صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

زندگی راحت با یک دستیار هوشمند همه‌کاره

میترا جلیلی/  دستیارهای صوتی در دنیای فناورانه امروز کمک قابل توجهی به کاربران می‌کنند ولی بیشتر این دستیارهای هوش مصنوعی از جمله «الکسا» یا «سیری»، معمولاً در دستگاه‌های ثابت مانند بلندگوهای هوشمند جای دارند و با دورشدن از آنها نمی‌توانند به شما خدمات مناسبی ارائه دهند.
 اما حالا غول فناوری کره جنوبی(ال‌جی) با هوش مصنوعی جدیدی که به شکل یک روبات چرخدار ارائه داده، مشکل را حل کرده و می‌تواند در گوشه و کنار خانه با کاربران تعامل برقرار کند.
این روبات مجهز به هوش مصنوعی که قرار است به‌زودی در نمایشگاه CES لاس وگاس به طور رسمی معرفی شود، در حال حاضر به عنوان «نماینده هوش مصنوعی خانه هوشمند ال‌جی» شناخته می‌شود.
 روی سر این روبات که شبیه یک سگ کوچک خانگی است، یک هدفون دیده می‌شود و می‌تواند محیط اطراف را از طریق دوربین‌های اپتیکال و حسگرها درک کند. این روبات می‌تواند روی دو چرخ تعادل خود را حفظ ‌کند و به طور مستقل روی سرامیک و فرش‌ها بچرخد.
دوربین‌های به کار رفته در ساخت این روبات کوچک با کمک پلتفرم Robotics RB5 کوالکام، به روبات اجازه می‌دهد تا چهره انسان، حیوانات خانگی و اشیای مختلف را در خانه شناسایی کند. سنسورهای داخلی هم به روبات کمک می‌کنند تا داده‌های محیطی مانند دما، رطوبت و کیفیت هوای داخل ساختمان را کنترل کند. اگر دمای خانه بیش ازحد سرد یا گرم باشد این روبات با کمک سنسورهایش متوجه مشکل شده و واکنش نشان می‌دهد یعنی دمای خانه را تنظیم می‌کند.
علاوه بر این، کاربران می‌توانند روبات را طوری تنظیم کنند که در خانه گشت بزند و درعین حال مراقب حیوانات خانگی باشد. همچنین این روبات اگر متوجه رفت و آمد غیرعادی به خانه شود می‌تواند کاربر را مطلع کند. اگر هم پنجره خانه، باز یا چراغ روشن باشد می‌تواند با تشخیص درست مشکل، یک اعلان به گوشی هوشمند کاربر ارسال کند تا از راه دور مسأله حل شود. همچنین روبات می‌تواند با اتصال خود به یک پریز دیواری «هوشمند»، چراغ‌ها را خاموش کند.
همچنین هنگامی که کاربر به خانه می‌رسد، این روبات برای احوالپرسی دم در می‌آید و با تجزیه و تحلیل صدا و حالات چهره، احساسات کاربر را تشخیص می‌دهد. سپس با توجه به روحیه کاربر، موسیقی پخش می‌کند یا برایش آواز می‌خواند.
این روبات همچنین می‌تواند به شکل سنتی شبیه الکسا مورد استفاده قرار گیرد یعنی با استفاده از تشخیص صدا، فناوری پردازش زبان طبیعی، یک ماژول صوتی مصنوعی و یک بلندگو، می‌تواند با کاربران درباره مواردی مانند اخبار، گزارش‌های آب و هوا و برنامه‌های روزانه گفت‌و‌گو کند.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی