صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و چهار - ۱۸ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و چهار - ۱۸ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

اخبار

 توسعه همکاری‌های فناورانه
 ایران و ازبکستان
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از همکاری‌های دو کشور ایران و ازبکستان در حوزه‌های مختلف ازجمله فناوری و محصولات دانش‌بنیان خبر داد.
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در دیدار با فضل‌الدین مومینو، معاون توسعه همکاری‌های بین‌المللی ازبکستان اظهار کرد: پیش‌زمینه‌ها و اشتراکات بین ایران و ازبکستان، فرصتی مغتنم برای همکاری در همه حوزه‌ها و نه فقط تجارت فراهم کرده است. به اشتراک گذاشتن تجربه‌های پژوهشی، همکاری دانشگاهیان و پژوهشگران، ایجاد پارک علم و فناوری مشترک و تعریف پروژه‌های فناورانه بخشی از محورهای این همکاری است. وی افزود: حضور هیأت علمی و فناور ازبکستان در نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ساخت آن هم در ایام تعطیلات سال نو میلادی، نشان‌دهنده عمق روابط دو کشور، درک بالا از اهمیت زمان و اراده جدی برای همکاری‌های فناورانه و تجاری است.

بهره‌مندی کاربران پیام‌رسان‌های بومی
 از طرح«اتصال متقابل»
طبق اعلام مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات، از زمان راه‌اندازی و ایجاد قابلیت اتصال متقابل پیام‌رسان‌های داخلی تاکنون، بیش از دو میلیون کاربر از این ویژگی استفاده کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، مهدی مظفری با اعلام اینکه بعد از گذشت حدود ۸ ماه از فعال‌سازی اتصال متقابل پیام‌رسان‌های بومی، میزان استفاده از این قابلیت چشمگیر بوده، گفت: آمار میزان استفاده کاربران به‌ترتیب به کاربران پیام‌رسان‌های ایتا، بله، آیگپ و گپ اختصاص دارد که از اوایل سال‌جاری با فعال‌سازی قابلیت اتصال متقابل، امکان ارسال پیام به یکدیگر را بدون نیاز به نصب پیام‌رسان دیگر پیدا کرده‌اند. وی افزود: طرح «اتصال متقابل» بین پیام‌رسان‌های ایرانی، قابلیتی نو در دنیاست که برای رفع انحصار و نیاز مردم برای ارتباط با یکدیگر در پیام‌رسان‌های بومی ایجاد شد. اتحادیه اروپا نیز برای ممانعت از شکل‌گیری انحصار و ایجاد رقابت بین سکوها و پلتفرم‌ها، به تدوین قوانین دوقلو تحت عنوان قانون سرویس‌های دیجیتال (DSA) و قانون بازارهای دیجیتال (DMA) پرداخت که براساس آن، غول‌های بزرگ صنعت دیجیتال در پایان ماه مارس سال ۲۰۲۴ باید امکان اتصال متقابل میان سکوهای بالای ۴۵ میلیون کاربر را فراهم کنند.

بومی‌سازی تجهیزات تحریمی
 در صنایع دفاعی و نفت و گاز
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از ساخت بوسترپمپ‌ با عملگرهای هوا خبر داد که یک کالای استراتژیک بوده و در اکثر صنایع بالادستی از جمله صنایع نفت و گاز، صنایع دفاع و صنعت فولاد کاربرد دارد.
به گزارش روابط‌عمومی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، کیوان گلزار گفت: این محصول راهبردی از سه کشور آلمان، امریکا و هلند وارد می‌شد که از سال ۱۳۹۶ با شدت گرفتن تحریم‌ها، عملاً ورود این پمپ‌ها به ایران غیرممکن شد و این پمپ امروز با تلاش متخصصان ایرانی، بومی‌سازی شده است.
وی افزود: این پمپ‌ها در اکثر صنایع بالادستی از جمله صنایع نفت و گاز، صنایع دفاع و صنعت فولاد و همچنین در تست‌های هیدرواستاتیک و فشارسازی کاربرد دارند و در واقع هرکجا که بحث فشارسازی باشد از این پمپ‌ها استفاده می‌شود. سیالات این پمپ‌ها می‌تواند آب، روغن و اسیدهای رقیق باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی