صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

محافظه کاران امریکا، رئیس مجلس نمایندگان را به‌خاطر توافق با دموکرات‌ها تهدید به اخراج کردندتکرار سناریوی مک کارتی برای جانسون

تکرار سناریوی مک کارتی برای جانسون

زهره صفاری
خبرنگار

نمایندگان محافظه کار امریکایی کمتر از یک سال از برکناری کوین مک کارتی از ریاست مجلس نمایندگان امریکا، حالا جانشین او را نیز با اتهام مشابه توافق با دموکرات‌ها بر سر بودجه به عنوان راهکاری برای جلوگیری از تعطیلی دولت، تهدید به اخراج کرده‌اند.
آنطور که سی‌ان‌ان گزارش داده است، مایک جانسون تنها دو ماه فرصت دارد تا بتواند مجلس ناراضی و بویژه هم حزبی‌های جمهوری‌خواه خود را برای تصویب لوایح بودجه امریکا متقاعد کند. این در حالی است که نمایندگان محافظه کار که پس از توافق مک کارتی و کاخ سفید درباره بودجه موقت و تمدید زمان ضرب الاجل تعطیلی دولت، سناریوی اخراج او را کلید زدند، این بار نیز حاضر نیستند از خواسته‌هایشان کوتاه بیایند و برای جانسون نیز نسخه‌ای مشابه پیچیده‌اند.
چاک شومر؛ رئیس اقلیت مجلس نمایندگان و مایک جانسون روز یکشنبه در توافقی دو جانبه بودجه 1.59 تریلیون دلاری برای سال مالی 2024 امریکا را که از ابتدای اکتبر شروع می‌شود مورد تأیید قرار دادند. اما این توافق در شرایطی صورت گرفت که به نوشته رویترز، سناتور جان تون از نمایندگان بانفوذ جمهوری‌خواهان پیش‌تر اعلام کرده بود که مجلس برای حل معضل بودجه نیاز به راهکاری پیوسته دارد که تا مارس اعتبار داشته باشد.
اسکات پری، رئیس انجمن درون حزبی آزادی مجلس نمایندگان امریکا که متشکل از اعضای محافظه کار و لیبرال جمهوری‌خواه است، در پی این تهدید گفت: «نمایندگان می‌خواهند به جانسون وقت بیشتری برای درست کردن شرایط بدهند اما زمان محدود است. ما می‌دانیم که او در ایجاد این وضعیت نقشی ندارد اما به دنبال نتایج ملموس هستیم تا در مسیر درست حرکت کنیم.»
چیپ روی از نمایندگان عضو فراکسیون درون حزبی آزادی نیز هشداری صریح‌تر داد: «جانسون به تازگی دو حمله علیه ما انجام داده، یکی حرکت در مسیر تصویب بودجه‌ای که شامل کاهش هزینه‌ها نمی‌شود و پیشبرد فرایند به شکلی که حمایت شمار زیادی از دموکرات‌ها را به دست آورد. این سرابی بیش نیست و رئیس مجلس نمایندگان باید آن را بداند.»
اما این اختلافات و لجاجت نمایندگان محافظه کار و جمهوری‌خواه سبب شده است که به باور کارشناسان کنگره همچنان در توافق بر سر 12 لایحه بودجه سالیانه 2024 ناکام بماند و هزینه‌های صرف شده به شکلی غیرقابل کنترل از سقف تعیین شده نیز بالاتر برود.

جانسون نیز ایده آل محافظه کاران نیست
آنطور که پس از توافق روز یکشنبه چاک شومر و جانسون اعلام شد، سقف هزینه‌های دولت امریکا تا سقف هزینه‌کرد تابستان گذشته کوین مک کارتی و کاخ سفید حفظ خواهد شد؛‌موضوعی که یکی از نمایندگان محافظه کار درباره آن در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این توافق به مراتب بدتر از تصور ما بود.» اندرو کلاید، نماینده جمهوری‌خواه نیز درباره آن گفت: «خودتان را گول نزنید. این توافق تماماً مایه شرم بر سر بودجه 1.658 تریلیون دلاری است نه 1.59 تریلیونی. آن هم به این خاطر که کشور ما قادر به کنترل هزینه‌های اضافی نیست.»
اما به نوشته هیل، مایک جانسون در برابر این خشم و انتقاد گفت: «طرفین توافق کردند تا سقف هزینه‌ها برای سال مالی 2024، 1.59 تریلیون دلار تعیین شود که از این عدد 866 میلیارد دلار صرف هزینه‌های دفاعی می‌شود و 704 میلیارد دلار آن نیز برای هزینه‌های غیردفاعی است.» او افزود: «این توافق آن چیزی نیست که همه ما می‌خواهیم و اگر به تصویب کاخ سفید و کنگره برسد نمی‌توان گفت بهترین نتیجه خواهد بود اما در شرایط فعلی این بهترین راهکار بود.»

نگرانی از سرنوشت مشابه
شمار زیادی از نمایندگان امریکایی حتی در جبهه جمهوری‌خواهان معتقدند در برهه فعلی که واشنگتن با بحران‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند عملی کردن پروسه برکناری رئیس مجلس نمایندگان باید فراموش شود. مایک لالر از نمایندگان میانه رو امریکایی معتقد است: «اگر آنها بخواهند در این برهه وارد این فرایند شوند، احمق به تمام معنا هستند.» چیپ روی، یکی از نمایندگان تندرو جمهوری خواهان نیز گفت: «اقدام جانسون بسیار ناامیدکننده بود. با این حال اخراج او آن چیزی نیست که من به دنبال آن باشم ولی باید تا هفته آینده صبر داشت.»
در این میان میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه کنگره نیز تأکید کرد: «ما تا رسیدن ضرب الاجل تعطیلی دولت، فرصت کافی برای حل اختلافات بر سر بودجه‌های مختلف را نداریم.» او همچنین در پستی در شبکه ایکس نوشت: «امریکا با بحران جدی امنیتی روبه‌رو است و کنگره باید هر چه زودتر منابع لازم برای یک سال کامل را تأمین کند.» فیسکال تایمز نوشت این مذاکرات و کشمکش‌ها در کنگره امریکا در شرایطی همچنان ادامه دارد که تا دو ضرب الاجل 19 ژانویه (تعطیلی بخشی از دولت) و 2 فوریه(تعطیلی کامل دولت) زمان زیادی نمانده است و کاخ سفید نگران تحقق نیافتن وعده‌هایی است که بویژه به اوکراین و رژیم صهیونیستی برای کمک مالی و تسلیحاتی داده است.

جستجو
آرشیو تاریخی