صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هشت - ۲۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هشت - ۲۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

سلامت

ثبت رکورد مشارکت
بیش از ۴۰ میلیون نفر 
در پویش ملی سلامت
معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۴۰ میلیون و ۵۷۱ هزار و ۹۱۷ نفر تا امروز در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری شده‌اند.
به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، از این تعداد ۷۷۱ هزار و ۹۶۰ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۴۳۴ هزار و ۳۸۵ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.
غربالگری بیش از ۵۴۸ هزار نفر طی ۲۴ ساعت گذشته
 در ۲۴ ساعت گذشته ۵۴۸ هزار و ۵۸۷ نفر در این پویش غربالگری شرکت کرده و از این تعداد، ۸ هزار و ۸۹۱ نفر با احتمال پرفشاری خون و ۳ هزار و ۸۹۹ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.
منظور از «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالاست.
بیماری دیابت یکی از نادرترین بیماری‌هایی است که بشر تاکنون نتوانسته آن را به طور کامل درمان کند و طبق نظر پزشکان و متخصصان تا به امروز این بیماری درمان نشده است. به عبارتی نمی‌توان آن را مداوای کامل کرد و تنها راه‌حل، مراقبت برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و رعایت رژیم غذایی و ورزش است.

نتایج یک پژوهش نشان داد
رژیم گیاهی مناسب
تا ۲۴ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد
 یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که داشن یک رژیم غذایی گیاهی سالم می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۲۴ درصد کاهش دهد.
به گزارش ایرنا، ۹۰ درصد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ چاق هستند و اضافه وزن مهم‌ترین علت ابتلا به این نوع دیابت است به طوری که کارشناسان تغذیه بر این باورند با کاهش 5درصدی وزن می‌توان قند خون را کنترل کرد و نیاز به استفاده از داروهای دیابتی را کاهش داد.
از این رو کارشناسان به مبتلایان دیابت نوع ۲ توصیه می‌کنند که مصرف فیبر را در رژیم غذایی از طریق مصرف بیشتر سبزی و میوه‌ها، حبوبات و نان‌های سبوس‌دار افزایش دهند زیرا فیبرهای محلول موجود در میوه‌ها و غلامت سبب پایین آمدن کلسترول خون می‌شود و به میزان زیادی به کاهش وزن کمک می‌کند.
به تازگی مطالعاتی انجام شده که نشان می‌دهد خوردن میوه‌های تازه، سبزیجات و غلات کامل حتی در افرادی که استعداد ژنتیکی دیابت یا عوامل خطرزا مانند چاقی، سن بالا یا کمبود فعالیت بدنی دارند، اثر محافظتی دارد.
بر اساس این گزارش که دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت منتشر کرده است، برای اولین بار، محققان ایجاد بهبودهای خاصی را در سلامت شناسایی کردند که با داشتن یک رژیم غذایی گیاهی به دست می‌آید و از فرد در برابر چاقی محافظت می‌کند. این موارد شامل بهبود پردازش قند خون و همچنین عملکرد بهتر کبد و کلیه است. به گفته محققان، این بدان معناست که اثرات محافظتی ناشی از یک رژیم غذایی گیاهی بسیار فراتر از کاهش وزن و کاهش چربی است.
با این حال، محققان خاطرنشان کردند که رژیم غذایی گیاهی ناسالم نیز می‌تواند وجود داشته باشد. آنان دریافتند افرادی که به رغم رژیم غذایی گیاهی، مقدار زیادی شیرینی، غلات تصفیه شده و نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ روبه‌رو هستند.
 همچنین عملکرد خوب کبد و کلیه در پیشگیری از دیابت مهم است.

جستجو
آرشیو تاریخی