صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۴

مقاومت عراق، واشنگتن را مجبور به تغییر تاکتیک کرد

کوچ بخشی از نظامیان امریکا از عراق به سوریه

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

وزارت دفاع امریکا، در پی تشدید حملات گروه مقاومت عراق علیه مواضع نیروهای امریکایی و صهیونیستی به‌رغم تلاش‌های سیاسی و نظامی کاخ‌سفید در مهار آنها، در صدد بر آمده تا بخشی از کارشناسان و تجهیزات خود را از عراق به سوریه منتقل کند.
روز گذشته منابع خبری گزارش دادند، در روزهای اخیر کارشناسان و نظامیان امریکایی با هدف تقویت پایگاه‌های نظامی خود در استان «الحسکه» واقع در شرق سوریه از این پایگاه‌ها بازدید کردند که همزمان با تداوم حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تقریباً روزانه هدف حملات موشکی و پهپادی قرار می‌گیرند.
این افراد طی روزهای گذشته با هدف حمایت از وضعیت لجستیکی و نظامی از طریق کاروان‌های نظامی که از منطقه شمال عراق (اقلیم کردستان) وارد سوریه شده بودند، همراه با یک‌سری تسلیحات و تجهیزات پیشرفته وارد سوریه شدند. انتقال نیروها از عراق به مرز شرقی سوریه نشان از تضعیف پایگاه‌های نظامی در اثر حملات مقاومت و نیاز به تقویت آنها در خاک این کشور دارد. البته موقعیت ژئواستراتژیک شرق سوریه به لحاظ تسلط به چاه‌های نفت، این نیاز را در امریکا افزایش داده است. زیرا نفت خام موجود در این منطقه توسط امریکا به طور غیرقانونی استخراج و سرقت می‌شود و بعد با صدها تانکر به اقلیم کردستان عراق منتقل شده و بعد از آن تجار این اقلیم آن را از طریق بازارهای سیاه به ترکیه، اراضی اشغالی، یونان و مناطق دیگر صادر می‌کنند.
ارتش ایالات‌متحده 24 پایگاه نظامی در سوریه دارد که بارها مورد حمله پهپادها و موشک‌ها قرار گرفته‌اند. پیش‌تر نیز وزارت دفاع امریکا در واکنش به حملات اخیر به نظامیان امریکایی در منطقه اعلام کرد، ایالات‌متحده یک سامانه دفاعی در ارتفاع بالا به نام تاد و سامانه‌های موشکی دفاع هوایی پاتریوت اضافی را در قالب مجموعه‌ای از اقدامات برای تقویت بیشتر موضع وزارت دفاع به خاورمیانه می‌فرستد. این اقدام دو سال پس از آن صورت می‌گیرد که دولت بایدن سیستم‌های دفاع هوایی را از خاورمیانه به دلیل کاهش تنش‌ها خارج کرد.
 
حملات دوباره گروه مقاومت عراق
در راستای تداوم حملات گروه‌های مقاومت، روز گذشته دو پایگاه امریکایی در میدان نفتی کونیکو و العمر در دیرالزور هدف حملات موشکی قرار گرفت. علاوه بر آن، منابع خبری گزارش دادند که پایگاه خراب‌الجیر و همچنین پایگاه رمیلان، مقر اشغالگران امریکایی در سوریه هدف حملات راکتی قرار گرفت.
از سوی دیگر منابع عراقی از حمله به پایگاه نظامیان امریکا در منطقه اقلیم کردستان در شمال عراق خبر دادند. مقاومت اسلامی عراق هم با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد، در ادامه مقاومت در برابر اشغالگران امریکایی، پایگاه «حریر» را که مقر نظامیان امریکایی است، هدف قرار داده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی