صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۱۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۱۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

گوشی کارکرده را هوشمندانه خریداری کنید

 بسیاری از کاربران گاه مجبور به خرید گوشی‌های کارکرده و دست دوم می‌شوند و در چنین شرایطی باید به نکاتی ویژه توجه داشت. به گزارش ایسنا، اگر می‌خواهید آیفون کارکرده بخرید، باید مطمئن شوید که شرایط ظاهری و داخلی خوبی دارد و از سوی دیگر، گوشی مورد نظر، مفقودی یا سرقتی نیست.

بررسی آسیب فیزیکی احتمالی
نخستین چیزی که قبل از خرید باید به آن توجه داشت، بررسی گوشی از نظر وجود آسیب فیزیکی است. صفحه نمایش ترک خورده به سادگی قابل تشخیص است اما باید ظاهر گوشی را برای وجود خراش، فرورفتگی، تغییر رنگ یا هرعلامت دیگری چک کنید. لنزهای دوربین را هم از نظر خراش‌های قابل مشاهده بررسی کنید. با پخش یک ویدیو احتمال سوختگی صفحه نمایش و مشکلات نور پس‌زمینه ال‌سی‌دی را هم چک کنید.

درباره تعمیرات گوشی سؤال کنید
از فروشنده سؤال کنید که آیا صفحه نمایش و باتری آیفون تعویض شده است یا خیر. در صورت تعمیر گوشی، تعمیرکاران مستقل ممکن است از قطعات دیگری استفاده کرده باشند یا به شکلی گوشی را تعمیر کرده باشند که روی عملکرد آن تأثیر گذاشته باشد بنابراین به این موضوع توجه جدی داشته باشید.

پورت شارژ را بررسی کنید
کابل شارژ را به برق بزنید تا از شارژ شدن بدون ایراد گوشی مطمئن شوید. حتی می‌توانید با خود یک پاوربانک به همراه داشته باشید تا این موضوع را به راحتی چک کنید. گوشی را از شارژ جدا کرده و ببینید که آیا شارژ را نگه می‌دارد یا باتری آن به سرعت خالی می‌شود.

شماره IMEI گوشی را چک کنید
شماره IMEI گوشی مثل یک اثر انگشت دیجیتال برای دستگاه است و قانونی بودن آن را تأیید می‌کند. با چک کردن این شماره که در گوشی در بخش تنظیمات و در قسمت درباره گوشی دیده می‌شود یا در صورت وجود جعبه، پشت آن قرار دارد، از قانونی بودن دستگاه، مطمئن شوید.

تست سخت‌افزاری انجام دهید
گوشی را شخصاً برای بررسی سالم بودن دکمه‌های فیزیکی و تاچ صفحه امتحان کنید یا از فروشنده بخواهید این کار را در مکالمه تصویری انجام دهد. سپس تمام حرکات متداول مانند ضربه زدن، تند کشیدن و بزرگنمایی و زوم را انجام دهید.

دوربین را امتحان کنید
دوربین‌ها برای تلفن‌های هوشمند بسیار مهم هستند از این‌رو باید مطمئن شوید که به درستی کار می‌کنند. اگر دوربین‌های گوشی در فروشگاه‌های غیرمجاز تعمیر شده باشند، ممکن است از قطعات غیراصلی استفاده شود بنابراین چند عکس بگیرید و کیفیت عکس‌ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ مشکلی مانند تیرگی یا ترک در لنز وجود ندارد. به خاطر داشته باشید با استفاده از هر دو دوربین جلو و عقب گوشی عکس بگیرید.

بلندگوهای گوشی را چک کنید
حتی اگر آیفون از آب خوردگی، جان سالم به در ببرد و به نظر خوب کار کند، ممکن است بلندگوهای آن آسیب دیده باشند. بنابراین برای تست سلامت بلندگوها موسیقی یا ویدیو را پخش کنید و بلندگوها را در حالت بلندترین صدا قرار دهید. همچنین با تلفن تماس بگیرید و از سالم بودن بلندگوهای گوشی مطمئن شوید. میکروفن هم به اندازه بلندگو اهمیت دارد. بنابراین حتماً صدایی را با گوشی ضبط کرده و سپس پخش کنید تا متوجه کیفیت آن بشوید.

سلامت باتری را چک کنید
برای بررسی سلامت باتری به بخش تنظیمات، باتری و سلامت باتری بروید تا علاوه بر ظرفیت آن، متوجه شوید که این گوشی چند بار شارژ شده است. در قسمت درباره گوشی زیر شماره سریال هم می‌توانید بخش تاریخچه قطعات و سرویس را مشاهده کنید. این بخش نشان می‌دهد که آیا قطعات اصل در گوشی وجود دارد یا با قطعات دیگری تعویض شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی