صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

اولین واحدهای تکمیل شده نهضت ملی مسکن به متقاضیان تحویل داده می‌شود

زنجانی‌ها در یک‌قدمی خانه‌دار شدن

شیما جهان‌بخش
خبرنگار


49 ساله است اما با وجود اینکه 2 شیفت کار می‌کند هنوز هم نتوانسته خانه‌ای هر چند کوچک برای زن و بچه‌اش بخرد و از مستأجری نجات پیدا کند. قبلاً برای طرح مسکن مهر ثبت‌نام کرده بود اما آنقدر پیمانکار وعده داده و بدقولی کرده بود که عطای خانه‌دار شدن را به لقایش بخشیده بود. این بار اما همسرش حسابی پیگیر شده بود. می‌گفت خواهرش در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده و قرار است خانه‌هایشان در سفر رئیس‌جمهور تحویل داده شود؛ حتی با او رفته‌ام و خانه‌ها را دیده‌ام. تمام انشعاب‌ها وصل شده، درها ضد سرقت است، دیوارهای پارکینگ و بالکن سنگ شده، کابینت‌های خوب و جا‌داری نصب کرده‌اند، آسانسور هم راه‌اندازی شده و حتی تمام آیفون‌ها تصویری است و...
 اینها صحبت‌های «مجید احمدی» یکی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن زنجان است که در آستانه سفر رئیس‌جمهور به استان واحدش را تحویل گرفته است. حالا با همت دولت او و بسیاری دیگر از مردم این استان سقفی امن بالای سر خود دارند.
 در حالی که دولت سیزدهم وارث ویرانه‌ای از بازار مسکن دولت گذشته بود، اما با فعالیت ممتد توانست موجی از مسکن‌سازی در کشور به راه بیندازد و با اجرای «طرح نهضت ملی مسکن» مردم همه استان‌ها از جمله زنجان را یک قدم به رویای خانه‌دارشدن نزدیک‌تر کند. آنطور که مسئولان این استان می‌گویند زنجان یکی از 3 استان برتر در حوزه اجرای طرح نهضت ملی مسکن بوده و امید است تا قبل از پایان کار دولت سیزدهم پرونده این طرح در استان بسته شده و تمام متقاضیان بتوانند صاحب خانه شوند.
 
تحویل 1500 واحد نهضت ملی مسکن به مردم زنجان
«سعید شاهین‌فر»، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی زنجان، این استان را یکی از استان‌های پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرده و به «ایران» می‌گوید: تعهد ما در اجرای این طرح ملی در بخش حمایتی ۲۷ هزار واحد، خود‌مالکی ۱۲ هزار واحد و در بافت فرسوده ۲ هزار واحد است و ۲۰ هزار واحد نیز در بخش مسکن روستایی بوده که امیدوارم تا پایان کار دولت بتوانیم به طور کامل این میزان مسکن را تحویل دهیم.
وی با اعلام اینکه همزمان با دومین سفر رئیس‌جمهور به استان 1500 واحد نهضت ملی مسکن به متقاضیان تحویل داده شد، می‌افزاید: از ابتدای کار دولت سیزدهم تاکنون از ۲۷ هزار واحد حمایتی 19 هزار واحد مسکونی تخصیص پروژه شده است. همچنین زمینی به مساحت یکهزار هکتار در غرب زنجان خریداری شده و بزودی ساخت بقیه خانه‌های این طرح در این منطقه آغاز خواهد شد. از این تعداد ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در شهر زنجان در حال ساخت است و بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 این مقام مسئول اجرای سریع پروژه‌های مسکن ملی را از اولویت‌های استان می‌داند و می‌گوید: بخش بزرگی از طرح نهضت ملی مسکن زنجان سال آینده به مرحله واگذاری می‌رسد. در حال حاضر با دستور رئیس‌جمهور و پیگیری‌های استاندار تمام دستگاه‌های مسئول در استان برای تحقق این مهم تلاش می‌کنند.
وی ساخت 5 هزار و 800 واحد در سایت شرق زنجان را از مهم‌ترین اقدامات دولت عنوان کرد و خاطرنشان می‌کند: با حمایت‌های انجام شده در حال حاضر این تعداد واحد در حال ساخت است و براساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا پایان سال تکمیل خواهد شد.
 معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی زنجان از تأمین آب، برق و گاز اغلب واحدهای کوی زیتون خبر داده و تأکید می‌کند: در حال حاضر 90 درصد واحد‌ها به شبکه آب متصل شده‌اند و میانگین زیرساخت‌های سایر انرژی‌ها نیز به ۷۰ درصد رسیده است.

مردم برنده اصلی این طرح هستند
وی با بیان اینکه مبنای ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن تسهیلات بانکی و آورده مردم است، می‌گوید: مردم باید توجه داشته باشند آغاز فرایند واگذاری واحدهای نهضت ملی مسکن به این معنی است که متقاضیان باید وجه خود را تکمیل کرده و تقسیط بقیه مبلغ را نیز انجام دهند تا کلید خانه آنها تحویل داده شود. اغلب متقاضیان بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان واریزی داشته و ۵۵۰ میلیون تومان هم وام گرفته‌اند اما اگر همین الان اقدام به فروش واحد‌ها کنند می‌توانند واحدشان را حدود 3.5 میلیارد تومان بفروشند.
شاهین‌فر می‌افزاید: ما در اجرای پروژه‌های مسکن اصلاً خودمان را محدود نکرده و تلاش کرده‌ایم با کمترین هزینه مسکن را به مردم استان تحویل بدهیم. یعنی پیمانکار با استفاده از پرداخت‌های بانکی خانه‌ها را ساخته و تکمیل نهایی در گرو تأمین بموقع آورده مردم است. در بررسی‌های انجام شده حتی خود مردم نیز اعلام کرده‌اند قیمت تمام شده مسکن‌های احداث شده در استان زنجان از مسکن‌های خصوصی‌سازی مشابه استان‌های دیگر پایین‌تر است. در حال حاضر تمام تسهیلات پروژه‌های مسکن به صورت مشارکت مدنی با بانک منعقد شده است.
 
متقاضیان خوش‌حساب در انتخاب واحدها ارجحیت دارند
وی افزایش میزان تسهیلات بانکی را کمک بزرگی در کاهش میزان آورده متقاضیان عنوان کرده و می‌گوید: به طور طبیعی برخی از متقاضیان در پرداخت آورده با مشکلاتی مواجه هستند و عده‌ای هم بموقع سهم خود را پرداخت می‌کنند. بر این اساس متقاضیانی که در پرداخت آورده بموقع عمل می‌کنند از امتیاز بالایی برخوردار بوده و در انتخاب واحدها نیز ارجحیت دارند. در واقع واگذاری فازها هم براساس واریز، تفکیک شده و مرحله به مرحله واگذار می‌شود.
 معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی زنجان ادامه می‌دهد: طرح نهضت ملی مسکن به لحاظ متراژ، محوطه و شهرسازی در مقایسه با طرح‌های قبلی از وضعیت و کیفیت بهتری برخوردار است. مصالح استفاده شده در این واحد‌ها درجه یک بوده و کیفیت سازه‌ها به طور مرتب مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع واحدهای نهضت ملی زنجان به لحاظ کیفیت هیچ مشکلی ندارد البته ممکن است تحویل پروژه‌ای طبق برنامه زمان‌بندی شده نباشد و با تأخیر مواجه شود اما مردم باید بدانند خط قرمز ما رعایت کیفیت ساخت واحدهای مسکونی است.

جستجو
آرشیو تاریخی