صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۱۹ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۱۹ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

با ستاره‌ها آشتی کنید

دنیای مرموز فضا و کهکشان‌ها از دیرباز برای بشر جذاب بوده و بسیاری، به دنیای ستارگان علاقه‌مند بودند؛ شاید به همین دلیل هم شمارش تعداد ستاره‌ها از روی پشت‌بام‌ها مرسوم بوده است. امروز هم بخش عمده مردم خواستار آشنایی با فضا و دنیای آن هستند. شاید استفاده از تلسکوپ و حضور در رصدخانه‌ها برای همه مردم امکانپذیر نباشد ولی فعالان حوزه فناوری برنامه‌هایی را طراحی کرده‌اند که بتوان با کمک کامپیوتر کهکشان‌ها و فضا را رصد کرد. یکی از این نرم‌افزارهای موفق، Stellarium است؛ نرم‌افزاری آسمان‌نما که به صورت کدباز روی کامپیوتر قابل اجراست. این نرم‌افزار یک آسمان 3 بعدی واقع‌گرایانه را درست همانند چیزی که شما با چشم غیرمسلح، دوربین دوچشمى یا یک تلسکوپ مشاهده می‌کنید، نشان می‌دهد. کافی است مختصات طول و عرض جغرافیایی خود را به نرم‌افزار بدهید تا بتوانید آسمان آن منطقه را مشاهده کنید. شما توسط این نرم‌افزار می‌توانید سیاره‌ها و ستاره‌ها را با جزئیات فراوان و با کیفیت بالا روی دسکتاپ کامپیوتر خود مشاهده کنید و از دیدن این مناظر فضایی لذت ببرید. از ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به وجود کاتالوگی با نمایش بیش از 600هزار ستاره در آسمان و همچنین کاتالوگ‌های اضافه به همراه بیش از 210 میلیون ستاره اشاره کرد.
نمایش نشان ستاره‌های در کنار هم و نگاره‌های صورت فلکی برای 12 فرهنگ مختلف و راه شیری واقع‌گرایانه از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار محسوب می‌شود. در این برنامه، جو و طلوع و غروب خورشید به صورت بسیار واقع‌گرایانه نمایش داده شده و سیاره‌ها و ماهواره‌ها به زیبایی نمایش داده شده است.
این نرم‌افزار، رابط کاربری با بزرگنمایی قدرتمند، کنترل زمان و همچنین سیستم نمایش تصویر Fisheye برای گنبدهای رصد آسمان را دارد و می‌تواند تصویر آینه کروی را برای آسمان‌نماهای ارزان‌قیمت نمایش دهد. با کمک این نرم‌افزار می‌توان خطوط استوایی و محوری، چشمک ستاره‌ها و ستاره‌های دنباله‌دار را مشاهده کرد. همچنین در آن شبیه‌سازی کسوف و خسوف و نمای زمین قابل پوسته‌بندی به خوبی انجام شده است. علاقه‌مندان فضا می‌توانند این نرم‌افزار را از وب‌سایت پی‌سی ورلد به آدرس
WWW.p30world.com به رایگان بارگذاری کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی