صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

فرستاده حقوق بشری سازمان ملل:

کوچ اجباری فلسطینی ها نژادپرستی است

زهره صفاری
خبرنگار

نماینده ویژه سازمان ملل با هشدار درباره وضعیت وخیم انسانی در غزه به اظهارات نامزد زن جمهوری‌خواهان امریکا درباره کوچ اجباری آوارگان فلسطینی به کشورهای حامی حماس انتقاد کرد و این دیدگاه را مصداق بارز نژادپرستی خواند.
نیکی هیلی که همواره مواضع حمایت از صهیونیست‌ها را تکرار کرده است در گفت‌و‌گوی اخیرش با شبکه «ای بی‌سی» آواره کردن فلسطینی‌ها از سرزمین‌های آبا و اجدادی‌شان را با دلایل غیرمنطقی و در چهارچوب حمایت از صهیونیست‌ها مطرح کرد و گفت: «فلسطینی‌ها باید از گذرگاه رفح خارج شده و مصر مسئولیت آنها را بپذیرد. اما چرا نمی‌پذیرد چون آنها هنوز در اینکه چه کسانی تروریست هستند، تردید دارند. فلسطینی‌ها باید به کشورهای حامی حماس مانند قطر، عراق، لبنان و ایران بروند و این کشورها آنها را پذیرش کنند.» وی خاطرنشان کرد: «به جای فشار جهانی بر اسرائیل و به زانو درآوردن آن، چرا با مصر، ترکیه و قطر مذاکره نمی‌شود؟ چرا آنها به کمک فلسطینی‌ها نمی‌آیند؟ پس این مشکل امریکا یا اسرائیل نیست.»
به رغم گذشت چندین روز از این اظهارات اما تبعات این حکم ناعادلانه هیلی برای مردم غزه که بیش از 70 روز است به‌خاطر بمباران‌های بی‌امان صهیونیست‌ها خانه و کاشانه‌شان را از دست داده و هر لحظه مرگ را در یکقدمی خود و عزیزانشان می‌بینند، همچنان در محافل حقوق بشری مورد بحث است و در همین راستا فرانسیس آلبانیس، فرستاده حقوق بشری سازمان ملل به اراضی اشغالی، قوانین حقوق بشری را به هیلی یادآوری کرد و انتقاد خود به اظهارات نامزد زن جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 را در پستی در شبکه ایکس این‌گونه بیان کرد: «در چهارچوب قوانین بین‌المللی زمانی که کوچ اجباری به دلیل حملات گسترده به غیرنظامیان انجام شود، جرم علیه بشریت رخ داده است. بنابراین اظهارات نیکی هیلی درباره کوچ دادن فلسطینیان به مصر، با هیچ ادله‌ای جز نژادپرستی آشکار قابل توجیه نیست.»
هیلی که در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان در نظرسنجی برخی ایالت‌ها با 4 درصد اختلاف، به سایه دونالد ترامپ رسیده است، به خاطر سخنرانی‌ها درباره تاریخ امریکا نیز مورد نقد داخلی قرار گرفته است. اما او که هنوز نسبت به شکست دادن ترامپ تردید دارد، برای جلب نظر حامیان ترامپ، با وجود پرونده‌های کیفری رئیس جمهور سابق، جانب احتیاط را رعایت کرده و نه تنها گفته که «در صورت ورود به کاخ سفید، او را مورد عفو قرار می‌دهد» که حتی حاضر نشد به گمانه زنی‌ها درباره تصدی معاونت ترامپ در دور بعدی ریاست جمهوری احتمالی او، پاسخ بدهد.
 
آوارگی و بیماری فراگیر در غزه
اما حمله نیکی هیلی به آوارگان غزه و نادیده گرفتن جنایات صهیونیست‌ها از سوی حامیان غربی، در حالی صورت گرفته که با افزایش بمباران نواحی شمالی و مرکزی غزه، شمار آوارگان به نواحی جنوبی این باریکه بشدت افزایش داشته است و کمبود مواد غذایی و بهداشتی بیش از پیش برای فلسطینیان احساس می‌شود. در این شرایط سازمان‌های حقوق بشری و نمایندگان سازمان ملل با هشدار درباره این بحران، خواستار آتش بس فوری و افزایش کمک‌های بشردوستانه از مرزهای تحت محاصره شده‌اند.
فاکس نیوز براساس آخرین گزارش‌های سازمان ملل نوشت؛ در بمباران‌های دو ماهه اخیر حدود 85 درصد جمعیت 2.3 میلیون نفری غزه آواره و در پناهگاه‌ها اسکان شده‌اند. اما در نبود آب و غذا برای تأمین مایحتاج اولیه‌شان همچنان نیازمند کمک‌های خارجی هستند. فلیپه لازارینی، رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل معتقد است: «یک چهارم جمعیت غزه با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند چراکه تعداد اندکی از کامیون‌های حامل غذا، دارو، سوخت و... وارد غزه می‌شوند و آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد روزانه کمتر از 100 کامیون اجازه ورود پیدا می‌کنند.»
در همین حال به گزارش الجزیره، فقدان امکانات اولیه بهداشتی، سبب شیوع گسترده بیماری‌ها در این باریکه شده است. بنا بر اعلام مرکز همکاری‌های بشردوستانه سازمان ملل حدود 180 هزار نفر مبتلا به بیماری‌های تنفسی و عفونی شناسایی شده‌اند که بیش از 136 نفر آنها دچار اسهال نیز شده‌اند. دست کم 55 هزار و 400 نفر گال(نوعی بیماری پوستی با خارش شدید) گرفته‌اند و 5330 مورد ابتلا به آبله مرغان نیز ثبت شده است. این در شرایطی است که تنها 13 بیمارستان از 36 مرکز درمانی غزه تا حدودی خدمات‌رسانی دارند که تنها 9 تای آنها در نواحی جنوبی است.
به نوشته سایت «آور»، در این شرایط بحرانی یونیسف نیز وارد عمل شده و برای کاهش تلفات بیماری‌ها بویژه در کودکان، بیش از 600 هزار دوز واکسن برای فلسطینیان ارسال کرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی