صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

روی خط چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

«تمساح خونی» با «معجزه پروین» رونمایی شد

فرهنگی/با اعلام رسمی فیلم‌های راه یافته به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حالا دیگر گروه‌های تولیدی هم از موضع سکوت خبری و محافظه‌‌کاری خارج شده و اطلاعات آثارشان را به صورت رسمی در اختیار رسانه‌ها می‌گذارند. سه‌شنبه 19 دی‌ماه در فاصله کمتر از یک ماه مانده به برگزاری جشنواره در حالی اسامی آثار حاضر در این دوره جشنواره اعلام شد که علاوه بر نام‌های ناآشنای برخی فیلمسازان، کم و کیف و تیم تولید برخی آثار از چهره‌های شناخته شده هم در ابهام بود. به فاصله یک روز پس از مشخص شدن فیلم‌های جشنواره مشخصاتی از دو فیلم از این فهرست منتشر و از اولین تصاویر آنها رونمایی شد.

ورود «تمساح خونی» جواد عزتی با سعید آقاخانی
حتی تا زمان پیش از اعلام رسمی اسامی فیلم‌ها اگر قرار بود فهرستی از کنجکاوی‌برانگیزترین آثار تولیدی سینمای ایران داشته باشیم، بی‌تردید اولین تجربه کارگردانی جواد عزتی، بازیگر محبوب سال‌های اخیر سینمای ایران در این فهرست قرار می‌گرفت. با وجود تلاش‌ و گمانه‌زنی رسانه‌ها برای کسب اطلاعاتی از این فیلم، «تمساح خونی» در سکوت کامل خبری ساخته شد. تنها زمزمه‌های شنیده شده راجع به این فیلم در روزهای اخیر از احتمال حضور سعید آقاخانی و جواد عزتی خبر می‌داد که صحت آن روز گذشته در خبر رسمی روابط عمومی این پروژه تأیید شد و اولین عکس از سعید آقاخانی در پروژه «تمساح خونی» به تهیه‌کنندگی کامران حجازی، رونمایی شد. در این فیلم که پیش‌بینی می‌شود از پرمخاطب‌ترین آثار جشنواره امسال در سینماهای مردمی باشد جواد عزتی نقش اصلی را بر عهده دارد و علاوه بر سعید آقاخانی، عباس جمشیدی‌فر، الناز حبیبی، بهزاد خلج و شبنم قربانی دیگر بازیگران آن هستند. اولین ساخته جواد عزتی در آرامش مراحل فیلمبرداری را پشت‌سر گذاشته و هم‌اکنون مراحل فنی خود را برای حضور در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره فجر طی می‌کند. «تمساح خونی» از معدود آثار بخش خصوصی این دوره از جشنواره است. در خلاصه داستان «تمساح خونی» آمده است: «من یه تمساحم، یه تمساح خونی‌! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست‌ دادن نداره... ولی باز دلش ریسک‌های بزرگ می‌خواد!»

حضور پروین اعتصامی
در جشنواره فیلم فجر
تا زمان اعلام رسمی اسامی فیلم‌های حاضر در جشنواره، نام «معجزه پروین» نه در اخبار تولیدات سینمایی دیده می‌شد و بالطبع نه در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای جایی داشت. تمامی اطلاعات منتشر شده درباره این اثر همانی بود که در فهرست فیلم‌های بخش سودای سیمرغ ذکر شده بود: به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا.
در اطلاعاتی که روز گذشته روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی منتشر کرد، یک گزاره خبری، این فیلم را هم در کنجکاوی‌های امسال جشنواره قرار داد: «این فیلم داستان زندگی پروین اعتصامی بانوی شاعر ایرانی است». انتخاب مارال بنی‌آدم برای ایفای نقش پروین اعتصامی دیگر عبارت خبری وسوسه‌کننده برای تماشای این فیلم بود. در این فیلم سینمایی علاوه بر مارال بنی‌آدم در نقش پروین، بازیگرانی همچون آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی‌نیا، حسین پاکدل، محمدعلی نجفی، امیرحسین صدیق، رامین ناصرنصیر، رضا فیاضی، بیژن بنفشه‌خواه، یوسف صیادی، حسام نواب‌صفوی، ملیکا شریفی‌نیا، محمد شعبان‌پور، الهه جعفری، محمدرضا شهبانی‌نوری، مریم ورزی، محمد ساربان، مجید جعفری، شهرداد بانکی و عباس علی‌محمدی حضور دارند. فیلم «معجزه پروین» محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

چهره‌های تاریخی از «صبح اعدام» تا «بهشت تبهکاران»
با اعلام اطلاعات تازه از فیلم «معجزه پروین» همچنین فهرست فیلم‌هایی که درباره چهره‌های ملی و تاریخی است هم بلندتر شد. بر این اساس در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر شاهد سه پرتره از شهدا، یک فیلم درباره شاعر معاصر و دو فیلم درباره چهره‌های تاریخی خواهیم بود.
«احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و «مجنون» به کارگردانی مهدی شاه‌محمدی به ترتیب روایتی از زندگی شهید احمد کاظمی (تینو صالحی)، شهید علی‌اکبر شیرودی (میلاد کی‌مرام) و شهید مهدی زین‌الدین (سجاد بابایی) است.
 بهروز افخمی در «صبح اعدام» به ماجرای اعدام طیب و اسماعیل رضایی پرداخته و مسعود جعفری جوزانی در «بهشت تبهکاران» سراغ احمد دهقان نماینده مجلس و روزنامه‌نگار که توسط حسن جعفری کارمند شرکت نفت به قتل رسید، رفته و تازه‌ترین تجربه کارگردانی محمدرضا ورزی روایتی از زندگی پروین اعتصامی، شاعر ایرانی در دوران جوانی است.

جستجو
آرشیو تاریخی