقی سمات در ادامه گفت: در مجموع در پاییز امسال به تعداد ۵۴۵ درخواست رفع توثیق و ۱۲۹۴ درخواست فروش اوراق بهادار وثیقه در مدیریت خدمات حقوقی سمات رسیدگی شده که ارزش ریالی آن به رقمی بالغ بر ۲۱۳ هزار میلیارد ریال می‌رسد. ترابی در خصوص آمار پرونده‌های انتقال اوراق بهادار متوفیان به وراث نیز گفت: از ابتدای امسال بیش از ۲ میلیارد و ۹۰۹ ورقه بهادار متعلق به متوفیان به ازای ۱۱۷ هزار و ۹۸۰ نفر/نماد و با ارزشی افزون بر ۱۷ هزار میلیارد ریال بین وراث قانونی آنها تقسیم شده که این اعداد به غیر از آمار متوفیان سهام عدالت است.

 

بــــرش

افزایش شعب کارگزاری و بانک در طرح تقسیم سهام عدالت متوفیان
مدیر خدمات حقوقی سمات در پایان در مورد آخرین وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث نیز گفت: باتوجه به افزایش تعداد شعب کارگزاری و بانک‌ها در طرح تقسیم سهام عدالت متوفیان، وراث این طرح هر چه سریع‌تر نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه میراث اقدام کنند تا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بتواند در ادامه مراحل انتقال سهام به وراث و واریز سود معوقه سال‌های قبل به حساب آنها را نیز در اسرع وقت عملیاتی کند. براساس آخرین اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بیش از 3 میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌اند که یکی از وراث متوفیان سهام عدالت می‌تواند با مراجعه به ۶ هزار شعبه از دفاتر شرکت‌های کارگزاری یا بانک‌های منتخب (بانک ملی ایران، ملت، پارسیان و تجارت) فرایند انتقال سهام را انجام دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی