صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و شش - ۰۹ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و شش - ۰۹ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۴

آتش در اردوگاه‌ها

ادامه از صفحه 3

پیشنهاد مصر برای آتش بس در غزه شامل یک طرح سه مرحله‌ای است. مرحله اول آن آتش بس انسانی به مدت ۱۰ روز است که طی آن حماس تمام اسرای غیرنظامی صهیونیست را در ازای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد خواهد کرد. مرحله دوم شامل آزادی تمام سربازان زن اسیر در غزه در ازای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی است. مرحله سوم شامل مذاکره به مدت یک ماه درباره آزادی تمام سربازان صهیونیست در غزه در ازای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی است. مصطفی بکری، عضو پارلمان مصر در مصاحبه با خبرگزاری جهان عرب گفت: «پیشنهاد مصر درباره پایان جنگ غزه اصلاح شده است و بند تشکیل دولت تکنوکرات در غزه بعد از جنگ بنا به تمایل تشکیلات خودگردان فلسطین از آن حذف شده است. این پیشنهاد شامل تشکیل دولت تکنوکرات فلسطین بود که اداره امور در غزه را بعد از جنگ بر عهده داشت اما تشکیلات خودگردان فلسطین به این پیشنهاد اعتراض کرد. زیرا تأکید دارد که رهبری فلسطین مسئول تعیین دولت است.» ابو الغزلان درباره موضع جنبش جهاد نسبت به پیشنهاد مصر گفت: «ما از هرگونه تلاشی برای توقف جنگ علیه ملت‌مان استقبال می‌کنیم اما نمی‌خواهیم به صورت یکجانبه به پیشنهاد مصر پاسخ بدهیم. ما خواهان یک پاسخ فلسطینی یا دست کم پاسخی از بیشتر گروه‌های فلسطینی در یک سند مشترک نسبت به پیشنهاد مصر هستیم.»

ادعای نتانیاهو درباره مذاکره برای آزادی اسرا
بنیامین نتانیاهو با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن همه اسیران تلاش می‌کند، افزود که قطر و مصر دو پیشنهاد جداگانه برای پیشبرد این موضوع ارائه کرده‌اند. به گزارش رسانه‌های عبری زبان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان دیدار با خانواده اسیران در تل‌آویو این ادعا را مطرح کرد.
این نشست که با حضور سرتیپ گال هیرش، هماهنگ کننده امور گروگان‌ها و مفقودین و تزاخی هانگبی، مدیر شورای امنیت داخلی برگزار شد، قبل از جلسه کابینه جنگ اسرائیل بود که به بحث درباره پیشنهاد جدید قطر اختصاص داشت. به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، پیشنهاد جدید قطر که بر توافقی جزئی تمرکز دارد شامل آزادی ۴۰ گروگان در ازای «آزادی سخاوتمندانه» اسرای فلسطینی از سوی اسرائیل و آتش‌بس دوهفته‌ای است. مصر روز پنجشنبه اعلام کرد که یک پیشنهاد برای پایان دادن به جنگ ارائه کرده است که شامل سه مرحله است که با آتش‌بس پایان می‌یابد. قاهره افزود که منتظر پاسخ طرف‌های مربوطه است.
همزمان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه روز پنجشنبه کابینه جنگ از بحث درباره روز بعد از جنگ غزه خودداری کرد. بنیامین نتانیاهو در آخرین لحظه تصمیم گرفت در نشست پنجشنبه شب کابینه جنگ، موضوع روز بعد از جنگ غزه (تصمیم‌گیری درباره نحوه اداره غزه) را مطرح نکند. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، لغو بحث پساجنگ در کابینه جنگ توسط نتانیاهو و به دلیل فشار شرکای ائتلافی او صورت گرفت. رسانه‌های صهیونیستی روز پنجشنبه خبر دادند، نتانیاهو در جلسه کابینه جنگ از بحث و گفت‌‎وگو در مورد مرحله بعدی جنگ خودداری کرده و آن را به تاریخی نامعلوم موکول کرده است.
در همین رابطه، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از اختلافات گسترده بین اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به خاطر جنگ در غزه و اعتراض برخی اعضا به عدم کسب هیچ‌گونه دستاوردی در این جنگ پرده برداشت.
 
سفر هیأت حماس به مصر
هیأتی از حماس برای بررسی پیشنهاد مصر جهت آتش‌بس در غزه به قاهره می‌رود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع نزدیک به حماس می‌گویند طرح سه مرحله‌ای مصر شامل آتش‌بس تجدیدپذیر، تبادل مرحله به مرحله اسرا و در نهایت یک آتش‌بس برای پایان دادن به حملات کور رژیم صهیونیستی علیه غزه است.
این طرح همچنین شامل تشکیل یک «دولت تکنوکرات» پس از گفت‌وگوها میان «تمام گروه‌های فلسطینی» است که مسئولیت آن، حکومت و بازسازی غزه پس از جنگ خواهد بود. خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش داده بود که جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین پیشنهاد مصر را رد کرده‌اند. یک مقام حماس روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «فردا یک هیأت بلندپایه از دفتر سیاسی حماس به قاهره سفر می‌کند تا با مقام‌های مصری دیدار و پاسخ گروه‌های فلسطینی از جمله ملاحظات درباره این طرح را ارائه کند». این مقام حماس می‌گوید این ملاحظات درباره «چگونگی تبادل اسرا، شمار اسرای فلسطینی که باید آزاد شوند و همچنین تضمین‌هایی برای عقب‌نشینی کامل اسرائیل از غزه است.» در توافق پیشین میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی که با میانجیگری قطر و مصر حاصل شد، علاوه بر آتش‌بس هفت روزه، ۲۴۰ اسیر فلسطینی در ازای ۸۰ اسیر اسرائیلی آزاد شدند.
از سوی دیگر شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه جزئیات پیشنهاد آتش‌بس جدید در نوار غزه را فاش و اشاره کرد که این پیشنهاد از سوی تل‌آویو و واشنگتن ارائه شده است. این شبکه عبری‌زبان در این باره گزارش داد: بر اساس پیشنهاد اسرائیلی-امریکایی، اسرائیل در مرحله اول از مناطق پرجمعیت عقب‌نشینی می‌کند و هم‌زمان تجهیزات پزشکی بیشتری وارد نوار غزه می‌شود. این شبکه همچنین اعلام کرد: در مرحله دوم، حماس زنان اسیر و اجساد سربازان اسرائیل را تحویل می‌دهد و پس از آن ارتش اسرائیل برای گام‌های جدید در نوار غزه آماده می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی