صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هشت - ۲۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هشت - ۲۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «ایران»:

مشکل فاضلاب برخی مناطق بزودی رفع می‌شود

مهسا قوی‌قلب 
خبرنگار


مشکلات ناشی از فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها فقط مختص کلانشهر تهران نیست؛ بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا هم به نوعی با مسائلی در این زمینه مواجه هستند؛ از جمله قدیمی بودن تأسیسات تصفیه فاضلاب قدیمی و کافی نبودن زیرساخت‌ها. بخش عمده مشکلات در این حوزه به کمبود سرمایه‌گذاری و نقص در نگهداری بازمی‌گردد و در نهایت هم این موضوع گاه منجر به رهاسازی فاضلاب بدون تصفیه یا تصفیه ناقص آن می‌شود. این امر می‌تواند خطرات جدی برای سلامت عمومی و محیط زیست به همراه داشته باشد. با این همه و با وجود اینکه دفع فاضلاب، چالش‌های فراوانی را به همراه دارد، اما با سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق توسط مسئولان شهری، می‌توان از مشکلات موجود کاست. مدیریت فاضلاب شهری یکی از الزامات است و به طور مستقیم بر سلامت شهروندان و محیط زیست تأثیر می‌گذارد. در شهری با وسعت تهران این مقوله بیشتر از شهرهای دیگر خودنمایی می‌کند، زیرا همچنان شاهد توسعه شهر و افزایش آمار شهروندان مقیم آن هستیم، اما در حوزه فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها، در مناطق توسعه‌یافته گاه با تأخیر در اقدامات لازم در این زمینه مواجهیم. 

با احداث فاضلاب جدید، بخشی از مشکلات منطقه 22 حل می‌شود
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در این باره به «ایران» گفت: با احداث فاضلاب جدید، بخشی از مشکلات این منطقه حل خواهد شد و 150 هزار نفر از شهروندان از مشکلات در این حوزه رها می‌شوند. پیرهادی در پاسخ به این سؤال که در چه بازه زمانی‌ اقدامات عملیاتی در منطقه 22 آغاز می‌شود، توضیح داد: اینکه مشکل در چه بازه زمانی حل خواهد شد، به سرعت عمل سازمان آب و فاضلاب بازمی‌گردد. 

آغاز اقداماتی برای رفع مشکلات مناطق 18، 19 و 21
این عضو شورای شهر تهران درخصوص مشکل فاضلاب در دیگر مناطق تهران گفت: در مناطق 21، 18 و بخشی از 19 مشکل وجود دارد. در منطقه 19، فاز یک تصفیه فاضلاب در همین دوره مدیریت شهری انجام شد که یکی از اتفاقات خوب در این حوزه به شمار می‌رفت. فاز 2 هم در حال انجام است و عملیات آن شروع شده است. در حال حاضر بحث این است که شهرداری زمینی در اختیار شرکت فاضلاب قرار دهد تا شرکت فاضلاب در منطقه 19 هم فضایی برای تصفیه فاضلاب احداث کند.
پیرهادی توضیح داد: مشکلات فاضلاب در مناطق 18 و 19 تا حدی وجود دارد و باید نسبت به رفع آن تلاش شود. در این مناطق سعی شده مشکلات کاهش پیدا کند. یکی از کارهایی که انجام شد این است که بخشی از زمین خرگوش‌دره به مساحت 3.3 هکتار را در اختیار آب و فاضلاب قرار دادیم تا تجهیزاتی برای ایجاد فاضلاب برای آن منطقه احداث شود. در این دوره مدیریت شهری توانستیم این کار را انجام دهیم و به اتمام برسانیم. تفاهمنامه‌های لازم را هم به انجام رسانده و موافقت‌نامه‌های مورد نیاز را هم شرکت فاضلاب دریافت کرده است تا مناقصه‌های مربوطه را برگزار کند و برای احداث، شروع به اقدام کند.
وی گفت: در سایر مناطق پایتخت در حوزه فاضلاب شهری مشکل خاصی وجود ندارد.

 مدیران شهری باید پیشرفت‌های دنیا را ببینند تا بتوانند اقدامات به‌روز انجام دهند
عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: در زمینه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، قطعاً روش‌های جدیدی در دنیا وجود دارد. استفاده از روش‌هایی که در کشورهای توسعه‌یافته در این مقوله وجود دارد، بسیار حائز اهمیت و کمک‌کننده است، اما حقیقت این است که در این حوزه متأسفانه مدیران شهری ما، کمتر برای بازدید روش‌های جدید به کشورهای دیگر می‌روند و این از ایرادات آنها به شمار می‌رود، چرا که اگر یک مدیر، با هدف بازدید از تکنولوژی‌های حوزه آب و فاضلاب به کشوری توسعه‌یافته سفر کند، می‌تواند توشه‌های علمی خوبی را با خود به همراه آورد. این در حالی است که امروز فضا به سمتی رفته که سفر مدیران به کشورهای اروپایی در اذهان عمومی به نوعی منفی تلقی می‌شود. مدیران شهری باید بروند و ببینند، دنیا چه پیشرفت‌هایی کرده تا با نگاه بازتری بتوانند در مدیریت شهری نوین تصمیم‌گیری داشته باشند.
او خاطرنشان کرد: با نگاه سنتی 50 سال پیش و ماندن در یک مکان و اینکه مدیران شهری ندانند در دنیا در حوزه‌های شهری چه پیشرفت‌هایی در حال وقوع است، نمی‌توانند تصمیمات درستی هم بگیرند.

جستجو
آرشیو تاریخی