صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۱۹ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۱۹ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

دبیر بخش عکس شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت و گو با «ایران» عنوان کرد

روند مطلوب عکاسی در فجر شانزدهم

عکاسی یکی از پرمخاطب‌ترین رشته‌های‌ حاضر در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است. در این دوره از جشنواره ۲ هزار و 315 اثر از هنرمندان عکاس سراسر کشور به دبیرخانه فجر شانزدهم ارسال شده است که از این تعداد، ۱۸۸۶ تک‌عکس و ۴۲۹ مجموعه‌عکس را دربرمی‌گیرد. نکته قابل توجه بخش عکاسی در جشنواره امسال این است که این بخش، بیشترین کمیت آثار ارسالی را در میان تمامی رشته‌ها به خود اختصاص داده است.
دبیری بخش عکس جشنواره شانزدهم هنرهای تجسمی فجر برعهده سعید محمودی ازناوه، هنرمند شناخته‌شده رشته عکاسی است. آذرماه امسال از سوی امیر عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، کریم متقی، ساتیار امامی و کیارنگ علایی به‌عنوان داوران بخش عکاسی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی شدند.
فرصتی برای بروز و ظهور هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر عکاسی
محمودی ازناوه درگفت‌و‌گو با «ایران» ضمن اشاره به جایگاه و اهمیت هنرعکاسی بیان داشت:« نقش اول عکاسی در جوامع بشری و پیشتازی این ابزار رسانه‌ای، امری غیرقابل انکار است. در کشور ما و دیگر کشورها تفاوت در نوع برخورد با عکاسی، رویکرد و خروجی آن است‌. جشنواره‌های عکاسی در ایران، فرصت و جایگاهی برای بروز و ظهور تأثیرگذار هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر عکاسی محسوب می‌شوند.» دبیر بخش عکس فجر شانزدهم افزود: «جشنواره هنرهای تجسمی فجر با تمام فراز و فرودهایش طی سالیان گذشته فرصتی برای ارائه و بروز هنر هنرمندان خصوصاً نسل جوان محسوب شده و بدون شک، اتخاذ تدابیر راهبردی در جذب حداکثری هنرمندان به این جشنواره مؤثر بوده است. هرچند کمیت آثار اهمیت دارد اما کیفیت آثار برگزیده نشانگر روند مطلوب این جشنواره در بخش عکاسی است. از این‌رو می‌توان گفت جشنواره نقشی پویا و مؤثر در شناخت و معرفی فعالان عرصه هنر و هنرمندان ایفا می‌کند.»
به گفته محمودی ازناوه، «مدیریت و شورای سیاستگذاری فجر شانزدهم با درک شرایط اجتماعی، انتخاب و معرفی دبیران و هیأت‌های داوری، شرایط لازم را برای مشارکت حداکثری هنرمندان خصوصاً جوانان فراهم آورده است.
او معتقد است، این روند تحولی به واسطه شناسایی و شناخت نسل جدید در عرصه هنر و تکیه بر تجارب پیشکسوتان رشته‌های متعدد هنری به وضعیت مطلوب‌تری می‌انجامد.»
هنر عکاسی نیازمند جایگاهی مستحکم و مقتدر در عرصه اجتماعی است
محمودی ازناوه گفت:«هنر عکاسی نیازمند جایگاهی مستحکم و مقتدر در عرصه اجتماعی است. در این راستا ضریب‌بخشی به جایگاه انجمن‌های مستقل و فراهم ساختن بستری مناسب برای پیشبرد فعالیت‌های تخصصی اعضای انجمن‌ها راه آسان‌تری برای دستیابی به قله‌های هنری در تمامی رشته‌ها به شمار می‌آید‌.»
او ابراز امیدواری کرد در پرتو حمایت‌های لازم از این رویه و ترغیب هر چه بیشتر هنرمندان مستقل، زمینه همکاری و تعامل با انجمن‌های تخصصی و اعضای آن، بیش از پیش فراهم شود.
دبیر بخش عکس فجر شانزدهم در عین‌ حال یادآور شد: «راهی طولانی در پیش است و در این مسیر، فراز و فرودهای بسیاری وجود دارد. با وجود این، جشنواره هنرهای تجسمی فجر به‌عنوان بزرگترین آوردگاه هنری ایران، نقش مؤثری در پیمودن این راه به‌عهده دارد. این هنرمند عکاس، در پایان افزود: «تجارب پانزده دوره پیشین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، رهیافت‌های خوبی برای فجر شانزدهم به همراه داشته باشد.» به اعتقاد محمودی ازناوه، حمایت و قدردانی از هنرمندان پیشکسوت، نقشه راهی برای جوانان و نسل آینده ایران سربلند محسوب می‌شود.
 
 بــــرش

سعید محمودی ازناوه، متولد سال ۱۳۴۶ در تهران، عکاس و مدرس هنری است. او عکاسی را از سال ۱۳۶۸ و همزمان با تحصیل در رشته حفاظت و مرمت آثار تاریخی آغاز کرد. او دارای درجه ممتاز عکاسی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. از جمله سوابق این عکاس می‌توان به حضور در بیش از چهل نمایشگاه گروهی در کشورهایی چون ایران، هلند، اسپانیا، ترکیه، سوریه و … اشاره کرد. برگزاری هفت نمایشگاه انفرادی در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۰، چاپ آثار در نشریات متعدد ایرانی، خارجی، کتاب‌های ایران‌شناسی و … از دیگر سوابق این هنرمند عکاس به شمار می‌رود. سعید محمودی ازناوه از جمله عکاسان ساعی در حوزه ایران‌شناسی است که تاکنون کتاب‌هایی چون: تخت جمشید، کردستان، کاشان مروارید کویر، شیراز، در این قطعه از بهشت، یزد، کاشان مروارید کویر، زیبایی‌های ایران، ماسوله و بسیاری عناوین دیگر از ایشان به عرصه چاپ و نشر عرضه شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی