رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه نشست هیأت دولت:

قانون مالیات طلا تغییر نکرده است

 
روز گذشته در پایان جلسه هیأت وزیران وقتی اعضای دولت به میان خبرنگاران آمدند، پرسش‌های بسیاری بود که با آنان در‌میان گذاشته شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه به سؤالی درباره دغدغه صنف طلافروشان پاسخ داد. رئیس سازمان انرژی اتمی به ادعاهای جدید آژانس پاسخ گفت و معاون علمی رئیس‌جمهور از یک دستاورد مهم علمی و بهداشتی برای کشور رونمایی کرد. گزارش این رویداد را می‌خوانید.
 
طلا مشمول مالیات نمی شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره مالیات خرید و فروش طلا گفت: اتفاق جدیدی رخ نداده و قانون ارزش افزوده درباره خرید و فروش طلا مصوب سال ۱۴۰۰ تغییری نکرده است. داوود منظور افزود: طلا مشمول مالیات نمی‌شود بلکه اجرت ساخت طلا مشمول مالیات ارزش افزوده می‌شود. وی از به‌روزرسانی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان خبر داد و با بیان اینکه ممکن است بر اساس آزمون وسع یارانه‌‌بگیران، افراد بین دهک‌های درآمدی جابه‌جا شوند، اعلام کرد: در دولت اراده‌ای برای کاهش تعداد یارانه‌بگیران وجود ندارد. ما منابع را پیش‌بینی کردیم اما طبیعی است بر اساس اطلاعات جدید پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، افرادی که قبلاً جزو یارانه‌بگیران بودند با اطلاعات جدید جزو یارانه‌بگیران نباشند. منظور درباره تأمین ارز واردات خودرو هم اظهار کرد: برای پیش‌بینی‌ دقیق باید تعداد واردات خودرو و میزان ارز تخصیصی سنجیده شود. برای اینکه دچار کسری بودجه نشویم باید دقت پیش‌بینی‌ها را بالا برد. رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده برای تأمین منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با هدف ایجاد منابع پایدار برای سال‌های آینده گفت: حداقل ۴۰ درصد اقتصاد از مالیات ارزش افزوده معاف است و افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده ۶ دهم درصد تورم را افزایش می‌دهد.
 
بذرپاش: تبدیل سیستان و بلوچستان به کارگاه عمرانی
وزیر راه‌وشهرسازی هم با اشاره به پروژه‌های متعدد بندری، ریلی و راه که در بخش‌های مختلف سیستان و بلوچستان در حال انجام است، از تبدیل شدن این استان به کارگاه عمرانی خبر داد. مهرداد بذرپاش با بیان اینکه ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی در استان به بهره‌برداری رسیده یا در حال اجراست، گفت: شاهد عملیات اجرایی قرارداد بین بخش خصوصی با بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودیم و در همین رابطه نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری رسیده یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است. وزیر راه‌و‌شهرسازی اعلام کرد: راه‌آهن زاهدان به چابهار تا اواخر سال آینده به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد. وی در حوزه ترانزیتی نیز اعلام کرد که در چند روز آینده محور دوم ترانزیتی اصلی کشور در حوزه آستارا به جمهوری آذربایجان به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
دهقانی‌فیروزآبادی: دستیابی ایران به دانش فنی واکسن ذات‌الریه
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور نیز از دسترسی ایران به دانش فنی واکسن ذات‌الریه (پنوموکوک) خبر داد که ۱۳ سویه باکتری را از بین می‌برد. روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی این دستاورد را نتیجه تلاش یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی دانست و افزود: اسناد و مدارک این دانش به سازمان غذا و دارو ارائه شده است و امیدواریم دهه مبارک فجر مطالعات بالینی این واکسن آغاز شود و از سال آینده متولدین کشور با این واکسن با قیمت بسیار ارزان واکسینه شوند.
 
کیومرث هاشمی: ساخت ورزشگاه جدید تا پایان دولت
وزیر ورزش و جوانان هم ساخت مجموعه جدید فرهنگی-‌ورزشی در تهران را یکی از پروژه‌های بزرگ و بی‌سابقه در تاریخ ورزش کشور برشمرد که در صورت اتمام، همه رشته‌های ورزشی می‌توانند برای مسابقات بین‌المللی خود از آن استفاده کنند. کیومرث هاشمی با بیان اینکه تلاش داریم فاز اول پروژه قبل از پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد، درباره شرکت چینی سازنده آن گفت: شرکت IPPR چین بیش از ۸۰ پروژه ورزشی دنیا از جمله پروژه‌های ورزشی المپیک و ورزشگاه جام جهانی را ساخته است، اما یکی از شرط‌های ما این است که از ظرفیت تمام پیمانکاران داخلی و همچنین از ظرفیت نیروی انسانی داخلی استفاده شود.
 
زارع‌‌پور: افزایش 100 درصدی تعرفه اینترنت ممنوع
همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه این وزارتخانه به دنبال سود اپراتور نیست، بلکه مهم افزایش کیفیت خدمات است، اظهار کرد: اگرچه از سال ۹۶ تعرفه‌های اینترنت دست نخورده اما سازمان تنظیم مقررات شروطی را برای افزایش قیمت مشخص کرده است. به گفته عیسی زارع‌پور، هنوز در این‌باره تصمیمی گرفته نشده است اما قطعاً افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه را نمی‌پذیریم. وی اظهار کرد: در بازنگری پیش‌رو، اپراتورها را مکلف به فراهم کردن بسته‌های اینترنتی متنوع‌تری می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی