صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

خبر در خبر

ایرنا

علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست دستور داد با توجه به کم بارشی‌های امسال، مطالعه دقیقی پیرامون تغییرات اقلیمی و کم‌ بارشی انجام شود. پیرو حساسیت افکار عمومی در زمینه تغییرات اقلیمی و کم بارشی امسال همچنین با توجه به نیاز جدی به فعالیت پژوهشی و بررسی‌های تخصصی در این حوزه، علی سلاجقه از معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست که دارای سوابق گسترده در حوزه هواشناسی است، خواست تا با همکاری مرکز ملی تغییر اقلیم و پژوهشکده محیط زیست در مطالعه‌ای جامع و تخصصی علل کم بارشی‌های امسال را بررسی کند. با توجه به تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های جمعی در روزهای اخیر و مطابق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌های مناسب در پاییز امسال و عدم تحقق این موضوع، معاونت محیط زیست دریایی موظف شد تا این مسأله را با دقت و حساسیت بالای علمی بررسی کند. نتایج این تحقیق بعد از بررسی برای تنویر افکار عمومی به اطلاع رسانه‌ها و مردم خواهد رسید.

 

میراث آریا

 محمود طغرایی، رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: اثر تاریخی و فرهنگی باغ‌ ملی شهر تربت حیدریه به شماره ۳۳۹۶۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. این باغ ملی در زمینی به مساحت بیش از ۴ هکتار، با فرم هندسی نامنظم و هماهنگ با ساختار شیب تپه‌ای که در گذشته گورستان قدیمی شهر تربت حیدریه بوده، طراحی و ساخته شد و در روز درختکاری در سال ۱۳۱۷ شمسی با کاشت نهال‌های مختلف و با مشارکت همه مردم و از جمله دانش‌آموزان افتتاح شد.
 

 

ایسنا

 داریوش گلعلیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه پسماندسوزی عامل اصلی آلودگی هوا نیست؛ بلکه تشدیدکننده آلودگی هوا در کلانشهرها است، افزود: متأسفانه در اطراف کلانشهرها بویژه تهران شاهد اقداماتی همچون پسماندسوزی هستیم. این پسماندها، گازهای آلاینده‌ای منتشر می‌کنند که می‌تواند عاملی برای تشدید آلودگی هوا باشد. بر اساس بند ۲۰ قانون هوای پاک، انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان‌های تعیین شده توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها یا سوزاندن آنها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است.

 

مهر

حسین آخوندی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رفسنجان گفت: طرح «یک ساعت با محیطبان» در مدرسه شهید رئیسی مقدم شهرستان رفسنجان اجرا شد. این طرح به منظور ارتقای سطح آگاهی‌های محیط زیستی دانش‌آموزان برگزار شد. فعالیت‌های توسعه‌ای دوستدار زمین، سلامت کره زمین و محیط آن را تضمین می‌کند.
 

 

میراث آریا

بهزاد حجابی فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از انهدام باند حفاران غیرمجاز در تپه باستانی روستای باش‌قلعه و قیزقلعه ارومیه طی یک عملیات منسجم خبر داد و گفت: پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر انجام حفاری غیرمجاز، این موضوع به‌صورت نامحسوس و شبانه‌روزی در دستور کار و رصد قرار گرفت. بعد از چند روز کارهای اطلاعاتی طی دو عملیات ضربتی حفاران غیرمجاز حین تحصیل آثار تاریخی و فرهنگی دستگیر شدند.
 

 

میراث آریا

  بر اساس «بارومتر جهانی گردشگری» که توسط سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد منتشر شده است، پاکستان در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ «مقصد با بهترین عملکرد» از نظر گردشگری بوده است. گردشگری پاکستان در سال ۲۰۲۳ به میزان قابل توجهی (۹۲ درصد) بهبود یافت، زیرا این کشور افزایش ۱۱۵ درصدی ورود گردشگران خارجی را نسبت به سال قبل تجربه کرد.

 

 

ایرنا

 قاچاق چوب «تاغ» عرصه‌های شهرستان مرزی سرخس، طرح‌های بیابان‌زدایی و مقابله با شن‌های روان را ابتر گذاشته است. شهرستان سرخس به‌دلیل داشتن گذرگاه مرزی ریلی و جاده‌ای با ترکمنستان و وجود پالایشگاه و ذخایر سرشار گاز «خانگیران» از موقعیت ویژه اقتصادی در خراسان رضوی و حتی شمال‌شرق کشور برخوردار است و از این ناحیه ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای فعالیت‌های تجاری، ترانزیتی و رشد اقتصادی ساکنان این منطقه فراهم شده است.

 

میراث آریا

 سردار حسن مهری، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور گفت: در راستای جلب اعتماد عمومی و فرهنگسازی در زمینه حفاظت بهینه اموال تاریخی و فرهنگی با همکاری معتمدان محلی در استان کرمان (شهرستان‌های جیرفت، کهنوج و قلعه گنج)، 281 قلم شیء تاریخی و فرهنگی شامل ظروف پایه‌دار، کاسه، گلدان، پیاله، خمره و … به یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمان اهدا شد که اصالت و قدمت آنها به دوره پیش از تاریخ تخمین زده شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی