صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و شش - ۰۹ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و شش - ۰۹ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

رئیس مرکز ملی اقلیم وجود گاز متان در دریاچه ارومیه را رد کرد

تغییر مسیر ابرها فراتر از قدرت انسان است

زیست بوم- بیش از یک دهه است که هر بار ایران وارد خشکسالی شده و پاییز و زمستانش نباریده دو موضوع روی خط خبری آمده است؛ بارورسازی ابرها و دزدیده شدن ابرهای باران‌زا. وضعیت دریاچه ارومیه هم باعث شده تا سهمی در این اظهارات مبهم داشته باشد. چند روزی است که برخی هم مدعی وجود گاز متان در دریاچه ارومیه و تأثیر منفی روی ابرها شده‌اند. عقیم‌سازی و دستبرد به ابرها را احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در گفت‌و‌گو با ایسنا رد می‌کند. مدیر گروه محیط زیست پژوهشکده دریاچه ارومیه هم در گفت‌و‌گو با فارس وضعیت حال حاضر ارومیه را نتیجه دخالت‌های انسانی و تغییر اقلیم می‌داند و تأکید می‌کند نباید این شرایط را به موضوعات مبهم و اثبات نشده نسبت داد.
بهزاد حصاری می‌گوید: بحث تولید گاز متان در سطح زیاد در جنگل‌های یخ‌زده سیبری مطرح است که به‌خاطر تغییر اقلیم پس از ذوب و آزاد شدن این اراضی، گاز متان ذخیره شده آزاد می‌شود. لذا این قضیه در مورد دریاچه ارومیه صادق نیست.
او کاهش بارش در کل استان آذربایجان‌غربی و استان‌های را شاهد می‌گیرد و می‌گوید: اگر دلیل عدم بارش روی پهنه دریاچه ارومیه گاز متان و بازتابش رنگ سفید نمک است، چرا در مناطق دیگر استان شاهد کاهش بارش‌ها هستیم؟
این کارشناس، مقایسه میزان بارش‌ها در ترکیه و استان آذربایجان‌غربی را اشتباه می‌داند و می‌گوید: از لحاظ هیدروکلیمایی میزان بارش در کشور ترکیه به دلیل مجاورت این کشور با پهنه‌های آبی بزرگ مدیترانه و دریای سیاه و سایر عوامل دیگر از کشور ما بیشتر است.
حصاری با اشاره به برخی مطالب مطرح شده در فضای مجازی نظیر پدیده هارپ و تصور معجزه گونه از بارورسازی ابرها، می‌گوید: از نظر علمی پدیده هارپ هیچ سندیتی نداشته و قدرت بشری تا امروز قادر نبوده تغییرات عمده در اقلیم یک منطقه ایجاد کند‌؛ در مورد موضوع بارورسازی ابرها نیز اگر این کار به صورت اصولی و درست انجام پذیرد در بهترین حالت ۵ الی ۱۰ درصد می‌تواند روی بارش‌ها تأثیر بگذارد که آن‌هم منبع پایداری برای تولید آب محسوب نمی‌شود و همیشه از این روش به‌عنوان روش نامطمئن برای تولید آب یاد می‌گردد.
بارش‌ها در ترکیه 3برابر ایران
احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با تأکید بر اینکه امکان تغییر انرژی سامانه‌های بارشی توسط انسان وجود ندارد، می‌گوید: اخبار منتشر شده درباره عقیم‌سازی سیستم‌های بارشی و تغییر مسیر آنها به کشورهای دیگر شایعه است و از نظر هواشناسی صحت ندارد.
وظیفه می‌گوید: میانگین بارش‌های بلندمدت ترکیه حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیمتر است اما میزان میانگین بارندگی‌های بلندمدت ایران به حدود ۲۰۰ میلیمتر رسیده است. بنابراین می‌توان گفت که بارش‌های کشور ترکیه به‌طور کلی بین ۲.۵ تا ۳ برابر از ایران بیشتر است.  وظیفه عقیم‌سازی سیستم‌های بارشی و یا انتقال آنها به مناطق دیگر را شایعه می‌داند و می‌گوید: سیستم‌های جوی بسیار پرانرژی هستند و قدرت بالایی دارند و بشر توانمندی تأثیرگذاری بر این سامانه‌های جوی را ندارد.
باروری ابرها و نزول جیوه
بایگانی رسانه‌ها نشان می‌دهد که سال‌ها پیش بارورسازی ابرها توسط شرکت هواپیمایی آزادگان در یزد اجرایی و عملیاتی شد اما چون توجیه اقتصادی نداشت ادامه نیافت. برای اجرای این پروژه، 2 فروند هواپیما هم از روسیه خریداری شد اما به‌ دلیل اجرایی نشدن طرح، زمین‌گیر شدند. موضوع دیگری هم وجود داشت. طرح اثرات سوء هم بر محیط‌ زیست داشت و ترکیبات جیوه را وارد خاک منطقه می‌کرد. این طرح باعث می‌شد، سموم هوا گرفته شود و در خاک نفوذ یابد. علاوه بر آن ابرها حرکت می‌کردند و در جایی دیگر می‌باریدند.

جستجو
آرشیو تاریخی