اتصال اردبیل به راهآهن تا پایان سال
اردبیل تا آخر امسال به شبکه ریلی کشور متصل میشود؛ این خط آهن علاوه بر خدمات مسافر، کالا را از جنوب به شمالغربی و کشورهای همجوار بهصورت یکسره منتقل میکند
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی از برنامه افتتاح راهآهن اردبیل با سفر بعدی رئیسجمهور به این استان و تا پایان امسال خبر داد. عملیات اجرایی راهآهن اردبیل -میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ شروع شد. این پروژه تا سال ۱۳۹۶ به کندی پیش میرفت که در آن مقطع با تأمین اعتبار لازم از محل فاینانس بانک ملی اجرای این طرح شتاب گرفت و قرار شد سال 99 به بهرهبرداری برسد ولی تکمیل این طرح طبق برنامه زمانبندی پیش نرفت. با شروع فعالیت دولت سیزدهم تکمیل راهآهن اردبیل- میانه در دستور کار قرار گرفت.
وزیر راه و شهرسازی در نشست بررسی مشکلات اعتباری راهآهن اردبیل – میانه در ایستگاه راهآهن اردبیل اظهار کرد: هزار و 700 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه راهآهن نیاز است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵۰۰ متر لاینینگ و ۴۳ کیلومتر ریلگذاری پروژه باقی مانده است، یادآور شد: راهآهن میانه - اردبیل از پروژههای مهم وزارت راه و شهرسازی و مطالبه مردم استان است و دولت تلاش میکند هر چه سریعتر این پروژه را به اتمام برساند.
بذرپاش خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است که با تأمین اعتبارات از منابع مختلف این پروژه را تا پایان سالجاری به اتمام برسانیم. سفر رئیسجمهور به استان به تکمیل راهآهن منوط شده است، ضروری است با تأمین اعتبارات لازم در موعد مقرر راهآهن تکمیل شود تا سفر رئیسجمهور هم تحقق یابد.
سید حامد عاملی استاندار اردبیل هم در این نشست گفت: پنج سازه ملی در پروژه راهآهن میانه - اردبیل وجود دارد و در حال حاضر نقاط گلوگاهی تمام شده و پروژه به ایستگاه پایانی رسیده است.
عاملی با بیان اینکه تاکنون پنج هزار تن ریل در این پروژه به کار رفته است، خاطرنشان کرد: در راستای تأمین منابع مورد نیاز این پروژه هفته گذشته 200 میلیارد تومان واریز شد و امروز هم از سوی خزانه 100 میلیارد دیگر بین پیمانکاران توزیع میشود.
استاندار اردبیل اظهار کرد: راهآهن علاوه بر خدمات مسافربری، در بخش اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و راهاندازی آن در استان منجر به توجیه اقتصادی، سرمایهگذاریهای بخش خصوصی در استان خواهد شد.
راهآهن به عنوان یکی از زیرساختهای اصلی توسعه هر کشور و استانی به شمار میرود. این نوع از حمل و نقل به واسطه حجم و میزان جابهجایی بار و مسافر، صرفهجویی در مصرف سوخت و زمین مورد نیاز برای احداث آن از بهترین زیرساختهای عمرانی به شمار میرود.
عملیات اجرایی راهآهن میانه - اردبیل در ۱۲ قطعه اجرا شده و تاکنون از ۱۷۵ کیلومتر مسیر راهآهن، عملیات ریلگذاری ۱۵۰ کیلومتر اجرا شده و تکمیل آن منوط به تأمین اعتبارات لازم از محلهای مختلف مشابه فاینانس بانک ملی سالهای گذشته و یا تهاتر نفت است.
از ابتدای دولت سیزدهم این طرح در اولویت قرار گرفت و در کنار فاینانس بانکی 500 میلیارد تومان در سفر رئیسجمهور به این طرح اختصاص یافت. در ۲ سال گذشته پیشرفت فیزیکی راهآهن از ۴۰ درصد به بیش از 90 درصد رسید.
راهآهن اردبیل با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور و تسهیل عبور و مرور مسافران، توسعه استان اردبیل، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و حمل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوبآهن اردبیل از بنادر جنوبی احداث شده است.
وی پیشرفت قطعات مختلف راهآهن اردبیل – میانه را 94 درصد و زیرسازی آن را 95 درصد اعلام کرد و ادامه داد: در چهار قطعه برخی فعالیتها باقی مانده تا ما بتوانیم این پروژه را تا آخر امسال تحویل دهیم.
خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت توسعه و زیرساختهای وزارت راه و شهرسازی نیز به عنوان متولی ساخت راهآهن اردبیل گفت: حجم عملیات خاکی انجام شده 36 میلیون متر مکعب است که تنها 236 هزار متر مکعب آن باقی مانده است.
وی به پیشرفت 98 درصدی ایستگاه اردبیل و 92 درصدی ایستگاه فیروزآباد اشاره کرد و گفت: در مجموع پروژه بعد از گذشت 18 سال تا پایان امسال آماده بهرهبرداری خواهد شد به شرط آنکه تأمین اعتبار مورد نیاز انجام شود.
مدیرعامل شرکت توسعه و زیرساختهای وزارت راه و شهرسازی کل مطالبات پیمانکاران را یکهزار و 700 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: دولت سیزدهم امسال برای توسعه بزرگراهها و راهآهن اردبیل بیش از یک هزار و 900 میلیارد تومان منابع اختصاص داده است. قرار است از محل اسناد خزانه 750 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص یابد که با تأکید وزیر راه و شهرسازی امیدواریم این منابع مالی نیز تزریق شود.
رشد 100 درصدی ترانزیت ایران و آذربایجان
با سفر وزیر راه و شهرسازی به اردبیل همچنین با حضور شاهین مصطفی یف معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان به عنوان رؤسای کمیسیونهای مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان پل جدید مرزی اتومبیلرو روی رودخانه آستاراچای در مرز آستارا افتتاح شد.
وزیر راه و شهرسازی در آیین بهرهبرداری از روگذر موقت پایانه مرزی آستارا اظهار کرد: سیاست دولت سیزدهم توسعه ارتباطی با همسایگان است.
وزیر راه و شهرسازی از ترانزیت حدود یک و نیم میلیون تن کالا بین دو کشور ایران و آذربایجان خبر داد و اضافه کرد: توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان در بخشهای مختلف مورد تأکید دو طرف است.
بذرپاش با بیان اینکه شبکه ترانزیتی کشور تقویت میشود، گفت: احداث پل روگذر موقت پایانه مرزی آستارا بخشی از مشکلات تردد را در این منطقه رفع میکند.
وی با اشاره به اینکه پایانه مرزی آستارا از پایانههای قدیمی گیلان است، افزود: این پایانه گنجایش و ظرفیت پاسخگویی نیازهای امروز را ندارد و احداث زیرساختهای جدید مرزی مورد تأکید است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پل قدیمی آستارا باید مقاومسازی شود، گفت: افزایش ظرفیت پل قدیمی پایانه آستارا در دستور کار قرار دارد.
بذرپاش با بیان اینکه جابهجایی و ترانزیت کالا بین ایران و آذربایجان دو برابر میشود، گفت: رشد ۱۰۰ درصدی ترانزیتی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان دور از دسترس نیست.
پل مرزی اتومبیلرو آستاراچای به طول 89 متر و عرض 30.6 متر با اعتبار 5.8 میلیون یورو در حد فاصل 50 متری ضلع شمالی پل ریلی آستارا توسط طرف آذربایجانی احداث شده است تا کامیونهای خالی از این پل و راه دسترسی موقت به پایانه مرزی موقت آستارا، وارد کشور شوند. کامیونهای پر از پل و پایانه قدیم برای برگشت استفاده میکنند. همچنین محوطه پایانه مرزی موقت آستارا برای حضور کامیونها ایمنسازی شده است. از طرفی در مسیر تردد کامیونها نیز بر سر تقاطع، راهبند نصب شده است.
پایانه مرزی موقت آستارا و راه موقت دسترسی، طبق توافق با جمهوری آذربایجان برای انتقال کامیونهای خالی به پایانه مرزی موقت و انجام رویههای مرزی در محل منتهیالیه پل جدید آستاراچای و نیز ارتقای مجموع عملکرد پایانههای قدیم و جدید به حدود 800 دستگاه کامیون در روز احداث شده است.
برش
ساخت یک میلیون و 930 هزار مسکن نهضت ملی
در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل همچنین عملیات اجرایی ۲۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن در این استان آغاز شد و ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در سراسر کشور از یک میلیون و ۹۳۰ هزار واحد عبور کرد.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص اجرای نهضت ملی مسکن گفت: با دستور رئیسجمهور، نرخ سود تسهیلات مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت که هنوز این سود نرخ تسهیلات برای مردم زیاد است. بنابراین در توافقی که با بانک مرکزی داشتیم در تلاش هستیم تا نرخ سود تسهیلات کاهش یابد.
وی عملکرد نظام بانکی در ۶ ماه گذشته را مناسب ارزیابی کرد و گفت: عملکرد بانکها در ۶ ماه گذشته رشد خوبی داشته اما کافی نیست و باید تقویت شود. طبق قانون نظام بانکی پرداخت تسهیلات به بخش مسکن باید به حد مطلوبی برسد.