صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۱۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۱۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبـــار جهــان

راستگرایان در راه پارلمان اروپا
نظرسنجی یک مؤسسه اروپایی حاکی از شانس بیشتر جریان راست افراطی برای تسخیر کرسی‌های پارلمان اروپاست. به گزارش ایرنا به نقل از یورونیوز، درحالی که نزدیک به شش ماه تا انتخابات اتحادیه اروپا زمان مانده، نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از اقبال دو گروه راستگرا در پارلمان اروپاست. ماتئو سالوینی، معاون نخست‌وزیر ایتالیا، رئیس لیگ پوپولیستی و راستگرای ایتالیا، در کنار مارین لوپن، رهبر راستگرایان فرانسوی در این رقابت‌ها حضور دارند. نظرسنجی یوروپ الکتس (Europe Elects) در ماه دسامبر نشان داد که گروه راست افراطی «هویت و دموکراسی «(ID) و «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی «(ECR) در صورت تشکیل یک ائتلاف می‌توانند از آرای کافی برای مقابله با حزب راست میانه خلق اروپا- بزرگ‌ترین گروه این پارلمان- برخوردار شوند. نتایج این نظرسنجی‌ها هشدارهای جدی برای احزاب لیبرال و سوسیال دموکرات اروپا به همراه داشته است. تشدید تنش‌های ایدئولوژیک، مخالفت با ادامه جنگ اوکراین و مخالفت با مهاجرت از مهم‌ترین موارد نگرانی رقباست.

ورود یک فضانورد به وزارت جوانان امارات
محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر، معاون رئیس امارات و حاکم دبی از اصلاحات وزارتی در دولت این کشور و انتصاب یک فضانورد به عنوان وزیر مشاور در امور جوانان پرده برداشت. به گزارش اسپوتنیک، سلطان النیادی، نخستین فرد عربی است که به فضا رفته و با اقامت 6 ماهه، طولانی‌ترین مأموریت فضایی را داشته است. به باور سران این کشور او جزو کسانی است که به مسائل جوانان نزدیکتر است.

جوخه‌های ترور در پاکستان در آستانه انتخابات
رسانه‌های پاکستانی خبر دادند «مسعود الرحمان» از رهبران ارشد گروه «سپاه صحابه» در حمله مهاجمان ناشناس ترور شد. به گزارش ایرنا، پلیس اسلام‌آباد اعلام کرد که خودرو این شخصیت مذهبی هدف تیراندازی مهاجمان قرار گرفت و وی در دم جان‌ سپرد .تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حمله امروز به عالم اهل تسنن در پایتخت پاکستان را برعهده نگرفته است. این ترور در حالی انجام شد که پاکستان در آستانه انتخابات بوده و به‌شدت درگیر زدوخورد‌های انتخاباتی است. پیش از این نیز فضل‌الله رحمان، رهبر «جمعیت علمای اسلام» از یک عملیات تروریستی نافرجام جان به در برد.

اروپا به دنبال طرح جایگزین کمک به اوکراین
اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در نشستی خبری با الکساندر دو کرون، نخست وزیر بلژیک بر ثبات کمک مالی به اوکراین و ایجاد طرح جایگزین تأکید کرد. به گزارش راشاتودی، وی گفت: «در صورتی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا نتوانند وتوی مجارستان را دور بزنند، اتحادیه اروپا راه‌های جایگزین را برای حفظ کمک مالی به اوکراین بررسی می‌کند. دستیابی به یک اجماع نظر در تمامی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در اولویت ماست اما ما باید خود را برای گزینه‌های دیگر نیز آماده کنیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی