صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و پنج - ۰۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و پنج - ۰۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبــار

ترکیه مدعی انهدام مواضع پ.ک.ک در سوریه شد
سازمان اطلاعات ترکیه (میت) از انهدام 50 موضع متعلق به حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در عین‌العرب، قامشلی و عامودا در شمال‌شرق سوریه خبر داد. به گزارش آناتولی، بنا به اعلام منابع امنیتی، تأسیسات مربوط به تولید لوازم مورد نیاز این گروه (پ.ک.ک) از قبیل پوشاک و اسلحه از جمله اهداف منهدم شده بودند.
اداره خودمختار شمال و شرق سوریه اعلام کرد که نیروهای ترکیه طی روز دوشنبه ۴۰ حمله انجام دادند که هفت مورد آن با هواپیماهای جنگی و ۳۳ مورد با هواپیماهای بدون سرنشین بوده که خسارات مادی قابل‌توجهی برجای گذاشته است و 8 غیرنظامی کشته و ۱۸ نفر در قامشلی، عامودا و کوبانی زخمی شده‌اند. روز گذشته نیز سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) اعلام کرد که طی عملیاتی در شمال عراق، «مهمت شفا آکمان» یکی از سرکردگان پ.ک.ک را از پای درآورده است.

تداوم تحریم‌های سئول علیه همسایه شمالی
وزارت خارجه کره‌جنوبی چهارشنبه اعلام کرد که 8 نفر را به دلیل ارتباط با توسعه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای و حملات سایبری کره‌شمالی تحریم کرده است.
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: این 8 نفر از طریق فعالیت‌های سایبری غیرقانونی یا سرقت فناوری و خرید کالاهای تحریم ‌شده مانند سلاح، به سودرسانی به رژیم کره‌شمالی و تأمین مالی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور کمک کرده‌اند.
این تحریم‌ها در شرایطی وضع شده‌اند که کره‌شمالی اخیراً یک ماهواره شناسایی و یک موشک بالستیک قاره‌پیما را با موفقیت پرتاب کرده است. این موفقیت‌ها با واکنش امریکا، کره‌جنوبی و ژاپن مواجه شد.
کره‌جنوبی از اکتبر ۲۰۲۲ تاکنون ۸۳ فرد و ۵۳ نهاد مرتبط با برنامه‌های تسلیحاتی کره‌شمالی را تحریم کرده است.

بازگشت رسمی نواز شریف به میدان سیاست
نواز شریف، رئیس حزب «نواز»، مانند ادوار قبل از حوزه انتخاباتی لاهور اقدام به ثبت‌نام در انتخابات کرد و ثبت‌نام او پذیرفته شد. به گزارش دویچه وله آلمان، حزب نواز شریف، نخست‌وزیر اسبق پاکستان، روز چهارشنبه اعلام کرد که برای چهارمین‌بار برای کسب قدرت تلاش خواهد کرد. به گفته این منابع، پس از تأیید اوراق و اسناد نامزدی نواز شریف، وی اکنون واجد شرایط شرکت در انتخابات است.
این در حالی است که نواز شریف توسط دادگاه عالی پاکستان برای همیشه از حضور در میادین سیاسی رد صلاحیت شده و در پرونده‌های مالی اتهام وی اثبات شده است. پس از برکناری عمران خان و روی کار آمدن شهباز شریف برادر نواز شریف، او از تمامی اتهامات تبرئه شد.

جستجو
آرشیو تاریخی