صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۱۹ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۱۹ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

هیچ پروژه نیمه‌تمامی در دومین دور سفرهای استانی دولت افتتاح نمی‌شود

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اولویت مصوبات دولت در زنجان

شیما جهان‌بخش
خبرنگار

 زنجان در ابتدای این هفته مقصد دوازدهمین سفر استانی رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت در دور دوم بود. تجربه‌های گذشته نشان داده که دومین دور سفرهای استانی دولت بسیار مهم و دارای اثر‌گذاری بیشتری در پیگیری و تکمیل پروژه‌ها و مصوبه‌هاست. از سوی دیگر در مرحله دوم سفرها مسئولان اجرایی در دولت، وظایف و مسئولیت‌های بیشتری دارند. چرا که در وهله اول باید مصوبات و پروژه‌های دور اول را پیگیری و روند پیشرفت پروژه‌ها را ارزیابی کنند و در مرحله دوم تصویب نهایی طرح‌ها و پروژه‌های جدید را بررسی کنند. به همین دلیل در تمامی 12 سفر دور دوم، تخصیص اعتبارات به استان‌ها افزایش یافته است. در دومین سفر هیأت دولت به استان زنجان، احیای طرح‌هایی که سال‌ها از آغاز عملیات آنها گذشته اما بلاتکلیف مانده است در اولویت قرار داشت. این در حالی است که طرح‌های سفر اول هیأت دولت به این استان، عمرانی، سرمایه‌گذاری و پرداخت تسهیلات بود.
در سفر آیت‌لله رئیسی به زنجان در مجموع 118 طرح عمرانی و تعداد زیادی طرح روستایی به ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که اغلب آنها پروژه‌های نیمه‌تمامی بوده که با حمایت دولت به اتمام رسیده است.
مهم‌ترین این طرح‌ها احیا و افتتاح 7 واحد صنعتی و تولیدی بزرگ استان شامل آندیا فولاد، ‌فولاد آسین ابهر، ‌شیشه زنگان و سرجین بافت به ارزش 49 هزار و 440 میلیارد ریال، ‌افتتاح 5 هزار و 867 واحد مسکونی با 23 هزار و 320 میلیارد ریال اعتبار و 31 پروژه آموزشی، فرهنگی و ورزشی با ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار است. همچنین در این سفر ۷ هزار و ۱۸۳ واحد مسکونی از جمله یکهزار و 200 واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن مورد بهربرداری قرار گرفت و تعدادی زمین به ۷۰۰ متقاضی طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی روستایی و شهری واگذار شد.
در ادامه برنامه‌های دور دوم سفر استانی دولت به این استان، دومین گلخانه هوشمند و مدرن کشور در زنجان به بهره‌برداری رسید. این شهرک گلخانه‌ای شیشه‌ای با نام مجتمع گلخانه‌ای وحدت در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار در اراضی محدوده شهر هیدج و با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا به صورت سازه مدرن شیشه‌ای و با سیستم کشت هیدروپونیک یا آب کشت (کشت بدون خاک) در مدت زمان کمتر از دو سال و با تسهیلات ۴۰۰ میلیارد تومانی دولت تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است.

 خودداری از افتتاح 2 طرح نیمه‌تمام در زنجان
 در این سفر قرار بود 2 مرکز درمانی نیز در زنجان افتتاح شود، اما«بهرام عین‌اللهی» وزیر بهداشت از افتتاح این طرح‌ها خودداری کرد و توضیح داد: آقای رئیس‌جمهور تأکید کرده‌اند، تمام پروژه‌هایی که افتتاح می‌کنید حتماً باید شروع به کار کند اما در بازدیدی که از مرکز سوختگی و گسترش بیمارستان آیت‌الله موسوی داشتیم مشخص شده پیشرفت این پروژه 98 درصد بوده و هنوز تکمیل نشده است. البته وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد پیشرفت این پروژه حدود 60 درصد بود و در حال حاضر به 7 هزار مترمربع زیرساخت رسیده است، اما چون از نظر زیرساخت و به کارگیری کارکنان آماده نبود، بنده این پروژه را افتتاح نکردم و به نظرم این پروژه در دو ماه آینده قابلیت افتتاح خواهد داشت که معتقد هستم این مرکز می‌تواند بزرگ‌ترین مرکز سوختگی شمال‌غرب کشور باشد. دومین پروژه‌ای که از افتتاح آن خودداری شده، پروژه خوابگاه دانشجویی بوده که آماده نبود و باید طی چند ماه آینده تجهیزات آن تکمیل شود تا بتوانیم آن را افتتاح کنیم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه هدف بهره‌برداری واقعی از پروژه‌هاست، تأکید کرد: شرطی که بین رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گذاشته‌ایم این است که پروژه‌ها حتماً باید بعد از افتتاح وارد مدار شود و حتی قبل از افتتاح باید یک مانور آزمایشی نیز برگزار شود تا از تکمیل بودن آن اطمینان حاصل شود.

افتتاح بزرگ‌ترین مجموعه زنجیره ارزش پوشاک کشور در زنجان
«مجید گلشنی» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در تشریح طرح‌های افتتاح شده در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: همزمان با دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان 7 واحد صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری ۱۷۶ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال افتتاح شد.
 وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی این واحدها زمینه اشتغال 1934 نفر را ایجاد کرده است، افزود: در این سفر 68 طرح در سطح کلان در حوزه احیای واحدهای صنعتی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. البته طرح‌های خرد و کوچک در این آمار محاسبه نشده است.

 طرح‌های صنعتی تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسند
 گلشنی با تأکید بر اینکه بیشتر طرح‌های صنعتی استان تا پایان سال ۱۴۰۳ به مرحله بهره‌برداری می‌رسند، افزود: ‌طرح توسعه صنایع کاغذسازی راشا کاسپین با ۲۰ هزار میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال ۳۰۰ نفر، ‌«شیشه زنگان پارس» با ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی ۲۰۰ نفر، ‌شرکت بسته‌بندی «کیلوس» با 5 هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ظرفیت اشتغالزایی ۷۰ نفر، «آنا شیشه زنگان» با سرمایه‌گذاری 8 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی ۵۰ نفر، «پویا تحریر» با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۰۰ نفر و «فولاد آرنیکا» با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی ۷۰ نفر از دیگر طرح‌های بهره‌برداری شده در سفر رئیس‌جمهور به استان بود.

 نیاز کشور به کبالت مرتفع می‌شود
«شهرام کدخدایی» مدیر واحدهای گروه صنعتی معدنی زرین که یکی از طرح‌های مهم افتتاح شده در سفر هیأت دولت به زنجان است نیز اظهار داشت: با حمایت‌های دولت و پیگیری‌های مسئولان استانی برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه تولید فلز استراتژیک کبالت با عیار ۹۹.۹۶ درصد از پسماند روی توسط یک شرکت دانش‌بنیان در زنجان به مرحله عملیاتی رسیده است.

   تأمین آب ۲ شهر و ۹۲ روستا با آبگیری سد بلوبین
«سهراب باقری»، مدیر دفتر فنی شرکت منطقه‌ای زنجان و مدیر پروژه سد بلوبین نیز در خصوص جزئیات این طرح به «ایران» گفت: با بهره‌برداری از پروژه سد بلوبین؛ جریان‌های سطحی آب در محدوده این سد کنترل، جمع‌آوری و ذخیره شده و مشکل تأمین آب پایدار برای 2 شهر و 92 روستای استان مرتغع خواهد شد. البته در این سفر تنها مرحله آبگیری سد کلید خورده و فاز نهایی آن در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.
 باقری، حمایت‌های دولت را گره‌گشای این طرح دانست و گفت: این سد می‌تواند علاوه بر تأمین سالانه ۳.۵ میلیون مترمکعب آب برای شرب شهرهای زرین‌آباد، حلب و ۹۲ روستای واقع در مسیر طرح، نیاز آبی صنایع مستقر در این منطقه به میزان بیش از ۶ میلیون مترمکعب را نیز پاسخ داده و ۱.۶۴ میلیون مترمکعب حقابه‌های پایین‌دست را نیز تأمین کند.
وی اظهار داشت: با اجرای پروژه سد بلوبین که دارای حجم مخزن ۳۰ میلیون مترمکعب و ۱۷.۵ میلیون مترمعکب حجم آب تنظیمی است، جریان‌های سطحی آب در محدوده این سد کنترل، جمع‌آوری و ذخیره خواهد شد. از این میزان علاوه بر تأمین سالانه ۳.۵ میلیون مترمکعب آب برای شرب شهرهای زرین‌آباد، حلب و ۹۲ روستای واقع در مسیر طرح، به نیاز آبی صنایع مستقر در این منطقه به میزان بیش از ۶ میلیون مترمکعب نیز پاسخ داده و ۱.۶۴ میلیون مترمکعب حقابه‌های پایین‌دست نیز تأمین می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی