نمایندگان احزاب و جریان‌ها در این نشست چه گفتند؟

 پیش از سخنان رئیس‌جمهور به ترتیب حجت‌الاسلام مجید انصاری، زهره الهیان، مسعود پزشکیان، اسدالله بادامچیان، علی مطهری، مالک شریعتی، مصطفی کواکبیان، حسین الله‌کرم، محمدباقر نوبخت، عبدالحسین روح‌الامینی، علی ربیعی، سیدنظام‌الدین موسوی، محسن هاشمی، قدرتعلی حشمتیان، سیدحسین مرعشی، سیدمحمدصادق محصولی، محمدعلی ابطحی، ابوالقاسم جراره، مسعود زریبافان، محمدعلی وکیلی، جواد امام، حجت‌الاسلام حمید رسایی، حسین کمالی، محمد هاشمی و غلامعلی حدادعادل در سخنانی ضمن قدردانی از دعوت رئیس‌جمهور و برگزاری این نشست، دیدگاه‌ها و نظرات خود را درباره برگزاری انتخابات مشارکتی و افزایش مشارکت در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مطرح کردند.
 
انتقاد از قانون جدید انتخابات و هیأت‌های اجرایی
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام انصاری به عنوان نخستین سخنران، با انتقاد از اصلاحات جدید مجلس یازدهم در قانون انتخابات و ماجرای «پیش‌ثبت‌نام» داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم، پیشنهاد «تصویب یک طرح دوفوریتی در مجلس یازدهم برای لغو قانون جدید انتخابات و ارائه فرصتی جدید به داوطلبان برای ثبت‌نام» را مطرح کرد. زهره الهیان، به عنوان دومین سخنران از مشکلات فعالیت احزاب گفت و اظهارکرد: احزاب توانایی گرم کردن تنور انتخابات را ندارند زیرا برای گرفتن حتی یک سالن مشکل دارند.
مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس هم در این نشست اظهار کرد: رویه خلاف فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر افزایش میزان مشارکت در انتخابات است چراکه هیأت‌های اجرایی کاری کردند که انتخابات پرشور نشود. اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی هم پس از او، در سخنانی، خواستار توجه دولت به تحول داخلی، در ادامه تحولات در سیاست خارجی شد.
علی مطهری هم در اظهارات خود، خطاب به آیت‌الله رئیسی گفت: رئیس‌جمهور در نحوه بررسی صلاحیت‌ها باید اخطار قانون اساسی بدهد. وی مشارکت مردم در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ را ضعیف پیش‌بینی کرد و علت ضعف در این زمینه را «تورم» و «گرانی» دانست. مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری نیز در سخنانی، عملکرد وزارت کشور در گرم کردن فضای انتخاباتی را زیر سؤال برد. پس از او، حسین الله‌کرم، دبیرکل حزب رزما هم با بیان اینکه کسانی که مدعی هستند اگر افزایش مشارکت داشته باشیم ما پیروز خواهیم شد، ادعای غلطی مطرح می‌کنند، تأکید کرد: مجلس و دولت باید آموزش‌های سیاسی ببینند.
محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه نیز  با ادعای اینکه مردم در فشار اقتصادی شدیدی قرار دارند، گفت: جبران کاهش قدرت خرید می‌تواند نارضایتی در سطح جامعه را کاهش دهد.
علی ربیعی، عضو خانه کارگر هم ضمن انتقاد از آنچه اخراج اساتید دانشگاه‌ها خواند، خطاب به رئیس‌جمهور گفت: شما در بدترین شرایط کشور رئیس‌جمهور هستید. ما می‌دانیم تحریم‌ها و FATF به شما فشار می‌آورد، اما دوستان شما حاضر نیستند به امریکا فحش بدهند و علت را در جاهای دیگر جست‌و‌جو می‌کنند. وی تأکید کرد: ما می‌خواهیم دولت شما موفق شود؛ حتی اصلاح‌طلبان هم همین را می‌خواهند. همچنین محسن هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بزرگ‌ترین دشمن جامعه را «فقر» دانست. حسین مرعشی دبیرکل همین حزب نیز، ضمن انتقاد از فرایند پیش‌ثبت‌نام انتخابات و حمایت از پیشنهاد مجید انصاری، یکی از راهکارهای فوری و عملیاتی برای افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات‌ مجلس را به اتمام رساندن پرونده‌های فساد همچون پرونده چای دبش عنوان کرد.

چه کسانی مردم را ناامید کردند؟
قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب هم با اشاره به اینکه رئیس دولت قبل وقت دیدار به احزاب نمی‌داد، از آیت‌الله رئیسی خواست نسبت به تعیین مکان مناسبی برای خانه احزاب اقدام شود.
صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری هم سخنان خود را اینطور مطرح کرد: مردم حال و روز خوبی ندارند اما این ناامیدی را چه کسانی ایجاد کردند و چه کسانی امروز همین ناامیدی را به جامعه تزریق می‌کنند؟ دوستانی که در دولت قبل مسئولیت داشتند، چرا نمی‌گویند چه باری بر دوش این دولت گذاشتند؟
حمید رسایی نیز با تأکید بر اینکه افزایش مشارکت یک‌شبه ایجاد نمی‌شود، خطاب به آیت‌الله رئیسی گفت: شما در کنار مردم هستید و همین منش شما باعث افزایش مشارکت خواهد شد. آخرین سخنران هم غلامعلی حدادعادل بود که مستند به یک نظرسنجی، مانع اصلی حضور مردم در انتخابات را مشکلات اقتصادی عنوان کرد، نه ردصلاحیت‌ها.
 
اظهارنظر حاضران درباره نشست
پس از برگزاری نشست هم، روز گذشته برخی از حاضران در گفت‌و‌گوهایی با رسانه‌ها، دیدگاه‌های خود را درباره این جلسه مطرح کردند.
اسدالله بادامچیان، هرچند در نشست هم سخن گفته بود، روز گذشته در گفت‌و‌گویی با ایسنا با بیان اینکه منتقدان دولت هم در این جسله صحبت‌های خود را مطرح کردند، گفت: هیچ دولتی در دنیا در آستانه انتخابات از رقبا و مخالفین خود دعوت نمی‌کند، اما این جلسه اقتدار نظام و دولت را نشان داد که می‌تواند همه سلایق سیاسی مختلف را دور هم جمع کرده و نظرات آنها را بشنود. دولت نشان داد که نگران انتقاد نیست و صحبت همه جریان‌ها را می‌شنود.
مالک شریعتی نیاسر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز این جلسه را «جلسه صریح، فراگیر و کم‌نظیر رئیس‌جمهور با بیش از ۵۰ دبیرکل حزب یا چهره فعال با گرایش‌های متنوع سیاسی» توصیف کرد. علی ربیعی هم گفت: شنیدن حرف‌ها و نقدها به پیشرفت کمک می‌کند. من فکر می‌کنم این جلسه باید زودتر از اینها برگزار می‌شد، اما معتقدم نکاتی که مطرح شد اگر اجرایی شود، می‌تواند به امیدآفرینی کمک کند.

 

بــــرش

انتقاد  سخنگوی جبهه اصلاحات از خودش!

مروری بر اظهارات حاضران در این نشست، نشان می‌دهد که آنان چه هنگام حضور و چه پس از برگزاری، از این نشست استقبال و آن را گامی رو به جلو توصیف کردند اما در میان این حاضران، یک استثنا هم وجود دارد؛ جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات. بنابه گفته‌های دیگر حاضران، جواد امام در این نشست به جای بیان مسائل و مشکلات یا طرح راهکار، بیانیه‌ای از سوی «جبهه اصلاحات ایران» قرائت کرد و طی آن، نشست رئیس‌جمهور با فعالان سیاسی را نشستی نمایشی خواند. وی مدعی شد که این نشست به میزان مشارکت در انتخابات اسفندماه هیچ کمکی نمی‌کند. آنچه تعجب ناظران را به دنبال داشت، این بود که چطور فردی در یک نشست حاضر می‌شود، حرف‌های خودش را در قالب بیانیه مطرح می‌کند، و درحالی که همه سخنان او را گوش کرده‌اند، اصل این نشست را زیر سؤال می‌برد و خود را یک بازیگر نمایش می‌نامد؟ به عبارت دیگر، او نشستی را زیر سؤال برد که خود در آن حاضر شد و از این تریبون برای بیان مسائل خود استفاده کرد. البته که امام در نطق بلند خودش، اساساً تمام ارکان قانونی برگزاری انتخابات را زیر سؤال برد. نکته جالب ماجرا اینجاست که وی در گزارشی که به «اعتماد آنلاین» ارائه کرد، به بی‌نظمی‌های خود در این جلسه هم اذعان کرد، آنجا که گفت «هنگام ارائه سخنان و گزارش‌های محصولی درباره انتخابات سال 88 اینجانب بلندگو را روشن نموده و صحبت‌های ایشان را قطع کرده‌ام»!

جستجو
آرشیو تاریخی