صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

مشکل تاریخی تأمین برق در مناطق گردشگر پذیر مازندران حل می‌شود

رفع ناترازی برق با احداث 2 نیروگاه در غرب مازندران

شیما جهان بخش
خبرنگار

سال‌هاست شهرهای غربی مازندران با امکانات محلی محدود، به میلیون‌ها گردشگر، خدمات ملی ارائه می‌دهد. همین موضوع  کفه دردسرهای  مسافرپذیری در این استان  را نسبت به منفعت هایش سنگین تر  کرده است. از سوی دیگر  بیش از 4 دهه است که این مناطق  میزبان دایمی غیر بومیان از پایتخت و استان‌های مرکزی  کشور شده اند . میهمان‌هایی که در این منطقه ویلای شخصی دارند و در همه ایام سال با سکونت دایمی از امکانات محلی منطقه استفاده می کنند.
 همه این ها در حالی است که  سال به سال تعداد ویلاها در مناطق شهری و روستایی  بیشتر شده و آنطور که اهالی منطقه می گویند: تأمین زیرساخت‌های خدماتی اعم از آب، گاز، برق و ... در شهرستان‌های رامسر، تنکابن، عباس آباد، کلاردشت، چالوس، نوشهر و نور با دردسرهایی مواجه شده است. آنها  تاکید دارند که نفس منطقه بند آمده و اگر مسئولان زودتر برای  درمان آن اقدام نکنند  شاید دیگر راهکاری وجود نداشته باشد.
البته دولت از روزهای ابتدایی شروع کارش حل تدریجی  این مشکلات را آغار کرده و بنا دارد با اجرای طرح های مختلف عقب ماندگی این مناطق را برطرف کند. حالا مسئولان این استان و حتی مسئولان ملی در تلاشند مشکلات این منطقه  نظیر صف های طولانی نانوایی ، پمپ بنزین ها، ترافیک، قطعی و کدر بودن آب آشامیدنی، اختلال در مخابرات، راه‌های ارتباطی، نوسانات برق و ... را برای همیشه  برطرف کنند .
ناترازی بین تولید و مصرف برق غرب مازندران حل می شود
«علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو چندی پیش درسفر به این استان از آغاز احداث 2 نیروگاه برق در غرب مازندران خبر داد و گفت: این طرح که یکی از مطالبات دیرینه مردم این خطه بوده در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته و  به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد تا ناترازی بین تولید و مصرف برق در این منطقه برطرف شود.
وزیر نیرو با بیان اینکه مصرف برق در این منطقه از استان مازندران مدل خاص خود را دارد، گفت: بر اساس آمار موجود در کل کشور ترکیب مصارف برق خانگی و دیگر  بخش‌ها متناسب است اما در این استان عمده مصارف از نوع خانگی و آن هم به صورت جهشی است. ناترازی بین تولید و مصرف در حال حاضر مهمترین مشکل غرب استان است اما ما این قول را می‌دهیم که در موضوع پست و شبکه برق هیج مساله ای نداشته باشیم و طرح‌هایی در این زمینه اجرا شود و اعتبار آن را تامین خواهیم کرد.
شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران به بیش از ۷۰۰ هزار مشترک خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف که در برگیرنده ۹ شهرستان گردشگرپذیر در غرب مازندران است، خدمات ارائه می‌دهد. براساس آمار منابع رسمی، مشترکان تجاری با ۶۸ درصد بیشترین مصرف برق را در غرب مازندران رقم زده‌اند و بقیه نیز مربوط به مشترکان خانگی است.
دردسر های ساخت و ساز غیرمجاز
«مصطفی بابایی» مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران در گفت‌وگو با «ایران» گسترش ساخت و سازهای بی رویه و غیر مجاز در اراضی این منطقه را دلیل اصلی ناترازی میان تولید و مصرف برق عنوان کرد و گفت: بیش از ۳۰ هزار مشترک غیر مجاز در غرب استان بدون داشتن انشعاب از انرژی برق استفاده می‌کنند. حتی  در بررسی‌ها مشخص شده این افراد مصرف بی رویه ای داشته و بسیاربیشتر از دیگر مشترکین  برق مصرف می کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران با تأکید براینکه این افراد تمایلی به واگذای انشعاب ندارند، افزود:متاسفانه به‌علت ساخت و سازهایی که صورت گرفته و قوانینی که در این زمینه وجود دارد واگذاری انشعاب به راحتی میسر نیست و این امر منجر به استفاده غیر مجاز از انشعاب برق شده و مشکلاتی زیادی را برای ما و مشترکین از نظر ایمنی، تلفات انرژی و هدر رفت بیت المال بوجود آورده است.
 وی با بیان اینکه برای جلوگیری از هدر رفت بیت‌المال و حل معضل فروش انشعاب نیازمند تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی و نظارت بیشتر هستیم، تصریح کرد:  در حال حاضر امکان واگذاری اشتراک به خانه های غیر مجاز وجود ندارد اما واقعیت این است که اگر بخواهیم سازکار مصرف مشخص شود مسئولان مراجع قضایی  باید به راهکار مناسبی برای مشخص شدن میزان مصرف برق در ویلاهایی که خلاف ساخته شده اند برسد.  البته راهکار این موضوع با استفاده از قوانین بودجه سال جاری طرح شده است، یعنی می توان انشعاب را به صورت غیر دائم واگذا کنیم تا حداقل از تضییع حقوق بیت المال جلوگیری شود.
شناسایی 10 هزار مشترک غیر مجاز در غرب مازندران
بابایی  با بیان اینکه سالانه حدود 10 هزار مشترک غیر مجاز در غرب مازندران شناسایی و انشعاب غیر‌مجاز آن ها جمع آوری می شود، گفت: مأموران ما در این زمینه کوتاهی نمی‌کنند اما  به دلیل دسترسی راحت به سیم های برق سراسری این افراد دوباره به صورت غیرمجاز  به شبکه وصل می شوند.
وی سال گذشته را سال سختی برای شرکت برق منطقه عنوان کرد و گفت: در تابستان امسال روزهای بسیار گرمی را داشتیم که حتی  منجر به تعطیلی شد؛ درست در همین ایام  حضور مسافران در استان  شرایط اضطراری ایجاد کرد و ناچار  به اعمال مدیریت بار در برخی روزها شدیم.  البته با وجود تمام  این موارد خاموشی های تابستان بسیار کم بود  و در مواردی نادر آنهم در روزهای خاص اعمال شد. در این مدت تلاش کردیم با ارائه مشوق ها حجم مصرف مشترکان خانگی را کاهش دهیم .  البته مردم هم همکاری مناسبی داشتند  و حدود ۳۰ درصد مشترکان غرب مازندران مشمول پاداش کاهش مصرف نسبت به سال گذشته شدند.
سهم ۵۱ درصدی خوش‌نشینان از اشتراک‌های برق خانگی
این مقام مسئول  با اشاره به سهم ۵۱ درصدی خوش‌نشینان از مجموع اشتراک‌های برق خانگی غرب  استان  افزود:  از آنجایی که این منطقه واحد های صنعتی زیادی ندارد بیشترین سهم مصرف برق مربوط به  زمان حضور موقت این افراد در سکونتگاه‌هایشان  است . همین موضوع سبب شده  سهم خاموشی  دراین مطقه هنگام پیک مصرف بیشترین دردسر را برای  بومیان  ایجاد کند.
 مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران خاطرنشان کرد:   مشکلات این منطقه در حال برطرف شدن است اما باید به این نکته توجه شود که ما هر چه قدر هم میزان تولید را افزایش دهیم باز هم تا الگوی مصرف در شمال به خصوص غرب مازندران  اصلاح نشود همچنان با چالش هایی رو به رو هستیم.

جستجو
آرشیو تاریخی