صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و شش - ۲۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و شش - ۲۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

ضرورت ایمن سازی جاده تاریخی ابهر- قیدار

حمید هادیلو
کارشناس ارشد حوزه حمل و نقل و ترافیک

یکی از کهن‌ترین جاده‌های استان زنجان جاده قیدار و ابهر است و از دیرباز تاکنون شهرستان‌های ابهر و خدابنده که از قطب‌های مهم اقتصادی و صنعتی این استان است توسط این جاده تاریخی به هم اتصال یافته‌اند.
 با این حال جاده تاریخی ابهر-قیدار که جزو پرترددترین راه‌های استان زنجان است، در میان اهالی، لقب جاده مرگ گرفته است. این راه سالانه قربانیان زیادی می‌گیرد. دو تصادف اخیر در آذر ماه که متأسفانه منجر به درگذشت یک شهروند و دو افسر پلیس راهنمایی و رانندگی و زخمی شدن چند تن از شهروندان شد، دو نمونه از این حوادث ناگوار بود.
 شهرستان ابهر و خدابنده بیش از 300 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده‌اند. براین جمعیت باید خیل مسافرانی را افزود که از اقصی نقاط کشور بویژه همدان و... گذرشان به جاده ابهر-قیدار می‌افتد. ضمن اینکه این جاده ۶۰ کیلومتری به مهم‌ترین کریدور بین‌المللی تهران، قزوین، زنجان و تبریز متصل است. از سمت قیدار نیز این مسیر به همدان و کرمانشاه می‌رسد.
 علاوه بر اینکه این مسیر در سکونتگاه مهم تاریخی واقع شده، به دلایل حاصلخیزی و خوش آب و هوایی دو قطب کشاورزی استان را به هم متصل کرده است و از همین مسیر سالانه بیش از یک میلیون تن محصولات کشاورزی به بازارهای مصرفی کشور و مقاصد صادراتی حمل می‌شود.
 به گفته آقای علی محمدی، سرپرست جهاد کشاورزی ابهر، سالانه 550 هزار تن محصولات کشاورزی در شهرستان ابهر تولید می‌شود، همچنین براساس گزارش آقای ایوب بیگدلی، فرماندار شهرستان خدابنده سالانه 650 هزار تن محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید می‌شود که از همین مسیر به نقاط مختلف کشور منتقل می‌شود.   
 این جاده سه قطب مهم فرهنگی استان را به همدیگر وصل می‌کند، به گونه‌ای که مسیر اصلی دسترسی به غار کتله خور، یکی از زیباترین و اسرارآمیزترین غارهای قندیلی جهان و یکی از دو مسیر اصلی دسترسی به گنبد سلطانیه، بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان است. بسیاری از گردشگران برای سفر به سه شهرستان ابهر، خدابنده و سلطانیه، عمدتاً از طریق کریدور تهران-زنجان و جاده ابهر-قیدار به این مناطق دسترسی دارند.
 گردشگری این منطقه آنچنان که باید و شاید پیش نرفته است. هر دو شهرستان ظرفیت‌های گردشگری مغفول مانده زیادی دارند. در صدر الزامات و راهکارهای توسعه گردشگری البته توسعه جاده ابهر- قیدار قرار دارد.
 اخیراً نیز شهروندان ابهر و خدابنده در فضای مجازی کارزاری را برای توسعه و تعریض این مسیر مواصلاتی شروع کرده‌اند.  چند سالی است که مسئولان وقت وعده تعریض این جاده را داده بودند اما وعده‌ها هنوز عملی نشده است. پیشبرد این امر در گرو ایجاد هماهنگی میان مجموعه‌های  تصمیم‌گیر است.

جستجو
آرشیو تاریخی