صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

میلاد آقایی آهنگساز در گفت‌و‌گو با «ایران» از تولید یک اثر فاخر موسیقی برای شهید سردار سلیمانی می‌گوید

ادای احترام موسیقایی «به قد قامت یاران»

نداسیجانی/ خبرنگار سمفونی «به قد قامت یاران» در چهارمین سالگرد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (شامگاه سه‌شنبه 12 دی ماه)، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت رونمایی شد. ادای احترامی با زبان موسیقی به سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی که 13 دی ماه 1398 توسط دولت جنایتکار و تروریست امریکا به شهادت رسید. این اثر به آهنگسازی میلاد آقایی و با خوانندگی سیدمحسن حسینی و امیرحسین سمیعی با رهبری ارکستر نصیر حیدریان به اجرا درآمد. اشعار این کار سروده محمد مهدی سیار بوده است. در توضیح این پروژه آمده است: «این کار را برای خورشید آماده کرده‌ایم. از زبان آنان که خود را پیشکش خورشید کرده‌اند آنانی که برای رسیدن به سرمنزل مقصود با شهادت دست برادری دادند که قدشان بشکند اما سروقامتان یادها و یادگاران ما باشند. هنوز هم دست منحوس استکبار در کمین رضی‌هاست اما چه باک.»
طنین تم‌های ایرانی
میلاد آقایی آهنگساز مجموعه موسیقایی«به قد قامت یاران» درباره ساخت این کار به «ایران» گفت: «این اثر پاییزامسال به سفارش انجمن موسیقی ایران شکل گرفت و بیش از یک ماه ساخت آن زمان برده است. مجموعه موسیقایی «به قد قامت یاران» در دو بخش ساخته شده است. بخش نخست آن روی تم‌های ایرانی است که درواقع معرف کشورمان ایران بوده که به عنوان یکی از پایه‌های اصلی و معنایی این اثراست. بخش دوم، به سه دوره اصلی زندگی سردار سلیمانی می‌پردازد. بخش نخست آن با عنوان «دفاع مقدس»، روایت زندگی ایشان درسال‌های دفاع مقدس و جنگ است. بخش دوم «دفاع از حرم» به تأثیرگذاری و حضور سردار در مناطق جنگی اشاره دارد و بخش آخر«شهادت»، روایتگر به شهادت رسیدن سردار سلیمانی است. اشعار بخش دوم سروده آقای محمد مهدی سیار است و تک‌خوان این کار به پیشنهاد من آقای سیدمحسن حسینی انتخاب شده بودند که صدایشان و توانایی‌هایشان مناسب و متناسب با این کار بوده است.
او در ادامه افزود: «درمراسم رونمایی این اثر موسیقایی، قطعه‌ای به آهنگسازی و خوانندگی آقای امیرحسین سمیعی به اجرا درآمد با عنوان «آتش به جای سنگ» که موضوع آن مربوط به جنگ در غزه و سروده محمدمهدی سیار است. این اثر جدا از این مجموعه موسیقایی ساخته و اجرا شد.»
این آهنگساز به قالب این اثر موسیقایی که به عنوان سمفونی معرفی شده بود، اظهارکرد: «این اثر به لحاظ ساختار موسیقایی در قالب سمفونی قرار نمی‌گیرد. بخش بی‌کلام این اثر راپسودی ایرانی است که روی تم‌های ایرانی بوده است. بخش دوم آن متشکل از سه تصنیف است که هر یک از این تصانیف به روایتی از بخشی از دوره‌های زندگی سردار سلیمانی می‌پردازد.»

پرداختن به اسطوره‌های موسیقی با زبان امروز
 میلاد آقایی درباره چگونگی ساخت و تولید آثارموسیقایی در شأن و جایگاه شخصیت‌های ملی - میهنی بیان داشت: «متأسفانه در دو دهه اخیر آثارموسیقایی که به اسطوره‌های معاصر ما بپردازد، کمتر تولید شده است و اگر هم در این زمینه آثاری ساخته شده به لحاظ تکنیک آهنگسازی چندان به روز نبوده است.
بنابراین اگربخواهیم در خصوص تولید چنین آثاری برد تبلیغاتی داشته باشیم و در این زمینه از ابزار موسیقی در راستای معرفی بزرگان ایران بهره ببریم، نیازاست که از زبان موسیقی امروز استفاده شود. درواقع تولید آثاری که قابلیت اجرا در خارج از ایران را هم داشته باشد. به عنوان مثال آنچه در مراسم رونمایی این اثر به اجرا درآمد این قابلیت را دارد که به همراه خواننده آن، با هر ارکستری در سراسر دنیا به روی صحنه برود. بنابراین می‌بایست تولید این آثار با استانداردهای روز دنیا همراه باشد.
 به انضمام اینکه ضرورت دارد این آثار با رویکرد ملی ساخته شود.
بدین معنا که کارها با تم‌ها و مبانی از موسیقی ایران که به طور خاص برای ماست همراه شود. کارهایی که لهجه و زبان غربی نداشته باشد.»
حمایت از آهنگسازان نسل جوان
خالق اثرموسیقایی «به قد قامت یاران» که برای نخستین بار اثری با موضوعیت شخصیت‌های ملی و میهنی تولید کرده، درباره تشویق و ترغیب آهنگسازان ایرانی، بویژه آهنگسازان نسل جوان درخصوص ساخت چنین آثاری موضوعی گفت: «طی این سال‌ها آثار متعدد و بسیاری درباره اسطوره‌های ملی و میهنی کشورمان که سرآمدترین آن شهید سردار سلیمانی است، توسط آهنگسازان ما بویژه نسل جوان تولید شده است؛ اما متأسفانه دیده نمی‌شوند و حــــــــــــــمایتی هم صورت نمی‌گیرد.
بنده بواسطه حرفه کاری‌ام که آموزش موسیقی در دانشگاه است از نزدیک به اشتیاق و علاقه آهنگسازان جوان در رابطه با ساخت چنین کارهایی آشنایی داشته و آگاهم. منتها بایستی ارگان‌های دولتی در این زمینه حمایت‌های لازم را داشته باشند و این جوانان مستعد و با ذوق را کشف و هدایت و حمایت کنند تا انحصاری که متأسفانه در فضای آهنگسازی شکل گرفته شکسته شود و این فرصت برای جوانان فراهم آید.»

 

امیرحسین سمیعی
خواننده و آهنگساز
و مدیر جدید دفتر موسیقی

سمفونی «به قد قامت یاران» تولید مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد حاج قاسم و بنیاد رودکی به رهبری آقای نصیر حیدریان رونمایی شد. پرداختن به چنین موضوعاتی یک موهبت برای هنرمند است تا خود را به مفهوم شهادت گره بزند و اثر هنری خود را باقی بگذارد. تمام تلاش تیم اجرایی این اثر هنری رسیدن به ایده‌آل متعالی حاج قاسم سلیمانی عزیز است. هرچقدر تلاش کنیم قطره‌ای از این دریا را نمی‌توان جبران کرد. تنها خواستیم ادای دینی به ایشان داشته باشیم چرا که اساساً موسیقی ذوابعاد است و ما نمی‌توانیم در یک اثر هنری به تمامی ابعاد شخصیت بپردازیم و آن را انعکاس دهیم. ما تمام تلاشمان را کردیم تا کاری شایسته در ساحت شهید اجرا کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی