رژیم صهیونیستی به دلیل هراس از انتقام‌جویی حزب‌الله بابت ترور صالح العاروری، آماده‌باش اعلام کرد

مرزهای جنوبی لبنان در نقطه جوش

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


پس از شهادت صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس و رهبر واقعی شاخه نظامی این جنبش و 11 نفر همراه او در پی حمله پهپادی رژیم صهیونیستی در خاک لبنان، حزب‌الله طی بیانیه‌ای هشدار داد، این حمله را که حاوی پیام‌های سیاسی-امنیتی از سوی صهیونیست‌هاست، بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. در این بیانیه تأکید شد: «ما ترور صالح العاروری و یاران شهیدش در حومه جنوبی بیروت را حمله‌ای جدی به لبنان و امنیتش می‌دانیم. تأکید می‌کنیم که این جنایت هرگز بدون پاسخ و مجازات نخواهد ماند و مقاومت به عهدش پایبند است.»
 
هراس صهیونیست‌ها
روز گذشته رژیم صهیونیستی به دلیل نگرانی از تشدید تنش‌ها در مرزهای شمالی در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفت. رسانه‌های عبری گزارش دادند: «تل‌آویو خود را برای پاسخ قاطع حزب‌الله که ممکن است با موشک‌های دوربرد باشد، آماده می‌کند؛ ارتش اسرائیل سامانه گنبد آهنین را در امتداد مرز با لبنان و منطقه الجلیل تقویت کرده است.» همچنین، مقامات صهیونیستی از موضع خود عقب‌نشینی کرده و اعلام کردند، هدف از حمله پهپادی، حماس و نه دولت و حزب‌الله لبنان بوده است، چرا که صهیونیست‌ها به‌خوبی آگاهند، اگر به طور رسمی اعلام جنگ کنند، قواعد نبرد در مرزهای شمالی به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل خواهد شد و با شرایط شکننده ارتش در سرزمین‌های اشغالی، تجربه شکستی سخت‌تر از جنگ 33 روزه در انتظار آنها خواهد بود. زیرا پاسخ به حمله به خاک لبنان نه‌تنها محصور به حزب‌الله بلکه متوجه دولت لبنان خواهد بود و بی‌شک سطوح نبرد کنونی به جنگ رسمی دولتی خواهد کشید.
 
دستاوردتراشی نتانیاهو
به‌رغم حجم بالای تلفات انسانی و بمباران فزاینده که منجر به پیشروی زمینی ارتش صهیونیستی شده اما شخص نتانیاهو به هیچ‌کدام از اهداف اعلامی خود دست نیافته است. به همین دلیل نتانیاهو در ماه نوامبر، کارزار ترور را علیه رهبران حماس در خارج از سرزمین‌های اشغالی فعال کرد. العاروری اولین رهبر رده بالای حماس است که از زمان آغاز حملات حماس در 7 اکتبر‌، شهید شد.
در همین رابطه، عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان، به بی‌بی‌سی گفت، اسرائیل در تلاش است تا «شکست در غزه» را از این طریق جبران کند. آنچه مشخص است، نتانیاهو اولین کسی است که از این عملیات ترور نفع می‌برد؛ زیرا وی به دلیل تلفات مادی و انسانی رژیم اشغالگر در جریان جنگ غزه، در داخل مورد انتقاد و هجمه قرار گرفته است و انتظار می‌رود که با پایان این جنگ، خود نیز در صحنه سیاسی این رژیم قربانی شود، به همین دلیل است که تلاش می‌کند ترور رهبران حماس را به عنوان دستاورد سیاسی خود معرفی کند.
 
پاسخگویی حزب‌الله
با وجود این، اما ناظران سیاسی وضعیت به وجود آمده را برای حزب‌الله که در خط تهاجمی قرار دارد، سخت‌تر از گذشته می‌دانند زیرا محاسبات میدانی بعد از حمله به خاک لبنان، وارد وضعیت جدیدتری شده و لازم است که سمت و سوی آن با حفظ «پاسخ در خور» مشخص شود. اما در سمتی دیگر، اکنون دولت لبنان نیز باید مستقیماً با این ترور برخورد کند، زیرا می‌داند این ترور مجموعه‌ای از وقایع را در پی خواهد داشت که می‌خواهد تا حد امکان آن را مهار کند.
این در حالی است که فرستاده‌های دولت‌های فرانسه، امریکا و دیگر مقامات غربی به بیروت آمدند تا دولت لبنان را برای خروج از میدان نبرد با صهیونیست‌ها، تحت فشار قرار دهند. روز گذشته نیز نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، در راستای پاسخگویی به صهیونیست‌ها به وزارت خارجه دستور داد، علیه رژیم صهیونیستی که به خاک لبنان حمله کرده به سازمان ملل شکایت کند.
 
نقش امریکا در شهادت العاروری
البته در این میان نمی‌توان از نقش ایالات‌متحده چشم‌پوشی کرد. با وجود اینکه امریکا خود را از این ماجرا تبرئه کرده اما عملکرد ایالات‌متحده، گمانه‌زنی‌ها درباره دست داشتن این کشور در این حمله را پررنگ می‌کند. زیرا از یک طرف امریکا بخش بزرگی از فرماندهی میدانی در سرزمین‌های اشغالی را در اختیار دارد و تصمیمی در این رده نمی‌تواند ناگهانی و در خلوت گرفته شود. از طرف دیگر، العاروری همواره جزو هدف‌های کلیدی ایالات‌متحده بوده است. وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده در سال 2015 العاروری را در فهرست تروریست‌های جهانی قرار داد. همچنین در سال 2018، برنامه جوایز عدالت وزارت خارجه ایالات‌متحده برای کسی که اطلاعاتی که منجر به دستگیری و پیگرد قانونی وی شود، رقم 5 میلیون دلاری تعیین کرد.

ترور، بیانگر بن‌بست سیاسی
در رژیم صهیونیستی
نتانیاهو هنگامی از کارزار ترور خود در ماه گذشته رونمایی کرد که بسیاری از تحلیلگران صهیونیستی اذعان داشتند، رژیم قادر نخواهد بود به اهداف خود چون حذف حماس دست یابد. لذا ارائه طرح ترور در خلأ عدم دستیابی به اهداف، نشان‌دهنده اعتراف به ناتوانی و وسیله‌ای برای پمپاژ خبری-روانی علیه حماس است. در همین رابطه مایکل لینک، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل در الجزیره اظهار داشت، کشتن رهبران حماس تنها عزم فلسطینیان را افزایش می‌دهد. او افزود: «ترور رهبران سیاسی یا نظامی مخالفان شما، راه به جایی نمی‌برد. ما از جنبش‌های ضد استعماری 80 سال گذشته این مفهوم را دریافت کرده‌ایم. برای افرادی که می‌خواهند به آزادی خود دست یابند، ترور رهبرانشان فقط عزم آنها را افزایش می‌دهد، اما آن را کاهش نمی‌دهد.»
 
حملات حزب‌الله
همه اینها در حالی است که روز گذشته منابع عبری از شلیک موشک هدایت‌شونده به الجلیل واقع در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. کانال 12 تلویزیون رژیم اسرائیل تأیید کرد، در حمله موشکی مقاومت لبنان به الجلیل اشغالی، تعدادی از نظامیان اشغالگر کشته شده‌اند. در خبری دیگر، حزب‌الله اعلام کرد که نظامیان صهیونیست را در دو منطقه جل‌العلم و المرج هدف قرار داده است. صهیونیست‌ها نیز در واکنش به این حملات برخی مناطق جنوب لبنان را هدف حملات توپخانه‌ای و خمپاره خود قرار داده و با اعلام آماده‌باش در مرزهای شمالی خود، نگران انتقام ترور العاروری از سوی حزب‌الله است.

جستجو
آرشیو تاریخی