صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۱۹ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۱۹ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

در نشست خبری چهاردهمین جشنواره مردمی عمار مطرح شد

دنبال سلبریتی و اینفلوئنسر نیستیم

چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار قرار است از ۲۱ تا ۲۹ دی ماه برگزار شود. در این دوره از جشنواره همزمان با اکران فیلم‌های منتخب در سینما فلسطین، آثار برتر به فاصله یک روز در سایت جشنواره هم به نمایش درمی‌آید. در فاصله سه روز مانده به افتتاحیه جشنواره، متولیان آن در دومین نشست خبری توضیحاتی درباره کم و کیف روند برگزاری این دوره از جشنواره ارائه کردند. غافلگیری جشنواره چهاردهم در اهدای یک جایزه ضد مردمی و اهدای خنجر یمنی از جوایز ویژه این دوره از جشنواره است. «تربیت اینفلوئنسر» از مؤلفه‌های تأکید شونده در صحبت‌های برگزارکنندگان جشنواره بود و در عین حال تأکید شد که جشنواره عمار از ابتدا سراغ ظرفیت‌های انقلاب رفته و نه سراغ کاسبی از سلبریتی‌ها.

عمار باید از قلب انقلاب، اینفلوئنسر تربیت کند
در ابتدای این نشست سهیل اسعد، دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم عمار، از توجه به «بحران توزیع» در جشنواره مردمی فیلم عمار به عنوان فلسفه برگزاری این رویداد گفت: «در این ۱۴ سال ما در حوزه مصرف با وجود تمام تلاش‌ها با مشکلی مواجه شدیم که عمده آنها متمرکز بر توزیع درون گفتمانی است، یعنی عمده محصولات ارائه‌ شده در جشنواره متمرکز بر بچه‌های حزب‌اللهی شده که فقط آنها بیننده آثار جشنواره هستند. در حالی که مأموریت اصلی ما توزیع در میان همه مخاطبان است که باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم.»
او در ادامه عناصر «جذابیت»، «تنوع» و«خلاقیت»، «بازاریابی» را از مهم‌ترین اولویت‌های عماریون عنوان کرد. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حضور جشنواره مردمی عمار در فضای مجازی تصریح کرد: «عمار باید از قلب انقلاب اسلامی ایران اینفلوئنسر تربیت کند. اصلاً ظرفیت عمار در این است که مدلی را معرفی کند تا او تبدیل به یک اینفلوئنسر مردمی شود. روح عمار مبتنی بر مردم است. ما دنبال سلبریتی و اینفلوئنسر نیستیم، ما معتقدیم این جشنواره می‌بایست در تربیت این حوزه شاهد اتفاقات ارزشمندی باشد.»

اهدای یک جایزه به کسانی که عمار نیستند!
در بخشی دیگر از این نشست، حمید صالحی دبیر اجرایی جشنواره چهاردهم فیلم عمار اطلاعات و آماری را از کم و کیف آثار ارسال شده در بخش‌های مختلف جشنواره ارائه کرد. او در ادامه با اشاره به جایزه‌های متنوعی که در این دوره اهدا می‌شود از دو جایزه ویژه خبر داد: «یک خنجر یمنی از طرف دوستان یمنی ساکن ایران اهدا شده و خنجر نمادین به هنرمند یا کنشگری که به نظام سلطه ضربه‌ای وارد کرده، اهدا می‌شود. یک شگفتانه دیگر که در این دوره از جشنواره وجود دارد که مثل جایزه‌های معمولی نیست و به کسانی اهدا می‌شود که عمار نیستند و مقابل مردم ایران ایستادند. آنها شاید به خیال خود طرفدار مردم باشند ولی ضدمردمی‌ترین افراد علیه ایرانی‌ها هستند.»
او در ادامه پس از ارائه توضیحاتی درباره بخش‌های جنبی جشنواره از جمله بخش ویژه غزه، آرمان روح‌الله، کارگاه‌های انتقال تجربه و... درباره آیین‌های بزرگداشت و نکوداشت این دوره گفت: «پاسداشت مازیار بیژنی به واسطه سه دهه حضور مستمر و انجام کارهای عدالت‌خواهانه در حوزه فلسطین و جبهه مقاومت در قالب شب طنز انقلاب اسلامی، پاسداشت محمدحسین لطیفی به واسطه کارهایی که در حوزه سینمای دفاع مقدس و فلسطین داشته، نکوداشت مرحوم پروانه معصومی به واسطه پنج دهه فعالیت در عرصه هنر انقلاب، نکوداشت سیدمحمد جوزی به واسطه ثبت تصویری خاطرات والدین شهدای گرانقدر عرصه دفاع مقدس را داریم. جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» هم در این دوره از جشنواره به یکی از هنرمندان عرصه مقاومت اهدا می‌شود که نام هنرمند مورد نظر را در مراسم اختتامیه اعلام می‌کنیم.»

گدایی سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها را نمی‌کنیم
در بخش پایانی نشست محمدصادق شهبازی قائم‌مقام شورای سیاستگذاری این دوره جشنواره، با قرائت متنی در توصیف جشنواره عمار این رویداد را علیه سانسور و برای بیان صدای مردم دانست. او همچنین در پاسخ به سؤالی تأکید کرد: «روح عمار مردم است و جشنواره عمار از ابتدا سراغ ظرفیت‌های انقلاب رفت نه سراغ کاسبی از سلبریتی‌ها. اگر الان نسبت به جشنواره، خودانتقادی داریم باید دایره را بزرگتر و تأکید کنیم که هر هنرمندی که به داشته‌های مردم ایران سر تعظیم فرود بیاورد، می‌تواند در این جشنواره حضور داشته باشد. ما همان‌طور که در سینما، گدایی اینفلوئنسرها را نمی‌کنیم‌ اما تلاش می‌کنیم تا نیروهایی تربیت کنیم که بتوانند با مردم گفت‌وگو کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی