صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و دو - ۱۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و دو - ۱۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزیر کشور خبر داد

ایجاد سامانه سخا برای خدمات‌رسانی هدفمندتر به نیازمندان

سمیه افشین فر
خبرنگار


معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور گفت: سامانه ملی شناسایی نیازمندان و خیر و احسان(سخا) که با هدف تجمیع و شناسایی خیران و نیازمندان کشور بر اساس تنوع جمعیتی و استانی با مسئولیت وزارت کشور ایجاد شده، به صورت آزمایشی در استان البرز راه‌اندازی شده است و از سال آینده در سایر نقاط کشور هم رونمایی خواهد شد.
دکتر محسن ولئی در گفت‌وگو با «ایران» افزود: مدیریت این سامانه برعهده وزارت کشور است و امیدوارم که با این اقدام فعالیت خیریه‌ها از فعالیت‌ها و بافت سنتی به سمت بافت‌های جدید و دانش‌بنیان منتقل شود. البته شاید این اقدام معایبی هم داشته باشد ولی مزایای این طرح بیشتر از معایب آن است. مهمترین مزیت این است که باعث می‌شود تا از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود و خیلی از کارهای حوزه خیر و احسان به صورت غیرحضوری اتفاق بیفتد.  
وی گفت: با راه‌اندازی این سامانه، ۴۱۰ مرکز و ۳۰ خیریه در سامانه خیر و احسان در استان البرز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
هم افراد حقیقی می‌توانند ثبت‌نام کنند، هم خیریه‌ها
معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه هم اکنون در این سامانه حدود 7 هزار و 200 خیریه و حدود 12 هزار نفر از نیازمندان ثبت‌نام کرده‌اند، درباره نحوه فعالیت آن گفت: در این سامانه هم خیریه‌ها و هم افراد می‌توانند ثبت‌نام کنند. در حقیقت هم خیریه‌ها می‌توانند افراد تحت پوشش خود را ثبت کنند و هم افراد به صورت حقیقی امکان ثبت‌نام در سامانه را خواهند داشت.
استفاده از سطح‌بندی‌های وزارت رفاه برای صحت‌سنجی
دکتر ولئی، در پاسخ به این سؤال که راستی‌آزمایی‌ها در این سامانه بر چه اساسی انجام می‌شود، با تأکید بر اینکه در سامانه سخا صحت‌سنجی‌هایی وجود دارد، گفت: برای شناسایی دقیق افراد، مددکاران اجتماعی می‌توانند سطح‌بندی‌های وزارت رفاه را مورد بررسی قرار دهند و نیاز افراد را صحت‌سنجی کنند. از طرف دیگر همه 7هزار و 200 خیریه ثبت شده در این سامانه به اطلاعات هم دسترسی دارند و اگر فرد  نیازمندی خدمتی را از خیریه‌ای دریافت کند، تمام خیریه‌های ثبت شده می‌توانند نوع و میزان خدمت دریافتی را  مشاهده کنند و این یعنی خدمات‌رسانی هدفمندتر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: مردمی کردن برطرف کردن فقر، افزایش اعتماد مردم به عناصر فعال خیریه، شناسایی کانون‌های تراکم نیازمندان و هدایت صحیح منابع مردمی برای حمایت از نیازمندان، از جمله اهداف راه‌اندازی این سامانه است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی