صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

مدیرکل حفاظت محیط‌‌زیست مازندران مازوت‌سوزی را یک دستورالعمل ملی دانست

مازوت سوزی با مجوز قانونی

زیست‌بوم-مازوت در نیروگاه اراک می‌سوزد. کیفیت مازوت مصرفی در نیروگاه برق نکا پایین است. مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی تبریز هم باعث آلودگی این کلانشهر شده است.
عطاالله کاویان، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران به ایرنا می‌گوید: مصرف سوخت مازوت یک دستورالعمل ملی است و همه استان‌ها به ناچار این سوخت را می‌سوزانند. وی کیفیت مازوت مصرفی در نیروگاه برق نکا را بسیار پایین ارزیابی کرد و افزود: باتوجه به اثرات مخرب ناشی از مصرف مازوت، گسترش آلودگی هوا از شهرستان نکا تا محمودآباد نگران‌کننده شده است.
کاویان با تکیه بر مطالعه ارزیابی مازوت‌سوزی نیروگاه نکا، آلودگی هوا در مناطقی از مرکز و غرب مازندران را بسیار جدی دانست و تصریح کرد: طبق آمار، روزهای پر خطر و آلودگی هوای استان در حال افزایش است. سه ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرستان‌های نکا، چالوس و آمل وجود دارد. اکنون علاوه‌بر اثبات تأثیر منفی کیفیت مازوت‌سوزی در نکا و آلودگی هوا در منطقه، ریزگردهای ناشی از فعالیت‌های معدنی در محور هراز و سوادکوه به چالش دیگر آب و هوایی استان تبدیل شده است.
شهنام اشتری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی نیز با تأیید مازوت‌سوزی در نیروگاه حرارتی تبریز و اثبات آن از طریق پایش ایستگاه‌های سنجش کیفی هوای این شهر در گفت‌و‌گو با ایرنا اعلام کرد: سوخت مازوت در آلودگی هوای کلانشهر تبریز تأثیر بسزایی دارد.
اشتری نیز فرا رسیدن فصل سرما و استفاده روز‌افزون گاز در مصارف خانگی را باعث کمبودهایی در این زمینه دانست و افزود: همه‌ساله نیروگاه‌های حرارتی به ناچار به سمت استفاده از سوخت مازوت سوق می‌یابند که امیدواریم مدیران نیروگاه حرارتی تبریز با اتخاذ تمهیدات لازم، هر چه سریع‌تر نسبت به تغییر سوخت اقدام کرده و مانع بروز آلودگی‌های محیطی در این کلانشهر شوند.
مجید قنبری، سرپرست دادستان عمومی و انقلاب هم مازوت‌سوزی را مهم‌ترین دغدغه مردم کلانشهر اراک دانست و گفت: از ۱۴ آبان‌ماه تحت فشار بوده‌اند که اجازه شروع مازوت‌سوزی به نیروگاه اراک را بدهند.
او روز دوشنبه در نشست بررسی ابعاد حقوقی موضوع مازوت‌سوزی اراک، حذف مازوت‌سوزی نیروگاه شازند را خواسته بحق مردم و مسئولان این شهر خواند. قنبری بااشاره به مصادیق سه‌گانه مصوبه شورای امنیت ملی بر «اولویت سوخت مازوت در شهرهای شمالی، استفاده از سوخت مازوت در خارج از شهرها و عدم بهره‌گیری از آن در مراکز پرجمعیت» تأکید کرد: جمعیت زیادی در اطراف نیروگاه شازند ساکن هستند و این روند بر خلاف مصوبه شورای امنیت ملی است.
جستجو
آرشیو تاریخی