حوادث جهان

مرگ ملی‌پوش ایرانی در تایلند
ملی پوش سابق موی‌تای ایران در تایلند درگذشت.
 فریار امینی‌پور، ملی‌پوش سابق موی‌تای ایران و یکی از موفق‌ترین لژیونرهای ایرانی در شرق آسیا شامگاه چهارشنبه در حادثه تصادف موتورسیکلت در پوکت تایلند، درگذشت. امینی‌پور بیست و سه ساله که در یک‌قدمی قرارداد ۱۰۰ هزار دلاری در سازمان مبارزات حرفه‌ای وان چمپیونشیپ‌ بود، چهار برد و یک شکست در کارنامه داشت و آخرین مبارزه‌اش را یکم دی در ورزشگاه لومپینی بانکوک برگزار کرد.
 
بازگشت هیولا به دادگاه
مرد امریکایی که به ‌خاطر حمله به قاضی دادگاه حسابی جنجال به پا کرده بود، با تمهیدات فوق امنیتی دوباره جلوی قاضی ایستاد.
دبوران رادن کمتر از ۲ هفته پیش، بعد از اینکه مشخص شد قاضی می‌خواهد حکم زندان برایش ببرد، یکباره به سمت او هجوم برد و خانم قاضی را به زمین انداخت و او را مصدوم کرد.این بار رادن با دست بند و پا بند و ۲ مأمور در کنارش به دادگاه برگشت و قاضی حکم او را اعلام کرد. قاضی ماری هولزاس پیش از قرائت گفت که تحت‌تأثیر حمله نیست و بدون در نظر گرفتن حادثه پیشین، حکم را صادر می‌کند. رادن قرار است در دادگاهی جداگانه به حکم اعدام برای قتل دادگاهی شود.
 
3 زلزله در کمتر از 24 ساعت افغانستان را لرزاند
مرکز ملی لرزه نگاری افغانستان اعلام کرد ۳ زمین‌لرزه در کمتر از ۲۴ ساعت افغانستان را لرزاند که آخرین آنها صبح جمعه به وقت محلی منطقه «هندوکش» را تکان داده است. بزرگی این زلزله ۴.۴ و کانون آن در عمق ۱۸۰ کیلومتری زمین برآورد شده است.
 به گزارش پایگاه خبری منطقه‌ای «ایندیا تودی»، اولین و بزرگترین این لرزه‌ها، زمین‌لرزه ظهر پنج‌شنبه بود که به بزرگی ۶.۱ ریشتر ساعت ۱۴:۵۰ به وقت محلی همین منطقه در افغانستان را تکان داد. بنابر اعلام مرکز ملی لرزه نگاری افغانستان، کانون این زمین لرزه نیز در عمق حدود ۲۰۰ کیلومتری زمین بوده است. 
زلزله دوم نیز در مقیاس ۴.۳ ریشتر و در عمق ۱۷ کیلومتری زمین، حدود ساعت ۴ صبح جمعه همین نواحی را تکان داد. زمین‌لرزه‌ها در دهلی و سایر بخش‌های شمال هند و همچنین در لاهور پاکستان و بخش‌هایی از جامو و کشمیر احساس شده و برخی ساختمان‌ها را لرزاند.با این حال تاکنون گزارشی از خسارات و تلفات احتمالی این حادثه گزارش نشده است.
 
سرمای ژاپن جان  10 زلزله زده را گرفت
 زمین‌لرزه مهیبی که روز نخست سال نو میلادی (۲۰۲۴) در مرکز ژاپن رخ داد تاکنون جان ۲۱۵ نفر را در استان «ایشیکاوا» گرفته و کارشناسان هواشناسی از کاهش شدید دمای هوا در مناطق تحت تأثیر این زلزله در شبه‌‍‌جزیره نوتو خبر داده‌اند.
 به گزارش «ان‌اچ‌کی»، روز پنج‌شنبه دمای هوا در مناطق تحت تأثیر زلزله به زیر صفر کاهش یافت و به ساکنان این مناطق توصیه شد که مراقب عارضه هیپوترمی یا افت دمای بدن باشند و همچنین به افرادی که ممکن است حالشان خوب نباشد و دچار مشکل شده‌ باشند، کمک کنند و در صورت ضرورت با اورژانس تماس بگیرند. مقامات محلی می‌گویند ۱۰ نفر پس از نقل مکان اولیه به پناهگاه به علت آسیب‌های مرتبط با این حادثه جان خود را از دست دادند. 
یک بالگرد نظامی روز پنج‌شنبه شهروندان سالخورده را به استان «آیچی» منتقل کرد. همچنین ۱۲ مرکز پزشکی در استان آیچی، ده‌ها نفر را پذیرش کردند. هنوز بیش از ۲۳ هزار شهروند نیز در ۴۰۰ پناهگاه شهرداری مانند سالن‌های ورزشی‌مدارس اقامت دارند و مقامات می‌خواهند افراد آسیب‌پذیر را در هتل‌ها و دیگر اقامتگاه‌ها اسکان دهند. 
حداقل ۲۵۰۰ نفر هنوز به دلیل آسیب دیدن جاده‌ها و راه‌آهن ارتباطشان قطع است. همچنین یک تیم پزشکی نظامی به شهر «اوتانی» اعزام شده؛ جایی که حدود ۲۰۰ نفر از زمان زمین‌لرزه در آن گیر افتاده‌اند.
 
20 کشته در واژگونی قایق نیجریه
 بر اثر واژگونی یک قایق مسافربری در سواحل نیجریه، ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند.
 به گزارش خبرگزاری آناتولی، حادثه در سواحل شهر آندونی واقع در ایالت «ریورز» در نیجریه رخ داد. اراستوس آوورتو، فرماندار شهر آندونی اعلام کرد که یکی از سرنشینان این قایق نجات داده شده است. آوورتو همچنین اضافه کرد که علت این حادثه هنوز مشخص نشده اما بررسی‌ها و تحقیقات در این راستا آغاز شده است. تا کنون اخبار و اطلاعات بیشتری در این باره رسانه‌ای نشده است.
جستجو
آرشیو تاریخی