صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۱۹ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۱۹ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲

در جلسه‌ای به ریاست معاون اول رئیس جمهور گزارش شد

اجرایی شدن ۳۴هزار طرح اشتغالزایی در سال ۱۴۰۰

روز گذشته در دومین جلسه هیأت امنای حساب ملی پیشرفت و عدالت که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گزارش عملکرد تبصره ۱۸ قانون بودجه و اقدامات انجام شده در راستای اجرای این تبصره طی ۳ سال گذشته بررسی و برنامه دستگاه‌های اجرایی برای سال‌جاری نهایی و مصوب شد.
محمد مخبر در این جلسه گفت: حساب ملی پیشرفت و عدالت با هدف افزایش تولید و بهره وری برای پیشرفت استان‌های کشور از طریق اختصاص منابع لازم برای اشتغالزایی شکل گرفته و باید بخش بیشتری از توزیع منابع با توجه به استان‌هایی با میزان اشتغال زیر میانگین کشوری، تخصیص یابد.
وی تأکید کرد: دولت بنا دارد در تبصره ۱۸ با کمک منابع دولتی، تلفیق منابع با نظام بانکی و ارائه برنامه دستگاه‌ها از طریق حساب ملی پیشرفت و عدالت، برنامه توسعه و آبادانی روستاها و شهرهای کشور بویژه مناطق محروم را پیگیری کند که با توجه به راه‌اندازی شبکه‌ای از حساب ملی پیشرفت و عدالت در استانداری‌ها، این اختیار به استان‌های کشور داده شده است تا از طریق این حساب برنامه‌های توسعه‌ای استان خود را عملیاتی کنند.
معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: ضمن آسیب شناسی از وضعیت تخصیص منابع، ‌عملکرد دستگاه‌ها و اصلاحات تبصره ۱۸، هر چه سریعتر منابع تبصره ۱۸ حساب ملی پیشرفت و عدالت به دستگاه‌ها تخصیص یابد.
 
گزارش وزیر اقتصاد از عملکرد صندوق
در این جلسه وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارشی از عملکرد تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ ارائه کرد. طبق این گزارش در سال 1400 از ۳۵ هزار میلیارد تومان ارزش تسهیلات پرداخت شده، ۳۴ هزار طرح با هزینه سرانه ایجاد اشتغال ۲۱۴ میلیارد تومانی اجرایی شده است. در سال ۱۴۰۱ نیز ۴/۴ هزار میلیارد ریال به کسب و کارها طی ۱۰۰ روز اول اجرای تبصره ۱۸ پرداخت شده است. در سال ۱۴۰۲ نیز کل تسهیلات پرداختی دستگاه‌ها با احتساب سهم بانک‌های عامل از محل منابع تا پایان آذرماه سال‌جاری ۴۴ هزار میلیارد ریال بوده است. در ادامه نیز گزارش عملکرد دستگاهی استانی و بانکی ارائه و اعلام شد، در ۳۱ صندوق پژوهش و فناوری ملی استانی، ۳ صندوق دولتی و ۲ صندوق حمایتی در مجموع ۹۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه ایجاد شده است که در حدود ۸ برابر این رقم ضمانت نامه در برنامه دستگاه‌های دولتی نهایی شده است. همچنین درباره عملکرد تسهیلات منابع قرض‌الحسنه تبصره ۱۸، ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل قرض‌الحسنه از سوی ۴ دستگاه حمایتی مکلف در تبصره۱۸ برای اشتغالزایی پرداخت شده است.

 تمهیدات لازم برای برگزاری باشکوه دهه فجر
در جلسه ستاد راهبردی دهه فجر انقلاب اسلامی هم که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، آخرین وضعیت برگزاری برنامه‌های جشن پیروزی انقلاب مورد بررسی و تمهیدات لازم برای اجرای هرچه باشکوه‌تر این ایام در دستور کار قرار گرفت. مخبر در این جلسه عامل اصلی اقتدار ایران اسلامی را‌ مردمی بودن نظام دانست و گفت: دهه فجر امسال به دلایل مختلف همچون اوضاع منطقه، انتخابات پیش رو و تلاش‌های نظام استکبار برای ایجاد شکاف میان مردم با نظام، از اهمیت دو چندان برخوردار است.
وی با تأکید بر اینکه برگزاری مراسم مختلف دهه فجر و روز ۲۲ بهمن باید مردم پایه و با محوریت آحاد جامعه برگزار شود، از همه دستگاه‌های اجرایی خواست حداکثر تلاش خود را برای حمایت از گروه‌های مردمی به کار گیرند تا شاهد برگزاری هر چه با شکوه‌تر دهه فجر امسال و ناامید شدن دوباره دشمنان باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی