صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و شش - ۲۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و شش - ۲۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

از تخفیف 50 درصدی صدور پروانه ساخت تا اعطای تسهیلات بانکی بدون سود بانکی

بسته تشویقی ویژه برای نوسازی بافت فرسوده شهرهای کرمان

حمیرا حیدریان
خبرنگار

استان کرمان به تنهایی ۱۸ گسل فعال دارد؛ گسل‌های مدفونی همچون گسل زنگی آباد، باغین، بردسیر و راین. از سوی دیگر، وجود گسل‌های آشکار استان همچون گسل بم، جیرفت، رفسنجان، شهربابک، ده شیر، انار و گسل لکر کوه هر یک تهدیدی برای این خطه پهناور و ساکنان آن محسوب می‌شود؛ گسل‌هایی که با فعال شدن آنها زلزله‌های کوچک و بزرگ و گاه جبران ناپذیری را رقم می‌زند. وجود بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان بیش از 9 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده، از مهمترین چالش‌های ایمن‌سازی مناطق مسکونی در استان کرمان است؛ موضوعی که به گفته این مسئول حالا با ارائه بسته‌های تشویقی متنوع از سوی دولت و دستگاه‌های ذیربط برای ساکنان، قصد برچیده شدن ناامنی و ایجاد نوسازی این بافت‌ها برای این خطه رقم خواهد خورد.
 مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص بافت‌های فرسوده استان در این باره گفت: در استان کرمان ۶ هزار و ۲۲۳ هکتار محدوده بافت فرسوده وجود دارد که ۹ درصد مساحت استان را شامل می‌شود که تعداد۴۵۴ هزار و 809 نفر در این بافت سکونت دارند که ۲۹ درصد جمعیت استان را در بر می‌گیرد که این موضوع زنگ خطری برای مسئولان متولی است تا کار مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن‌های فرسوده شتاب گیرد.
 حافظی با بیان اینکه 42 شهر کرمان دارای بافت فرسوده است، افزود: از آنجایی که خطر در کمین مردم در این بافت‌های فرسوده است و زندگی آنان را به مخاطره می‌اندازد، از سوی دولت اجرای طرح‌های ویژه با هدف نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده در حال انجام است که می‌توان به بسته‌های تشویقی که از سوی اداره راه و شهرسازی و توافق با شهرداری‌ها صورت گرفته است، اشاره کرد.
 این مسئول ارائه تسهیلات اعطایی از جمله وام‌های بانکی توسط بانک‌های عامل و خدمات فنی و مهندسی و تراکم‌های متعلقه، تخفیف عوارض و… را از جمله بندهای 19 گانه طرح تشویقی عنوان کرد و اظهار داشت: قانون تخفیف 50 درصدی پروانه ساخت توسط شهرداری و پرداخت تسهیلات بانکی و همچنین تخفیف مجموعه نظام مهندسی ساختمان به‌عنوان مشوق‌هایی برای نوسازی بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شده است. این طرح تشویقی برای مالکان و انبوه سازان و شرکت‌های ساختمانی در نظر گرفته شده است.
وی به افزایش میزان تسهیلات وام ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: مبلغ تسهیلات وام تاکنون 350 میلیون تومان بوده است که این مبلغ به 550 میلیون تومان افزایش پیدا کرد، از این مبلغ 185 میلیون تومان آن بدون سود یا همان صفر درصد و 135 میلیون تومان آن با سود 23 درصد و 180 میلیون تومان آن با سود 21/5 درصد پرداخت خواهد شد. همچنین به منظور حمایت از ساکنان بافت فرسوده و حفظ سلامتی آنان، وزارت راه و شهرسازی اقدام به ایجاد طرحی با عنوان طرح کلید به کلید کرده است.بر اساس این طرح، مالکان در محلات فرسوده در صورت واگذاری ملک خود به دولت می‌توانند زمین یا واحد نوسازی شده با ٤٠ درصد تخفیف دریافت کنند.
وی افزود: شرط معاوضه خانه فرسوده با واحد نوساز کلید به کلید، این است که ملک در محدوده محلات هدف بازآفرینی شهری قرار داشته و دارای سند مالکیت باشد. از دیگر شرایط معاوضه خانه فرسوده با واحد نوساز کلید به کلید این است که متقاضی، مالک خانه فرسوده واقع در بافت فرسوده باشد و سند خانه و ملک به نام وی تنظیم شده باشد.
وی با تأکید بر اینکه طرح کلید به کلید، علاوه بر ساماندهی بافت فرسوده، می‌تواند نقش مؤثری در ارتقای کیفیت زندگی ساکنان این بافت داشته باشد، افزود: در این طرح هم ارزش دارایی مردم بیشتر می‌شود، هم اینکه ساکنان بافت فرسوده در مناطقی اسکان داده می‌شوند که دارای معابر و سکونت مناسب‌تری هستند و همه این موارد در نهایت موجب خواهد شد کیفیت زندگی و ایمنی ساکنان بالاتر برود.
 رضا حافظی با اشاره به اینکه محلات هدف بازآفرینی شهری؛ بافت‌های فرسوده، تاریخی و حاشیه شهرها هستند، بیان کرد: استان کرمان از لحاظ بافت فرسوده بعد از استان اصفهان رتبه دوم در کشور را دارد، از این رو با تفاهمنامه‌های راه و شهرسازی و شهرداری‌های استان، روند احیا و بازسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری شتاب بیشتری گرفته است تا دیگر شاهد فاجعه‌ای همچون زلزله بم در سال 1382 نباشیم.
 مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان تصریح کرد: از سال 88 تا کنون برای تعداد 13 هزار و 336 واحد تسهیلات در بافت‌های فرسوده و تاریخی در استان کرمان پرداخت شده است و در 9 ماهه سال‌جاری نیز تعداد 1384 فقره به متقاضیان نوسازی و بهسازی بافت فرسوده پرداخت شده که نشان از استقبال خوب شهروندان کرمانی است.

جستجو
آرشیو تاریخی