صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و شش - ۲۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و شش - ۲۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۹

خبر در خبر

ایسنا

   عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از ثبت ۷ اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: ۴ اثر آیینی از مجموعه مفرغ‌های محوطه تاریخی سنگ‌تراشان خرم‌آباد شامل ۳ پیکرک آیینی و یک هاون مینیاتوری مربوط به معبد ۳ هزار ساله سنگ‌تراشان خرم‌آباد به ثبت ملی رسیدند. همچنین چادر قلم‌کاری بروجرد مربوط به خانه افتخارالاسلام به عنوان اثر مذهبی با کاربری برپایی مراسم مذهبی به خصوص عزاداری ماه محرم به ثبت ملی رسید. این اثر نفیس از آثار دوره قاجار بوده که هم‌اکنون در موزه خانه افتخارالاسلام در بروجرد نگهداری می‌شود. ثبت ۲ سنگاب در مسجد جامع و مسجد ناسکدین شهر بروجرد از آثار دوره قاجار بوده که منقش به ۶ بیت از محتشم کاشانی است.
 

 

ایسنا

  محمدرضا یافتیان مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان گفت: زیستگاه‌های پرندگان آبزی و کنارآبزی این استان توسط محیطبانان این اداره‌ کل رصد و پایش می‌شود. اکنون این زیستگاه‌ها عاری از بیماری آنفلوانزای پرندگان (آنفلوانزای مرغی) هستند. در ۱۰ سال اخیر، موردی از بیماری آنفلوانزا بین پرندگان مهاجر و غیرمهاجر در زنجان دیده نشده است. با این وجود، این اداره‌ کل به‌دلیل حساسیت موضوع همواره زیستگاه‌های پرندگان وحشی را زیر نظر دارد.
 

 

پاد

    در آیین رونمایی از پوستر سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی جام فجر، نماد این دوره از مسابقات پرنده «هوبره الماسی درخشنده در دل کویر» معرفی شد. از دوم تا ۱۵ بهمن امسال استان یزد میزبان مسابقات بین‌المللی بدمینتون تحت عنوان مسابقات «جام فجر»، با حضور ورزشکاران ۳۵ کشور جهان است. مسابقات ورزشی قهرمانی می‌تواند بهترین فضا برای نشر و آگاهی‌ درباره توجه به مسأله حفاظت محیط زیست باشد؛ بنابراین «هوبره» به‌عنوان نماد زیست محیطی و ورزشی این مسابقات معرفی شد.
 

جستجو
آرشیو تاریخی