صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبــار جهــان

آغاز فروش تسلیحات آلمانی به عربستان
روزنامه اشپیگل آلمان به نقل از وزارت اقتصاد این کشور نوشت آلمان، به دنبال تصویب توافقی جهت ارسال موشک‌های هدایت‌شونده هوا به هوای «آیریس-تی» به عربستان سعودی، ارسال تسلیحات به عربستان را از سر گرفته است. به گزارش ایسنا، شورای امنیت فدرال آلمان مجوز ارسال ۱۵۰ موشک از نوع ذکر شده را تا پایان سال جاری میلادی تصویب کرده است.

قوانین کاخ سفید برای وزرا سختگیرانه شد
با جنجال پیش‌آمده پیرامون بستری اعلام‌ نشده وزیر دفاع امریکا در بیمارستان، رئیس کارکنان کاخ سفید در نامه‌ای به وزرای کابینه جو بایدن از آنان خواست تا اگر نمی‌توانند وظایف خود را انجام دهند، کاخ سفید را مطلع کنند. به گزارش ایسنا، در شرایطی که فشارها برای استعفای لوید آستین افزایش یافته، پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت که وزیر دفاع امریکا برنامه‌ای برای کناره‌گیری ندارد. پس از گذشت چند روز از بستری شدن آستین در بیمارستان که کاخ سفید و جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا پیش از آن در رابطه با این مسأله مطلع نشده بودند، بیمارستان «والتر رید» سرانجام فاش کرد که لوید آستین به دلیل ابتلا به بیماری سرطان پروستات، در این مرکز نظامی بستری است.

سقوط زلنسکی، پیروزی اوکراینی‌هاست
«ویکتور مدودچوک» چهره مخالف اوکراینی در سخنانی گفت: «ولودیمیر زلنسکی تمام متحدان داخلی و خارجی خود را عصبانی کرده و در سال جاری میلادی محکوم به برکناری است؛ اتفاقی که «به نفع مردم اوکراین» خواهد بود.» به گزارش راشا تودی، این چهره مخالف اوکراینی ضمن آنکه رئیس‌جمهور این کشور را به باد انتقاد گرفت، او را «دیکتاتور مضحکی» خواند که با ضعفش به «تمامی غارتگران سیاسی پیامی می‌فرستد برای اینکه او را شکار کنند.» «ویکتور مدودچوک» رهبر حزب اپوزیسیون «برای زندگی» بود که زلنسکی حزب وی را به اتهام «طرفداری از روسیه» ممنوع اعلام کرد.

هشدار به تایوانی‌ها: مراقب باشید اوکراین نشوید
تارنمای «ضد جنگ» با نزدیک شدن به انتخابات سراسری تایوان و بالاگرفتن احتمال جنگ بین تنگه‌ای، با رجوع به نظرسنجی‌ها در این جزیره و همچنین ایالات متحده نوشت، «درخواست یک آمریکایی» از تایوان این است که تبدیل به «اوکراین دوم» نشود.  به گزارش ایرنا روز شنبه، مردم تایوان یک رئیس جدید برای دولت و اعضای مجلس تک حزبی قانونگذاری خود را انتخاب خواهند کرد. این انتخابات سیاست این جزیره را در قبال سرزمین اصلی یعنی جمهوری خلق چین مشخص می‌کند. این سیاست تأثیر عمیقی بر شرق آسیا و به طور کلی جهان خواهد گذاشت.

جستجو
آرشیو تاریخی