صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و دو - ۱۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و دو - ۱۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

آموزش آنلاین

 مصرف اینترنت را مدیریت کنید

بیشتر کاربران از تمام شدن زودهنگام بسته‌های اینترنت گوشی خود گلایه‌مندند و به دنبال راهکاری برای مدیریت مصرف خود هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده از فیلترشکن یکی از عواملی است که سبب افزایش حجم مصرفی اینترنت می‌شود که البته در کنار مصرف زیاد اینترنت، می‌تواند کاربر را با خطراتی همچون کاهش امنیت سیستم و احتمال نفوذ هکرها به دستگاه تلفن همراه مواجه کند. به همین دلیل در گام نخست، استفاده حداقلی از فیلترشکن توسط کارشناسان و مسئولان توصیه می‌شود تا کاربر بتواند هم از داده‌های شخصی خود محافظت کند و هم مدیریتی مناسب برای مصرف اینترنت گوشی خود داشته باشد.
علاوه بر این موضوع، راهکارهای دیگری هم وجود دارد و با اعمال برخی تنظیمات و تغییرات در گوشی خود می‌توانید به مدیریت اینترنت بپردازید و قبل از پایان یافتن بازه زمانی مشخص شده، اینترنت شما تمام نشود و با مشکل مواجه نشوید.

 تعیین سقف مجاز مصرف دیتا
یکی از راهکارهای مناسب مدیریت مصرف اینترنت، تعیین سقف مجاز مصرف دیتا در تنظیمات گوشی است.شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت، محدودیت‌هایی را اعمال کنید تا بعد از مصرف میزان مشخصی از اینترنت، یک هشدار دریافت کنید.
با دریافت این هشدار احتمالاً کاربر که غرق در فضای مجازی درحال گشت و گذار در صفحات مختلف شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌های مختلف است به خودش می‌آید و اینترنت گوشی خود را خاموش می‌کند.
بنابراین چنین تنظیمی را در سیستم خود حتماً جدی بگیرید.اما برای این مدیریت چه باید کرد؟ برای این کار تنها کافی است به بخش Connections واقع در تنظیمات گوشی بروید و سپس گزینه Data usage را انتخاب کنید.حالا می‌توانید در بخش Mobile data usage تغییرات دلخواه خود را انجام دهید. البته اگر گوشی شما دو سیم کارته است باید یک مسیر دیگر را هم طی کنید. در این بخش می‌توانید در صورت داشتن دو سیم کارت، محدودیت‌هایی را برای هر کدام از آنها بگذارید تا به میزان مشخصی از اینترنت همراه مصرف شود.

غیرفعال کردن برنامه‌های پس زمینه
غیرفعال کردن برنامه‌های پس زمینه، از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند در کاهش میزان مصرف اینترنت مؤثر باشد.
بعضی از اپلیکیشن‌های نصب شده داخل گوشی، حتی اگر باز نشوند، باز هم در پس‌زمینه‌ گوشی فعال هستند و در زمان اتصال به اینترنت همگام‌سازی و تنظیمات مربوط به خود را انجام می‌دهند و به اصطلاح بخشی از اینترنت گوشی شما را می‌خورند.
عملاً این حالت زمانی که تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها را روی گوشی خود نصب کرده‌اید، می‌تواند حجم زیادی از اینترنت همراه را مصرف کند و درنهایت شما از میزان مصرف خود، شوکه شوید.
راه‌حل برطرف کردن این مشکل این است که به منوی Connections بروید، بخش Data usage را انتخاب و گزینه Data saver را به حالت on دربیاورید تا همه فعالیت‌ها در پس‌زمینه گوشی متوقف شود. به این ترتیب از کاهش میزان مصرف اینترنت گوشی خود شگفت‌زده خواهید شد.

فعال کردن حالت Data saver
یکی دیگر از راهکارهای کاهش میزان مصرف اینترنت، فعال کردن حالت Data saver در گوشی‌ است که می‌تواند روی عملکرد برنامه‌هایی مثل اپلیکیشن‌های ایمیل و دریافت نوتیفیکیشن‌ها اثر داشته باشد.
در این شرایط می‌توان از روش گزینشی استفاده کرد، به این صورت که تنها برنامه‌هایی که مصرف دیتای بالاتری در پس‌زمینه دارند، غیرفعال ‌شوند.
برای این کار لازم است ابتدا به بخش Apps در تنظیمات گوشی بروید، با انتخاب اپلیکیشن مورد نظر گزینه Mobile data یا Data usage را خواهید دید و در این بخش با غیرفعال کردن حالت background data usage می‌توانید از فعالیت هر اپلیکیشن در پس‌زمینه گوشی خود جلوگیری کنید.

جستجو
آرشیو تاریخی