صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارشد

تأکید بر ضرورت تجلیل از پیشکسوتان موسیقی اقوام

ندا سیجانی
خبرنگار


شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به پایان رسید. موسیقی‌ای با قدمتی کهن اما با جشنواره‌ای تقریباً جوان که تنها 16 دوره از برگزاری آن می‌گذرد. چرا که بزرگ‌ترین رویداد هنری موسیقی اقوام ایران، همچون گونه موسیقایی‌اش که روایت‌کننده آواها و نواها و مقام‌های موسیقی بومی کشورمان است، طی این سال‌ها از فراز و فرودهای بسیاری برخورداربوده و حتی دردوره‌ای کوتاه برگزاری این جشنواره متوقف شد.هنرمندانی که گنجینه موسیقی اصیل ایران هستند وهنرشان بکر و هنرمندانشان بی‌ادعا.بزرگانی که موسیقی آبا و اجدای خود را سینه به سینه حفظ کرده و تلاش داشتند به نسل بعد از خود هم منتقل کنند تا هویت ملی و فرهنگی کشورمان از بین نرود. بزرگان و پیشکسوتانی که بسیاری ازآنها امروز در بین ما نیستند بی‌آنکه آثاری از آنان جمع‌آوری و به ثبت رسیده باشد.

یادی از شهدای کرمان
 در آیین اختتامیه مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که شامگاه سه‌شنبه 19 دی ماه در تالار رودکی برگزار شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران فرهنگی و چهره‌های موسیقی نواحی نیز حضور داشتند. مراسمی که بخش از برنامه آن به تجلیل از 5 هنرمند پیشکسوت موسیقی اقوام اختصاص داشت و نشان درجه یک هنری خود را دریافت کردند.
 ابتدای این برنامه با پخش کلیپی به یاد شهدای حادثه تروریستی کرمان آغاز شد و سپس برگزیده‌ای از اجراهای جشنواره و بخش پژوهش در قالب یک گزارش تصویری پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
درادامه عیسی بلوچ نوازنده دونلی و داوود بامری نوازنده دهلک به روی صحنه آمدند و قطعه‌ای را به شهدای کرمان تقدیم کردند.
پخش مصاحبه‌های تصویری با محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدعلی مرآتی دبیر شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی بخش دیگری از این مراسم بود. در بخش دیگر این مراسم، عاشیق امیر محمدی (هنرمند پیشکسوت آذربایجان شرقی) نیز قطعاتی را برای حاضران اجرا کرد.

تأکید بر ترویج موسیقی اصیل ایران
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی دراین مراسم گفت: موسیقی نواحی حوزه اصیل و هویتی در کشور ماست و در حوزه تمدنی ایران‌زمین و در جای‌جای آن از ارج و‌ قرب بالایی برخورداربوده است. به همین دلیل در هر منطقه‌ای از ایران عزیز و پهناور ما بیش از آنکه مرزهای سیاسی و جغرافیایی آن شناخته شود، آن را مرزهای فرهنگی و ایران بزرگ فرهنگی می‌شناسند.
او ادامه داد: این کشور آکنده از زیبایی‌های منحصر به فردی است که سرشار از موسیقی‌های ناب است. بنابراین تأکید من به همکارانم ترویج جدی این موسیقی در مناطق مختلف است. ما نیاز داریم این موسیقی را ترویج دهیم تا مخاطبان جوان با این موسیقی اصیل فاصله خود را نزدیک‌تر کنند. ما موسیقی‌های زیبایی داریم و مردم نباید با این سرمایه عظیم دچار تغییر ذائقه شوند. دوستان من در دفتر موسیقی، بنیاد رودکی و همچنین دراستان‌ها بایستی همت کنند تا حمایت‌های بیشتری از موسیقی اقوام صورت بگیرد.

قدردانی از هنرمندان پیشکسوت در حضور نسل جوان
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: درخواست جدی از مدیران وزارت ارشاد دارم که مقام هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی را ارج نهند. این عزیزان، هنرمندانی پاک و مردمی هستند که باید از آنها تجلیل شود. این ارزشیابی‌های درجه یک هنری بسیار مدارک ارزشمندی هستند که باید دیده شود تا مخاطبان بدانند در کشورما چه هنرمندان اصیلی زندگی می‌کنند. ما باید این هنرمندان را معرفی کنیم تا جوانان بدانند که ما قدردان هنرمندانمان هستیم.هنرمندانی که نماد ایران فرهنگی هستند. آنها هنرمندان محبوبی هستند که در حوزه استانی محل اقامتشان از درجه اجتماعی بسیار قابل قبولی برخوردار هستند.

راه‌اندازی قرارگاه شهید آوینی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این هنرمندان گنجینه‌های آشکار ایران عزیزمان هستند و باید بهترین سالن‌های خودمان را در اختیار اجراهای موسیقی نواحی بگذاریم. شاید این موسیقی مورد توجه جوانان قرار نگیرد اما ما باید این تغییر ذائقه را فراهم کنیم. البته می‌دانم اتفاقات جدیدی در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی شده که امیدوارم با حضور و حمایت آقای سالاری در معاونت امور هنری، دفتر موسیقی و بنیاد رودکی جنبه اجرایی داشته باشد.
 ما بزودی قرارگاه شهید آوینی را راه‌اندازی می‌کنیم تا بتوانیم از مجموعه‌های موسیقایی حمایت‌های بیشتری داشته باشیم و در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد پذیرفت.

قدردانی از مدیران‌کل استان‌های میزبان
قدردانی از مدیران‌کل استان‌های میزبان مرحله اول شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی به نمایندگی از ۵ منطقه برگزارکننده قسمت دیگری از برنامه اختتامیه بود که در این بخش از پیام احمدی مدیرکل و شهرام فرجی معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، پوریا جلالی سرپرست و جمال برفی معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه قدردانی شد.
سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در سخنانی دراین مراسم گفت: موسیقی نواحی یکی از اضلاع مهم هویت ملی و هنری سرزمین ماست؛ موسیقی‌ای که درعمر طولانی و دیرپای خود همواره به مضامین دینی، آیینی و وطن‌پرستی ادای دین کرده‌ است. در این دوره نیز تأکید ما و یکی از مهم‌ترین اهداف ما تمرکز بر موسیقی نواحی بوده است.

مرآتی دبیر جشنواره هفدهم
در بخش پایانی مراسم اختتامیه این جشنواره، حکم دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران قرائت شد و دکتر محمدعلی مرآتی باردیگر دبیری این جشنواره را برعهده گرفت. مرآتی ضمن قدردانی از معاونت هنری و مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاد و خاطره محمد شکارچی استاد تازه درگذشته موسیقی نواحی را گرامی داشت.

 

بــــرش

بخش دیگر مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به قدردانی و اهدای نشان درجه یک هنری به ۵ استاد موسیقی نواحی اختصاص داشت که دراین بخش محمد قیوم امینی خلیلی‌ها (هنرمند آواز مقامی خراسان)، فرامرز رستمی (ترانه‌خوان شمال خراسان)، خداداد صحراروش (نوازنده قوشمه شمال خراسان)، مجتبی خان قیطاقی (دوتارنواز شمال خراسان) و علی پویانیا (آوازخوان مقامی بویراحمدی) ۵ نشان خود را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند. در مراسم اهدای نشان همراه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری (معاون امور هنری)، سیدمحمد هاشمی (معاون حقوقی وزیر ارشاد)، امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی)، محمد اللهیاری (مدیرعامل بنیاد رودکی)، محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره) و هادی آرزم (هنرمند پیشکسوت) نیز روی صحنه حاضر شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی