حوادث جهان

زلزله ژاپن زمین را جا‌به‌جا کرد
شمـــار قـــربانیـــــان زمین‌لرزه ۷.۶ درجه در مقیاس ریشتر که بعدازظهر دوشنبه شبه‌جزیره «نوتو» را لرزاند در حالی به ۶۲ نفر افزایش یافته است که تلاش مقامات برای کمک‌رسانی به بازماندگانی که با سرما و بارش باران شدید روبه‌رو هستند، ادامه دارد.
به گزارش یورونیوز، مناطق غربی ژاپن از بامداد دوشنبه اول ژانویه با بیش از ۱۰۰ زمین‌لرزه کوچک یا بزرگ در دریا یا مناطق ساحلی روبه‌رو شده که این زمین‌لرزه‌ها علاوه بر تلفات، منجر به خسارات مالی سنگینی نیز شده است. در پی وقوع این زمین‌لرزه، شبه‌جزیره «نوتو» در استان هانشو نیز بشدت آسیب دید و چندین ساختمان آتش گرفت و برخی خانه‌ها در شماری از روستاها همچون «واجیما» و «سوزو» با خاک یکسان شد. دولت منطقه‌ای تأیید کرد که علاوه بر ۶۲ نفری که در زمین‌لرزه جان باختند، بیش از ۳۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند که حال ۲۰ نفر بسیار وخیم است.
اداره اطلاعات زمین‌فضای ژاپن موسوم به GSI در پی این زمین‌لرزه، داده‌های جی‌پی‌اس را تجزیه و تحلیل کرد. این اداره می‌گوید، ارقام اولیه نشان می‌دهند که یک نقطه مشاهده در شهر «واجیما» در استان ایشیکاوا بیشترین جابه‌جایی را به خود دید و به‌طور افقی حدود ۱.۳ متر به سمت غرب جابه‌جا شد.به گزارش «ان اچ کی»، این تجزیه و تحلیل همچنین یک جابه‌جایی حدود یک متری در شهر «آنامیزو» و یک جابه‌جایی ۸۰ سانتیمتری در شهر «سوزو» را نشان می‌دهد. یک نقطه مشاهده در محله «نوتوجیما»ی شهر «نانائو» ۶۰ سانتیمتر به سمت شمال‌غرب سواحل دریای ژاپن جابه‌جا شد.
 
ربوده شدن 31 مهاجر در مرز مکزیک و امریکا
 مقام‌های مکزیک، ربوده شدن ۳۱ مهاجر توسط یک گروه مسلح در یک اتوبوس در ایالت تامائولیپاس در شمال این کشور و در مرز با امریکا را تأیید کردند.
 به گزارش روزنامه ال پائیس، مقام‌های ایالت تامائولیپاس در شماری اظهارنظرهای مختلف در مطبوعات، ربوده شدن ۳۱ مهاجر را که در اتوبوسی در مسیر میان مونتِرِی (Monterrey) و مرز با امریکا در حال تردد بودند، تأیید کردند. گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا اعلام کرد از این ۳۱ مهاجر، چهار نفر کلمبیایی هستند. یکی از رانندگان اتوبوس از این آدم‌ربایی خبر داده بود. براساس آنچه این راننده شرح داده است، پنج ون با مردان مسلح اتوبوس را متوقف کردند و مهاجران را وادار به پیاده شدن کردند. آنها همه ۳۱ مسافر را با خود نبردند، چون پنج نفر فرار کردند. این همان شیوه عمل گروه‌های جنایتکار است که براساس منطق جنگ میان گروه‌های جنایتکار در محدوده مرزی، اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه را رهگیری کرده و مسافران را با خود می‌برند. در منطق این جنایتکاران، مهاجران، کالای خالص و نیروی کار برای نبردهایشان هستند. در نهایت، برای جلوگیری از پیوستن آنها به صفوف رقبا، آنها را می‌کشند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی