صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و پنج - ۰۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و پنج - ۰۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

قضاتی که ترامپ را رد صلاحیت کردند، تهدید به مرگ شدند

آغاز پرآشوب کارزار 2024

زهره صفاری
خبرنگار


قضات عالی دادگاه کلرادو که یک هفته قبل رئیس جمهور سابق را به دلیل نقش او در آشوب 6 ژانویه 2021  در این ایالت رد صلاحیت کرده بودند، با سیلی از پیام‌های تهدیدآمیز در فضای مجازی به هراس افتاده‌اند. اوضاع به قدری بغرنج شده که اف‌بی‌آی کارگروه ویژه‌ای برای رسیدگی به این مسأله تشکیل داده و علاوه بر گشتزنی‌های بیشتر در اطراف خانه‌های قضات، در راستای تأمین امنیت آنها، نظارت‌های خود را نیز در فضای حقیقی و مجازی چند برابر کرده است.
اما فارغ از ظاهر رعب‌انگیز این اتفاق، آنچه مقامات امریکایی را نگران‌تر کرده، خشونت کنترل نشده‌ای است که خیلی زودتر از دوئل‌های انتخاباتی 2024، سربرآورده و می‌تواند ماه‌های مانده تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا را حتی به کابوسی ترسناک برای سران سیاسی و قضایی واشنگتن بدل کند.
به گزارش رویترز، پلیس دنوور دو شب پس از صدور این حکم غیرقطعی دادگاه عالی کلرادو، با تماس جعلی فرد ناشناسی درباره تهدید جانی یکی از 4 قاضی دخیل در این رأی، به خانه او اعزام شد. اما بررسی‌های بعدی نشان داد هیچ تهدیدی وجود ندارد و این تماس در واقع هشداری برای قاضی مربوطه بوده است.
این در حالی است که یک استراتژیست جمهوریخواهان می‌گوید هرگونه فرجام‌خواهی حکم رد صلاحیت قضات کلرادو در دادگاه عالی امریکا، با تقویت فرضیه قربانی شدن ترامپ در یک پروسه حزبی قضایی، واکنش سیاستمداران محافظه‌کار را نیز برمی‌انگیزد؛ شرایطی که بدون شک سبب بروز خشونت بیشتر در امریکا خواهد شد.
 
موج خشونت علیه قضات
در برهه فعلی آنچه بازی خشونت‌آمیز مخالفان رد صلاحیت دونالد ترامپ را برای 4 قاضی دخیل در این حکم ترسناک‌تر کرده، انتشار مشخصات، آدرس، شماره تماس و ایمیل‌های آنها به صورت علنی در فضای مجازی است. به نوشته آکسیوس، در یکی از همین پست‌ها یکی از کاربران وب سایت حامیان افراطی دونالد ترامپ با این جمله که «همه این موش‌های دزد باید به دار آویخته شوند»، دیگران را نیز برای این کار فراخوانده بود. سخنگوی اف‌بی‌آی با تأیید بر عملکرد کارگروه ویژه این سازمان برای رسیدگی به این پرونده گفت: «اف‌بی‌آی از شرایط کاملاً آگاه است و با تمامی پلیس‌های محلی در ارتباط است. تحقیقات درباره هرگونه تهدید یا خشونت افکنی از سوی افراط‌گرایان با جدیت پیگیری خواهد شد.»
به نوشته ایندیپندنت، جک اسمیت، بازپرس ویژه پرونده ترامپ در فلوریدا، این روند را الگوی فعال دونالد ترامپ عنوان کرده است. او معتقد است نگاهی به گذشته نیز نشان می‌دهد که دونالد ترامپ افراد را با تهدید، خشونت و حتی تحقیر هدف قرار داده است. مقامات قضایی نیویورک معتقدند این بار اما تهدید بسیار جدی و ملموس است و تمامی شرایط نشان می‌دهد که نمی‌توان این پیام‌های تهدیدآمیز را یک فرض محال یا شایعه دانست. گفته می‌شود در ماه آگوست، یک زن به خاطر تهدید قاضی تانیا چاتکان، ناظر انتخابات 2020 به مرگ بازداشت شده بود. او در پیام تهدید خود نوشته بود: «اگر ترامپ در 2024 انتخاب نشود، ما، تو را می‌کشیم. پس احتیاط کن... خودت، خانواده‌ات در همه جا در تیررس هستید.»
بازدارندگی به سبک ترامپ
تهدید علیه قضات کلرادو که موج خشونت‌های آنلاین را بالا برده است آخرین تلاش تهدیدآمیز علیه دادستانی و قضات امریکایی است که در این سال‌ها علیه رئیس جمهور سابق اقدامی انجام داده‌اند.
مؤسسه ادونس دموکراسی در بیانیه‌ای تأکید کرد که چنین منطق خشونت‌باری در هر برهه‌ای که دونالد ترامپ در یک پروسه قضایی قرار می‌گیرد، تکرار می‌شود. به نوشته سی‌بی‌اس نیوز، این مؤسسه تأکید کرد نمونه‌هایی از این اقدامات پیش‌تر نیز دیده شده است. همان طور که در زمان احضار ترامپ به دادگاه نیویورک به خاطر پرداخت حق‌السکوت کلان به بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی  و در فولتون کانتی جورجیا که پرونده نگهداری نادرست از اسناد محرمانه دولتی او را به بازداشتگاه کشاند نیز شاهد آن بوده‌ایم.
این ابزار بازدارندگی ترامپی سبب شده است قضات در دو دادگاه مختلف دستوراتی برای محرمانه ماندن روند قضایی برای پیشگیری از بروز هرگونه خشونت و تهدید علیه مقامات مسئول صادر کنند. نخستین بار پس از دادگاه نیویورک بود که مقامات قضایی امریکا پس از حملات ترامپ به کارمند قاضی در فضای مجازی که امنیت جانی این زن را به خطر انداخته بود، حکم به ممنوعیت انتشار اطلاعات دادگاه دادند. هر چند که با وجود تأکید قضات بر این حکم، ترامپ تاکنون دو بار آن را نقض کرده و توجیه او نیز مغایر بودن این حکم با اصل آزادی بیان امریکایی است.

جستجو
آرشیو تاریخی