صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۱۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۱۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

اخبار

رئیس مرکز ملی فضای مجازی مطرح کرد
اختصاص ترافیک مناسب  شبکه
 به پلتفرم‌های داخلی
رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: در حال حاضر درصد قابل قبولی از ترافیک شبکه کشور به پلتفرم‌های داخلی اختصاص یافته است.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، محمدامین آقامیری، دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در اولین جشنواره بین‌المللی «رسانه و فضای مجازی سلمان» با بیان اینکه فرم و محتوا در فعالیت مستمر و اثرگذار در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است، تصریح کرد: فرم و محتوا در دوره‌ای که فضای مجازی این‌قدر قدرتمند نبود، فعالیت رسانه‌ای حول محور چاپ روزنامه تعریف می‌شد و این امر دست رسانه را در تدبیر یا تغییر فرم و محتوا باز می‌گذاشت اما در شرایط فعلی که شبکه‌های اجتماعی برخط و عملاً ثانیه‌ها در ایجاد ارتباط و انتقال پیام تعیین‌کننده هستند، فرم و محتوا بسیار پراهمیت است.
آقامیری با بیان اینکه طراحی سکو برای تولید محتوا یک چالش مهم در فعالیت تأثیرگذار اجتماعی است، گفت: باید نوع تولید محتوا را نسبت به فعالان فضای مجازی دسته‌بندی کرد چراکه بستر و ذوق فعالیت تولیدکننده‌های محتوا و کاربران متفاوت است و این دسته‌بندی می‌تواند به ما در راستای تولید بهتر کمک کند.
وی ادامه داد: قطعاً یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند غنای تولید محتوا را افزایش دهد، توجه به «اقتصاد محتوا» است. این یکی از موضوعات کاملاً جدی در کشور ماست و نمی‌توانیم بدون توجه به اقتصاد محتوا، توقع افزایش غنای محتوا داشته باشیم.
دبیر شورای‌عالی فضای مجازی تأکید کرد: شرکتی مثل نتفلیکس که در حوزه فیلم و سریال فعالیت دارد، درآمدش قابل مقایسه با درآمد نفتی برخی از کشورهاست. ما نسبت به محتوای تولید شده توسط این شرکت یا محتوایی که با حمایت این شرکت تولید می‌شود انتقاد داریم اما این میزان درآمد نشان می‌دهد می‌توان محتوایی تولید کرد که درآمدزایی بالایی برای کشور داشته باشد.
آقامیری درباره میزان ترافیک تخصیص یافته برای سکوهای داخلی اظهار داشت: در حال حاضر درصد قابل قبولی از ترافیک شبکه کشور به پلتفرم‌های داخلی اختصاص یافته است، حال آنکه پیش از این حجم قابل توجهی از ترافیک شبکه کشور به سکوهای خارجی اختصاص می‌یافت. به عنوان مثال به‌ طور میانگین روزانه حدود ۲۷ میلیون نفر وارد سکوی روبیکا یا روزانه حدود ۱۸ میلیون نفر وارد سکوی ایتا شده و از آن استفاده می‌کنند.

توسعه «سامانه پایش کشاورزی»
 هوشمند
یک شرکت مستقر در پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه موفق به توسعه سامانه هوشمند پایش ماهواره‌ای کشاورزی بر مبنای هوش مصنوعی شده است.
به گزارش مهر، خدمات این شرکت شامل فتوگرامتری هوایی و GIS کشور با قابلیت خریداری، تأمین و پردازش انواع تصاویر ماهواره‌ای اپتیک، راداری و فراطیفی، همچنین ارائه سایر خدمات مهندسی در زمینه نقشه‌برداری هوایی با پهپاد و آنالیز و طراحی سیستم‌های اطلاعات مکانی است.
فناوران این شرکت موفق شده‌اند برای نخستین‌بار امکان تأمین تصاویر ماهواره‌ای با رزولوشن بالا را برای نهادهای مختلف کشور فراهم آورند و این امر علاوه بر رفع نیاز کشور به تصاویر ماهواره‌ای با رزولوشن بالا تا ۸۰ درصد و رفع مشکلات تحریمی کشور در این حوزه، باعث عدم خروج ارز از کشور شده است.
در بخش هوایی با هوشمندسازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پهپادهای کشاورزی علاوه بر امکان مشاهده آنلاین و لحظه‌ای وضعیت عملیات پهپادهای سم‌پاشی، محلول‌پاشی و ارسال لحظه‌ای وضعیت دما و رطوبت توسط پهپاد به صورت هوشمند، وضعیت عملیات آنالیز شده و در صورت مناسب نبودن، شرایط را به خلبان و کاربر اطلاع می‌دهد.

نسخه سفارشی «چت‌ جی‌پی‌تی»
 خود را بخرید
شرکت اُپن ای سازنده چت جی‌پی‌تی در حال آماده شدن برای رونمایی از آخرین محصول خود یعنی فروشگاه جی‌پی‌تی است.
 به گزارش ایسنا، فروشگاه جی‌پی‌تی به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که جی‌پی‌تی‌‌های مخصوص خود را ایجاد کنند و بفروشند.
استفاده از جی‌پی‌تی آسان است و می‌تواند به همان اندازه که توسعه‌دهنده آن می‌خواهد، ساده یا پیچیده باشد. به‌عنوان مثال، یک جی‌پی‌تی را می‌توان روی مجموعه‌ای از کتاب‌های آشپزی آموزش داد تا به سؤالاتی در مورد مواد تشکیل‌دهنده یک دستور پخت خاص پاسخ دهد. یا یک مدل دیگر می‌تواند پایگاه‌های کد اختصاصی یک شرکت را دریافت کند تا به توسعه‌دهندگان کمک کند سبک آنها را بررسی کنند یا کد را مطابق با بهترین شیوه‌ها تولید کنند.
توسعه‌دهندگان می‌توانند قابلیت‌هایی را که می‌خواهند جی‌پی‌تی آنها داشته باشد به زبان ساده تایپ کنند و ابزار ساخت جی‌پی‌تی سعی می‌کند یک چت‌بات مجهز به هوش مصنوعی ایجاد کند که بتواند این کارها را انجام دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی