صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۱۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۱۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

مصوبات ویژه دولت برای ایمن‌سازی سفر در استانی که بیشترین جاده‌های مواصلاتی را دارد

رفع خطر از نقاط حادثه‌خیز فارس

شیما جهانبخش
خبرنگار

 
استان فارس در کنار سیستان و بلوچستان و تهران سال‌های متوالی است که در صدر جدول آماری بیشترین تصادفات جاده‌ای قرار دارد. سال گذشته بیش از یکهزار و ۵۰۰ نفر در استان فارس براثر تصادف جان باخته و بیش از ۲۳ هزار نفر مصدوم شده‌اند. افزایش نظارت‌ها با نصب دوربین‌های کنترل سرعت و رفع نقاط حادثه‌خیز از اقداماتی بوده است که برای کاهش تصادفات جاده‌ای در این استان انجام شده است. با این حال به گفته مسئولان، وضعیت استان فارس با بیشترین تعداد شهرستان و تقسیمات کشوری و بالاترین میزان راه‌ها و جاده‌ها نباید با دیگر استان‌ها یکسان باشد بلکه مقایسه آمار تصادفات باید با احتساب طول جاده‌ها و محورهای مواصلاتی انجام شود و اعتبارات توسعه و ایمن‌سازی راه‌ها نیز باید با همین نسبت به استان تخصیص داده شود.
 
آماری که هر روز بیشتر می‌شود
«سرهنگ صادق سلیمی»، رئیس پلیس راهور فارس در گفت‌وگو با «ایران» از افزایش 11 درصدی تصادفات منجر به فوت استان در 8 ماه نخست سال جاری خبر داده و می‌‌گوید: بررسی‌های ما نشان می‌‌دهد از ابتدای سال جاری تا آخر آبان ماه تصادفات رانندگی منجر به فوت در استان بخصوص در شهر‌های شیراز، فسا و نورآباد رشد داشته است. تعداد مجروحین نیز در این مدت ۴ درصد بیشتر شده است .
وی با بیان اینکه بیشترین افراد فوت شده با 44 درصد مربوط به عابران پیاده  بوده است، می‌‌افزاید: درست است که مسیرهای مواصلاتی و خودروها در تلفات جاده‌ای نقش مهمی دارند اما همچنان عامل انسانی با ۶۲ درصد مهم‌ترین عامل وقوع حوادث جاده‌ای استان است. سرعت غیرمجاز، عدم توجه به جلو، سبقت و خستگی و خواب‌آلودگی در صدر تخلفات بوده پس باید برای کاهش این آمار علاوه بر مسئولان، مردم نیز اقداماتی را انجام دهند.
رئیس پلیس راهور فارس برطرف شدن این مشکل را نیازمند همکاری همه نهادها بخصوص فرمانداران عنوان کرده و می‌‌گوید: استاندار تأکید کرده‌اند آمار فوت ناشی از تصادف در هر یک از شهرستان‌ها باید از سوی نهاد‌های مربوطه به فرمانداران اعلام و از آنها خواسته شود براساس ابزار‌های قانونی که در اختیار دارند در چارچوب یک‌جدول زمان‌بندی این آمار را حداقل ۵۰ درصد کاهش دهند.
 
رفع نقاط حادثه‌خیز در دستور کار است
«علیرضا راستیار» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس هم رفع نقاط حادثه‌خیز را مهم‌ترین اولویت این اداره عنوان کرده و می‌‌گوید: از سال ۹۴ تا سال گذشته ۱۲۱ نقطه حادثه‌خیز در فارس وجود داشته که با حمایت دولت و تخصیص اعتبارات مناسب، ۱۱۹ نقطه از آن رفع خطر شده است.
وی می‌‌افزاید: ۹۶ نقطه حادثه‌خیز دیگر نیز ار ابتدای سال جاری تاکنون شناسایی شده که ۹۴ نقطه آن مربوط به راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کل استان و 2 نقطه دیگر مربوط به راه و شهرسازی لارستان است. از این تعداد تاکنون ۵۶ نقطه اصلاح شده و پیش‌بینی پرونده این نقاط تا شهریور ۱۴۰۳ بسته شود.
 
نگاه ویژه دولت به جبران کمبودهای استان
راستیار، محورهای قائمیه- کازرون، کنار تخته- راهدار، سیرجان- نیریز، شیراز-سپیدان- یاسوج و صفاشهر- انارک را حادثه‌خیزترین نقاط استان اعلام کرده و می‌‌گوید: با تأکید استاندار تمام این نقاط رفع حادثه شده‌اند و ایمن‌سازی بقیه محورها نیز در دست انجام است.
وی میزان اعتبارات مورد نیاز برای رفع نقاط حادثه‌خیز استان را 3 هزار میلیارد ریال اعلام کرده و می‌‌افزاید: با حمایت‌های دولت در سفر دوم رئیس جمهوری به استان، اعتبارات مناسبی در 3 فصل به استان تخصیص یافته است. بر این اساس، 3 هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بابت احداث و تکمیل راه‌های روستایی، 3 هزار میلیارد ریال بابت نقاط حادثه‌خیز و 3 هزار میلیارد ریال هم برای روکش آسفالت راه‌های اصلی و فرعی استان در پیش‌نویس مصوبات سفر آمده که امیدواریم با تصویب و ابلاغ آنها بتوانیم مشکلات این حوزه را مرتفع کنیم.
این مقام مسئول با تقدیر از نگاه ویژه دولت به جبران کمبودهای استان عنوان می‌‌کند: در فارس با عقب‌ماندگی‌هایی در حوزه راهسازی مواجه هستیم اما در تلاشیم با جبران این کمبودها، شاهد کاهش حوادث رانندگی در استان باشیم.
 
افتتاح آزادراه شاهچراغ آمار تصادفات را کاهش می‌‌دهد
«محمود رضایی کوچی»، معاون هماهنگی امور عمرانی فارس نیز بیشترین سهم اعتبارات عمرانی سال گذشته را مربوط به راه‌های استان عنوان کرده و می‌‌گوید: با توجه به آمار‌های اعلام شده و اینکه بیشترین تصادفات منجر به فوت مربوط به استان ما بوده، تلاش شده بیشترین اعتبارات عمرانی استان را به حوزه راه اختصاص دهیم. البته در حوزه راه‌ها هم بیشترین سهم به نقاط حادثه‌خیز  رسیده است.
وی می‌‌افزاید: با تلاش‌های انجام شده علاوه بر بهسازی راه‌های روستایی، عملیات اجرایی جاده‌های دشت ارژن- ابوالحیات، گردنه لایرز در محور نی‌ریز، بزرگراه شیراز- کوار- فیروزآباد، بخشی از بزرگراه جهرم- لار و بزرگراه فسا- داراب- کهگم در بخش‌هایی به اتمام رسیده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی فارس ادامه می‌‌دهد: در سفر دوم استانی رئیس جمهور به فارس نیز فاز نخست آزادراه شیراز- اصفهان (آزادراه شاهچراغ) به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی حال حاضر کشور در حوزه آزادراهی در ۶ قطعه به طول ۲۱۲ کیلومتر در مسیر شمال- جنوب افتتاح شد.
 
صرفه‌جویی حدود ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت
وی با تأکید بر اینکه این آزادراه موجب کاهش ۱۳۵ کیلومتری مسیر شیراز- اصفهان و کاهش مصرف سوخت می‌شود، می‌‌افزاید: افتتاح این آزادراه با کاهش مسیر علاوه بر صرفه‌جویی حدود ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت در سال موجب کاهش تصادفات سالانه در استان خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس بیان می‌‌کند: یک پروژه مهم آزادراهی دیگر که اجرای آن در دستور کار قرار گرفته، آزادراه شیراز- بوشهر است که با توجه به تفاهمنامه منعقد شده بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت و بخش خصوصی بزودی شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود.
وی خاطرنشان می‌‌کند: البته با وجود بهسازی و ایمن‌سازی جاده‌ها باید به این نکته هم توجه شود که در حوادث و تصادفات جاده‌ای نقش اصلی را عامل انسانی دارد بنابراین اصلی‌ترین عامل تصادفات خود مردم هستند و مسئولان باید در کنار ایمن‌سازی راه‌ها، نسبت به آموزش رانندگی ایمن توجه بیشتری داشته باشند.

 

بــــرش

در سفر دوم استانی رییس جمهور به فارس   فاز نخست آزادراه شیراز – اصفهان(آزادراه شاهچراغ)   به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی حال حاضر کشور در حوزه آزادراهی در ۶ قطعه به طول۲۱۲ کیلومتر در مسیر شمال–جنوب افتتاح شد.

جستجو
آرشیو تاریخی