صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

پایان عملیات کشت گندم

ارزیابی‌ها حاکی از آن است که گندم تولیدی کشور از کیفیت خوبی برخوردار است، اما همچنان کشاورزان به دنبال ارتقای کیفیت گندم هستند

نفیسه امامی
خبرنگار

تولید و خرید تضمینی گندم طی دو سال گذشته با رشد قابل توجهی روبه‌رو شد. آمار خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۰ حدود ۴.۵ میلیون تن و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۷.۵ میلیون تن بود که بر این اساس خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱۶ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۱ در حدود‌ ۴۲ درصد رشد داشته است.
نیاز کشور به گندم با توجه به جمعیت، ۱۲ میلیون تن در سال است و سال گذشته از ۱۳.۵ میلیون تن گندم تولیدی، ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن آن خرید تضمینی شد. در واقع یکی از گزاره‌های اصلی در رشد خرید گندم را باید تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی قلمداد کرد که باعث شد انگیزه کشاورزان برای فروش محصول به دولت افزایش پیدا کند.
اکنون نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 1403-1402 در جلسه شورای قیمت‌گذاری در حال بررسی است. روز گذشته نیز جلسه شورای قیمت‌گذاری با حضور نمایندگانی از وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، نماینده تشکل‌ها، نمایندگان مجلس و وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد تا منجر به تعیین نرخ خرید تضمینی گندم شود.

گندم تولیدی کشور از کیفیت خوبی برخوردار است
عملیات کشت گندم امسال از اواخر شهریورماه در مناطق سردسیر آغاز شده است و در اواسط دی ماه در اقلیم‌های گرم به پایان رسیده است. ارزیابی‌ها هم حاکی از آن است که گندم تولیدی کشور از کیفیت خوبی برخوردار است، اما همچنان کشاورزان به دنبال ارتقای کیفیت گندم هستند.
 در تولید گندم علاوه بر افزایش کمیت، کیفیت محصول نیز ارتقا پیدا کرده است به طوری که در سال‌جاری کیفیت فیزیکی گندم افزایش پیدا کرد و رطوبت نسبی گندم به کمتر از 9 درصد رسید درحالی‌که سال‌های قبل رطوبت گندم 9.5 تا 10درصد بود. این درحالی است که رطوبت بالا فرآوری گندم را پایین می‌آورد و باعث کپک زدن گندم در انبارها می‌شود. سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفته است: براساس ارزیابی کیفیت گندم‌های ایران که با همکاری معاونت امور زراعت، مؤسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر و بخش شیمی غلات انجام شده، میزان پروتئین گندم تولید استان خوزستان نزدیک به ۱۲.۵۸ درصد، فارس ۱۲.۵۵ درصد، گلستان ۱۲.۶۱ درصد، بوشهر ۱۲.۷۳ درصد و ایلام ۱۲.۵۹ درصد است. سهرابی ادامه داد: سالانه دوهزار نمونه گندم دیم و آبی توسط مؤسسه تحقیقات نهال و بذر و ۲۰هزار نمونه نیز از سوی مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران ارزیابی می‌شود و نتایج تحقیقات این دو مجموعه در مورد کیفیت این محصول با هم منطبق است.
ایران در سال گذشته رتبه سیزدهم را در تولید گندم در جهان کسب کرد که از حدود ۱۴ میلیون تن گندم تولید شده، ۱۰ میلیون و ۳۵۷ هزار تن از سوی دولت خریداری شد. یکی از دلایل این مسأله نیز تعیین مناسب نرخ خرید تضمینی گندم بود.

 

بــــرش

خرید تضمینی گندم از مرز 10میلیون تن گذشت
خرید تضمینی گندم از سال 1368 آغاز شد و تاکنون 34 سال از زمان آغاز خرید تضمینی گندم می‌گذرد اما تنها طی 8 سال تولید گندم به بیش از 10میلیون تن رسید. امسال هم میزان خرید تضمینی از مرز 10 میلیون تن عبور کرد، اما تفاوت آن با سال‌های قبل در این است که در سال‌جاری سطح زیرکشت در مقایسه با آن 8 سال کمتر ولی میزان تولید بیشتر است.
 

جستجو
آرشیو تاریخی