کنگو، گزینه جدید صهیونیست‌ها برای پاکسازی غزه از فلسطینیان است

تلاش سازمان یافته اشغالگر ان برای کوچاندن مردم غزه

امیر فرشباف
خبرنگار

تکرار اظهارات و مواضع رسمی مقامات دولت صهیونیستی درخصوص کوچاندن مردم غزه با وجود مخالفت‌های گسترده ادامه دارد. در تازه‌ترین مورد، با فاصله زمانی کمی، وزرای امنیت داخلی، اطلاعات و دارایی رژیم اشغالگر مسأله تخلیه غزه از ساکنان و کوچاندن آنها به کشورهای دیگر را خواستار شدند.
روزنامه اینترنتی «تایمز اسرائیل» مدعی شد، دریافته است کشوری که در حال حاضر، مذاکرات محرمانه با آن برای پذیرش هزاران مهاجر از غزه در حال انجام است، کنگو در نیمه جنوبی قاره آفریقاست. این اظهارات پیش‌تر به دلیل حساسیت کشورهای عربی اطراف فلسطین و مخالفت مجامع بین‌المللی و حتی مخالفت متحدان اسرائیل، کمتر مطرح می‌شد، درحالی که در روزهای گذشته، به‌طور معناداری افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما» بزالل اسموتریچ که پیش‌تر نیز با اظهارات جنجالی، نتانیاهو را به دردسر انداخته بود، برای چندمین بار خواستار «استقرار فلسطینی‌ها در خارج از غزه» شد. او در بیانیه‌ای در واکنش به مخالفت لفظی امریکایی‌ها با کوچاندن مردم غزه گفت: «کشور کوچکی مانند اسرائیل نمی‌تواند وضعیتی را تحمل کند که در آن کانون نفرت و تروریسم وجود دارد.» وزیر دارایی رژیم اشغالگر در این بیانیه مدعی شد: «بیش از 70 درصد از مردم اسرائیل امروز از یک راه‌حل بشردوستانه برای تشویق مهاجرت داوطلبانه اعراب غزه و جذب آنها در کشورهای دیگر حمایت می‌کنند. آنها متوجه شده‌اند که کشور کوچکی مانند اسرائیل نمی‌تواند وضعیتی را تحمل کند که کانون نفرت‌پراکنی و تروریسم تنها چند دقیقه با شهرک‌های ما فاصله دارد.»
وی تأکید کرد: «جامعه اسرائیل با ادامه این وضعیت در غزه موافقت نخواهد کرد. ساکنان جنوب با امنیت و آرامش به خانه‌های خود بازگردند.»
یکی از اعضای کنست (از حزب اسموتریچ) نیز گفته بود: «ما باید حداقل شمال غزه را تصرف کرده، آن را به اسرائیل ملحق کنیم، همه خانه‌ها را ویران کنیم و شهرک‌های بزرگی در آنجا به نام قهرمانان اسرائیل بسازیم.»
به گزارش این خبرگزاری فلسطینی، گیلا گملیل، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز در نشست روز سه‌شنبه در کنست گفت: «مشکل غزه تنها مشکل ما نیست؛ جهان باید از این مهاجرت انسانی حمایت کند، چراکه تنها راه‌حل از نظر من و همچنین از نظر ساکنان، [خروج فلسطینی‌ها از غزه] است. نباید نوار غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین داده شود و ساکنان غزه نیز نباید رها شوند، زیرا آنچه آنجا به‌طور مستمر آموزش داده می‌شود، انزجار از اسرائیل است.» او همچنین گفته بود «مهاجرت داوطلبانه» ساکنان غزه بهترین و واقع‌بینانه‌ترین راه‌حل برای روز بعد از جنگ است.

پاسخ تند بن گویر به امریکا
همزمان با این اظهارات، وزارت امور خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از وزیران راستگرای رژیم صهیونیستی، به دلیل «پیشنهاد کوچ‌ فلسطینی‌ها به خارج از غزه» انتقاد کرد و آن را غیر‌مسئولانه خوانده و خواستار توقف فوری چنین اظهاراتی شد.
به گزارش وب‌سایت شبکه خبری «صدای امریکا» به نقل از تایمز اسرائیل، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای، با نام‌بردن از دو وزیر اسرائیلی، بن گویر و اسموتریچ گفت: «این لفاظی تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه است. دولت اسرائیل، از جمله نخست‌وزیر، مکرراً و به‌طور مداوم به ما گفته‌اند که چنین اظهاراتی منعکس‌کننده سیاست دولت اسرائیل نیست و این اظهارات باید فوراً متوقف شود.» متیو میلر، تصریح کرد: «ما صریح بوده‌ایم که غزه سرزمین فلسطینی‌هاست و سرزمین فلسطینی باقی خواهد ماند، در حالی که حماس دیگر کنترل آینده آن را در دست ندارد و هیچ گروه تروریستی قادر به تهدید اسرائیل نیست.» بن گویر نیز در واکنش به بیانیه محکومیت وزارت امور خارجه امریکا آن را رد کرد و گفت: «ما ستاره‌ای دیگر در پرچم ایالات متحده نیستیم و تحت تأثیر این محکومیت‌ها قرار نمی‌گیریم.» مقامات امریکایی درحالی با سیاست کوچ اجباری فلسطینیان مخالفت می‌کنند که دولت بایدن اصلی‌ترین حامی مالی، سیاسی و تسلیحاتی رژیم صهیونیستی است و مردم غزه براساس راهبرد مستشاران امریکایی در معرض کوچ اجباری و قحطی مصنوعی قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر، اعضای کابینه راستگرای نتانیاهو نشان داده‌اند که لفاظی‌های بشردوستانه امریکایی‌ها برایشان ارزشی ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی